Reklama

Skaner 3D wykorzystany do odtworzenia starożytnych wykopalisk w Unreal Engine 5

​Liczące sobie 4,5 tysiąca lat, starożytne miasto z epoki brązu zostało odtworzone w Unreal Engine 5. Wykorzystano w tym celu zdjęcia wykopalisk, które następnie posłużyły do wykonania renderu.

Unreal Engine 5 to najnowsza i najbardziej zaawansowana wersja silnika autorstwa Epic Games. Pierwszy pokaz możliwości nowego silnika miał miejsce 2020 roku, a głównym celem, jaki przyświecał autorom, było oddanie w ręce twórców narzędzia, które pozwoli im na tworzenie bogatych w szczegóły i fotorealistycznych środowisk, bez konieczności inwestowania dużych nakładów pieniędzy, czasu i pracy.

Jednak z możliwości UE5 korzystają nie tylko profesjonaliści, ale też różnej maści amatorzy oraz entuzjaści grafiki komputerowej. Wielu z nich stara się odtworzyć za pomocą silnika prawdziwie istniejące lokacje.

Reklama

Jednym z przykładów takich twórców jest człowiek z Reddita, który pochwalił się nagraniem wideo, na którym widać jego wersję ruin starożytnego miasta sprzed ponad 4,5 tysiąca lat.

Miasto to odnaleziono na terenie dzisiejszego Pakistanu na początku XX wieku. Zbudowano je około 2 500 lat przed naszą erą, a porzucono - około roku 1 900 p.n.e.


Przelot nad antycznym miastem

Wideo zaczyna się od zdjęć lokacji wykonanych z lotu ptaka, a następnie przechodzi w postaci avatarów, przechadzających się wokół centralnej struktury “miasta".

Następnie mamy symulację oświetlenia w czasie rzeczywistym, a na koniec jeden z avatarów ogląda dokładniej wykopalisko i patrzy na miasto z jego najwyższego punktu.

Niektóre miejsca mogą się prezentować nieco surowo, poza tym na filmie wyraźnie widać brak otoczenia, ale i tak efekt pracy w UE5 wygląda imponująco.

Zawiera wszystkie, odnalezione w trakcie wykopalisk ruiny i jest w pełni możliwe do eksplorowania. Autor zapowiada też, że jeszcze będzie dopracowywał swoje dzieło. W planie jest również stworzenie wersji miasta takim, jak wyglądało w czasach swojej świetności.

Związki archeologii i gier

Do stworzenia produkcji, oprócz samego UE5, wykorzystano oprogramowanie Metashape, które ułatwia zamianę informacji ze zdjęć na obiekty 3D. Wykorzystywano je między innymi w Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain, Halo 4, Cyberpunku 2077, The Talos Principle, Ryse: Son of Rome i wielu innych grach.

Korzystają z niego również stacje telewizyjne oraz twórcy filmów. Jest też - co w kontekście tej informacji przestaje dziwić - popularne wśród archeologów.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy