Unreal Engine 5.5 – nowa era tworzenia cyfrowych światów
Epic Games nie przestaje zaskakiwać. Najnowsza wersja Unreal Engine 5.5 wprowadza innowacje, które zredefiniują proces tworzenia gier, animacji i innych wirtualnych produkcji. Jakie nowości czekają na twórców i dlaczego to wydanie budzi tyle emocji? Przyjrzyjmy się bliżej.
Jednym z najważniejszych ulepszeń wydaje się rozszerzenie możliwości w zakresie tworzenia animacji. Unreal Engine 5.5 umożliwi animowanie bezpośrednio w kontekście sceny, eliminując konieczność ciągłego przełączania się między różnymi aplikacjami. Sequencer, narzędzie do edycji animacji, zyskało nowe funkcje, które zdecydowanie usprawnią pracę twórców z branży elektronicznej rozrywki.
Jednak to nie koniec nowości. MetaHuman Animator, narzędzie do tworzenia realistycznych animacji twarzy, teraz potrafi generować wysokiej jakości projekty na podstawie samego dźwięku. Wyraziste gesty mimiczne i animacje oczu stają się dostępne dla każdego, kto tylko marzy o tworzeniu realistycznych postaci.
Twórcy gier otrzymali również Mutable, system umożliwiający dynamiczne dostosowanie tekstur w czasie rzeczywistym. Dzięki niemu zmiana wyglądu postaci czy przedmiotów nie będzie obciążać pamięci ani wpływać na wydajność gry. Epic Games zapowiedziało wkrótce udostępnienie projektu demonstracyjnego, który pomoże lepiej zrozumieć potencjał tego narzędzia.
Nowa funkcja MegaLights to prawdziwa rewolucja w dziedzinie oświetlenia. Dzięki niej twórcy mogą korzystać z niesamowitych efektów światłocieni, bez obaw o wydajność sprzętową. To pierwszy raz, kiedy tak zaawansowane technologie stają się dostępne zarówno na konsolach, jak i na PC. Dla artystów zajmujących się oświetleniem oznacza to jedno - pełna swoboda na wyciągnięcie ręki.
Dzięki ulepszeniom w Mobile Forward Renderer gry mobilne mogą teraz osiągnąć poziom wizualny porównywalny z produkcjami konsolowymi. Takie funkcje, jak gra świateł, mgła wolumetryczna czy refleksy ekranowe w obu trybach renderowania (Forward i Deferred) otwierają nowe możliwości dla twórców produkcji na urządzenia przenośne.
Epic Games wprowadza również Unreal Zen Server - system, który usprawnia przechowywanie i przesyłanie danych w procesie produkcji. Teraz możliwe będzie przesyłanie danych do różnych platform (PC, konsole, urządzenia mobilne) w czasie rzeczywistym, co pozwoli twórcom na sprawniejsze testowanie efektów swojej pracy.
Dodatek w postaci integracji nowego marketplace’u Fab ma sprawić, że zasoby np. z Quixel Megascans będzie można łatwo transferować - za pomocą przeciągania i upuszczania bezpośrednio do danej sceny, co powinno znacząco wpłynąć na przyspieszenie pracy i pozwolić na większą kreatywność.
Unreal Engine 5.5 to kolejny krok milowy w ewolucji narzędzi dla twórców wirtualnych światów w grach i filmach. Od zaawansowanych animacji, przez rewolucyjne oświetlenie, aż po nowe standardy w wirtualnej produkcji - aktualna wersja silnika Epic Games wyznacza całkowicie nowe standardy w branży elektronicznej rozrywki. Dzięki tym narzędziom przyszłość cyfrowych uniwersów wydaje się jaśniejsza niż kiedykolwiek wcześniej.