MegaLights w Unreal Engine 5.5 zmienia zasady gry. Dosłownie!
Unreal Engine 5.5 przyniósł szereg innowacji, które rewolucjonizują proces tworzenia gier i wizualizacji. Jednym z najbardziej ekscytujących nowych rozwiązań jest funkcja MegaLights - narzędzie pozwalające na niesamowite wykorzystanie dynamicznego oświetlenia w czasie rzeczywistym. Jak wyglądała praca nad technologią, która od pierwszego pokazu wzbudza zachwyt twórców? Oto kulisy projektu zaprezentowanego na Unreal Fest Seattle 2024.
Nowość w Unreal Engine 5.5 pozwala na umieszczanie tysięcy dynamicznych i cieniowanych obszarów świetlnych jednocześnie, co wcześniej, ze względu na swoją zasobożerność, było poza zasięgiem technologii wykorzystywanej w grach na konsolach. Funkcja ta opiera się na ray tracingu, umożliwiając tworzenie realistycznych tzw. miękkich cieni oraz obsługę efektów takich, jak światło wolumetryczne (wykorzystywane do prezentacji realistycznych efektów dymu czy mgły).
Prawdziwą potęgę MegaLights zaprezentowano podczas prezentacji na Unreal Fest Seattle 2024 - w dynamicznej scenie oświetlonej ponad tysiącem świateł rzucających cienie - a wszystko to działało w czasie rzeczywistym na konsoli PlayStation 5. MegaLights Demo było wynikiem pracy zespołu pełnego wszechstronnych specjalistów, którzy ukończyli go w imponującym tempie - zaledwie dwóch miesięcy!
Zapierające dech w piersiach efekty wizualne wspólnie stworzyli Dan Woje, dyrektor artystyczny projektu, który czuwał nad spójnością wizji, zapewniając, że każdy element doskonale wpisuje się w dynamiczne oświetlenie. W skład zespołu wszedł także Wiktor Öhman, główny artysta środowiskowy, odpowiadał za tworzenie i aranżację przestrzeni. To on zaprojektował latające drony i organiczne detale wokół teleportera w kulminacyjnej części animacji. Kolejnym członkiem teamu był Jakob Keudel, starszy artysta środowiskowy, który zajmował się projektowaniem poziomów, ale także opracowywał zaawansowane materiały i tekstury, które reagowały na warunki pogodowe i inne efekty środowiskowe.
Jak wielką zmianę wprowadza narzędzie MegaLights widzowie mogli doświadczyć także dzięki Isacowi Crafoordowi, specjaliście od oświetlenia - z jego pomocą powstała zarówno gra świateł, jak i efekty atmosferyczne, które podkreśliły wyjątkowość sceny. Swoją cegiełkę do projektu dołożył także Saga Al Ayyoubi, modelując bogato zdobione elementy architektury arabskiej i projektując różnorodne rekwizyty, które nadały miejscu charakterystyczny klimat.
Chociaż funkcje MegaLights znajdują się dopiero na wczesnym etapie rozwoju, narzędzie już teraz budzi ogromne emocje. Zastosowanie go nie ogranicza się jedynie do gier - technologia ta może zostać swobodnie wykorzystywana także w filmach, animacjach czy wizualizacjach architektonicznych.
Twórcy Unreal Engine zachęcają społeczność do testowania i dzielenia się uwagami, co może przyczynić się do zwiększenia wszechstronności technologii. Jeśli chcecie zobaczyć, jak MegaLights zmienia zasady gry, koniecznie dodajcie projekt do swojej listy życzeń na platformie Steam.
MegaLights w Unreal Engine 5.5 pokazuje, jak technologia potrafi zmienić sposób, w jaki twórcy realizują swoje artystyczne wizje. Realistyczne oświetlenie, dynamiczne cienie i wszechstronność w wykorzystaniu obszarowego oświetlenia otwierają nowe możliwości w projektowaniu wirtualnych światów. Jeśli przyszłość branży elektronicznej rozrywki ma wyglądać tak, jak pokazano w Seattle, to na graczy z pewnością czeka niezwykle ekscytujący czas.