Coraz częściej mówi się, że sztuczna inteligencja zawładnie wieloma aspektami w naszym życiu. AI ma sukcesywnie przenikać także do świata gier wideo. Aspekt ten wkrótce stanie się nieodłączną częścią elektronicznej branży, a eksperci nie mają wątpliwości, że w tej materii jest jeszcze wiele do odkrycia, zbadania i poznania.
Efektem pracy dwóch firm Decart i Etched, specjalizujących się w badaniu sztucznej inteligencji, jest nowa gra wideo o nazwie Oasis. Projekt ten jest pełni grywalny, a co istotniejsze, generowany w czasie rzeczywistym przez generatywny model AI. "Oasis to pierwszy krok w naszych badaniach nad bardziej złożonymi interaktywnymi światami" - piszą producenci.
Oasis łudząco przypomina słynnego Minecrafta. W istocie rzeczy gra generuje obraz klatka po klatcę, co jest konsekwencją podejmowanych przez gracza konkretnych decyzji przy pomocy myszki i klawiatury. Możemy więc się dowolnie poruszać, budować, kruszyć kolejne bloki czy korzystać z ekwipunku. Model został wytrenowany przy użyciu funkcji Diffusion Forcing na bazie ogromnego zbioru danych z gry wideo Minecraft przy wykorzystaniu kodu z otwartego źródła OpenAI.
Ten przełomowy wynalazek ma stanowić bodziec do dalszego badania i wykorzystywania sztucznej inteligencji na szerszą skalę. "Oasis można dostosować do generowania szerokiej gamy nowych map, gier, funkcji i modyfikacji przy ograniczonym dodatkowym szkoleniu" - czytamy. Twórcy są przekonani, że to dopiero początek wyprawy w bardziej złożone interaktywne światy konstruowane przez to generatywne doświadczenie.
Zobacz również:
- Siódma najgorzej oceniana gra w historii Steama. Fatalna premiera Shadowverse: Worlds Beyond
- Monster Hunter Wilds na dnie! Gracze miażdżą nową grę Capcomu!
- Rainbow Six Siege wprowadza kontrowersyjną monetyzację i najdroższy skin w historii gry
- Epic Games rozdaje darmową grę na smartfony. Skorzystaj z okazji już teraz
Eksperymentalny projekt Oasis zrobił tak ogromną furorę, że w nieco ponad trzy dni od swojej premiery, zdołał przyciągnąć milion unikalnych graczy testujących tę demonstracyjną wersję. Sami możecie ją wytestować, póki co jednak w 20 klatkach na sekundę, więc gwarancja osobliwego doświadczenia jest na wyciągnięcie ręki.
A dla koneserów technicznych aspektów prezentujemy poniżej zrzut ekranu obrazujący model funkcjonowania zastosowanych mechanizmów odpowiadających za tę grę:
