Europejczycy przestają kupować konsole. Wolą też gry cyfrowe niż w pudełkach
Rok 2024 okazał się trudny dla rynku konsol w Europie - sprzedaż PlayStation, Xboxa i Nintendo Switcha spadła o 21% względem poprzedniego roku. Głównym powodem wydaje się nasycenie rynku i brak znaczących premier.
W skrócie:
- Sprzedaż konsol w Europie spadła o 21% w 2024 roku. Najmocniej ucierpiały Xbox Series X/S, które zanotowały spadek aż o 48%.
- PlayStation 5 Pro jako jedyna nowa konsola dużych marek nie zapobiegła 20-procentowemu spadkowi sprzedaży Sony.
- Rynek przesuwa się w stronę sprzedaży cyfrowej - sprzedaż fizycznych kopii gier spadła o 22%, podczas gdy sprzedaż cyfrowa wzrosła o 15%.
W 2024 roku rynek konsol w Europie zanotował wyraźny spadek sprzedaży, wynoszący 21% w porównaniu z rokiem poprzednim. Choć branża gier jako całość utrzymała się na powierzchni dzięki wzrostowi sprzedaży cyfrowej, tradycyjne konsole znalazły się w trudnej sytuacji. PlayStation 5 Pro - jedyna nowa konsola od głównych graczy w branży - nie zdołała zahamować trendu spadkowego.
Sprzedaż PlayStation 5, w tym wersji Pro, spadła o 20%, a Nintendo Switch - mimo swojej popularności - zanotowało 15% spadku w porównaniu z 2023 rokiem. Największe problemy miał jednak Xbox Series X/S, którego sprzedaż zmalała aż o 48%. Głównym powodem takiego stanu rzeczy jest nasycenie rynku - zarówno PS5, jak i Xbox Series X/S zadebiutowały w 2020 roku, a Nintendo Switch ma już niemal osiem lat na karku.
Ponadto rosnąca popularność urządzeń takich jak Meta Quest 3S, które wyprzedziły konsole na amerykańskim Amazonie, sugeruje, że gracze coraz częściej poszukują alternatyw dla tradycyjnych platform.
Podczas gdy sprzedaż konsol spadała, gry wideo jako całość zanotowały niewielki wzrost - o 1% rok do roku, osiągając sprzedaż 188,1 miliona kopii na PC i konsole. Rynek gier coraz bardziej przesuwa się w stronę dystrybucji cyfrowej. W 2024 roku sprzedano 131,6 miliona cyfrowych kopii gier - wzrost o 15%. Jednocześnie sprzedaż fizycznych kopii spadła o 22%, co wskazuje na zmieniające się preferencje graczy.
Zmniejszenie sprzedaży pudełkowych wydań gier jest szczególnie widoczne w Europie, gdzie gracze wybierają cyfrową wygodę i niższe ceny. To jednocześnie zmniejsza znaczenie tradycyjnych punktów sprzedaży.
Choć 2024 był trudnym rokiem dla konsol, prognozy na 2025 wyglądają bardziej obiecująco. Nintendo Switch 2, zapowiedziane na ten rok, może przyciągnąć uwagę graczy i ponownie rozpalić rynek konsol. Premiera tego urządzenia może być kluczowa dla powrotu do wzrostu sprzedaży, zwłaszcza w obliczu stagnacji innych platform.
Ważne jest jednak, by zwrócić uwagę, że dane za 2024 rok nie obejmują sprzedaży w kluczowych krajach, takich jak Wielka Brytania, Niemcy czy Holandia. Gdyby te regiony zostały uwzględnione, wyniki mogłyby wyglądać mniej pesymistycznie.
Cykl życia konsol obecnej generacji jest jednym z najdłuższych w historii. PlayStation 5 i Xbox Series X/S są na rynku od ponad czterech lat, a Nintendo Switch zbliża się do ósmego roku swojego istnienia. To znacznie wydłużony cykl w porównaniu do wcześniejszych generacji. To może tłumaczyć obecne nasycenie rynku.