Według zgromadzonych danych, aż 60 proc. całkowitego czasu poświęconego na gry przypada na tytuły, które mają na swoim koncie co najmniej sześć lat. Ten trend wyraźnie pokazuje, że gracze coraz częściej sięgają po dobrze im znane i lubiane serie, zamiast kupować nowości.
Analiza przeprowadzona przez Newzoo ujawnia, że pomimo wzrostu przychodów branży gier wideo do 93,5 miliarda dolarów (w przeliczeniu blisko 400 miliardów złotych) w 2023 roku tylko niewielka liczba twórców i wydawców uszczknęła dla siebie większy kawałek tego. Z raportu wynika, że zaledwie 66 tytułów odpowiada za 80 proc. całkowitego czasu poświęconego na rozgrywkę w analizowanym okresie. Co więcej, dominującą pozycję na rynku zajmują gry typu live service oraz te należące do już istniejących marek, co teoretycznie utrudnia debiut nowym produkcjom.
Warte uwagi jest to, że pięć starszych tytułów - Fortnite, GTA 5, League of Legends, Minecraft i Roblox - stanowiło 27 proc. całego czasu spędzonego na graniu w 2023 roku. Takie statystyki pokazują, że kultowe tytuły nadal dominują, stanowiąc niemałą barierę do pokonania dla nowych projektów.
Ponadto nawet wśród gier uznanych za nowe - czyli mających dwa lata lub mniej - dużą część stanowią coroczne kontynuacje, w tym serii takich jak FIFA (od ubiegłego roku EA Sports FC) czy Madden, które razem odpowiadają za 23 proc. całości.
Zobacz również:
- Siódma najgorzej oceniana gra w historii Steama. Fatalna premiera Shadowverse: Worlds Beyond
- Monster Hunter Wilds na dnie! Gracze miażdżą nową grę Capcomu!
- Rainbow Six Siege wprowadza kontrowersyjną monetyzację i najdroższy skin w historii gry
- Epic Games rozdaje darmową grę na smartfony. Skorzystaj z okazji już teraz
Na liście dziesięciu najczęściej ogrywanych gier według Newzoo Fortnite zajmuje pierwsze miejsce na każdej platformie, co pokazuje jego niesłabnącą popularność wśród graczy. Interesujące, że na liście zdominowanej przez tytuły multiplayerowe znalazła się tylko jedna gra single player - Starfield.
Newzoo podkreśla w swoim raporcie, że w obecnym krajobrazie branży gier twórcom coraz trudniej będzie powiększać bazę fanów. Sukces wydaje się być zarezerwowany dla tytułów, które mogą pochwalić się silnymi strategiami podtrzymywania zainteresowania poprzez regularne, wartościowe aktualizacje i rozbudowaną zawartość. Wydaje się, że przyszłość rynku gier wideo będzie kształtowana nie tylko przez innowacyjność, ale również przez umiejętność podtrzymywania zaangażowania wokół już istniejących tytułów.
Poniżej listy gier, które mogły liczyć na największe zaangażowanie graczy w 2023 roku, w podziale na platformy:
PC (37 rynków):
- Fortnite
- Roblox
- Counter-Strike 2 i GO
- Call of Duty: Modern Warfare 2/3/Warzone 2.0
- League of Legends
- Valorant
- Rocket League
PlayStation (37 rynków):
- Fortnite
- Grand Theft Auto V
- Call of Duty: Modern Warfare 2/3/Warzone 2.0
- Rocket League
- Minecraft
- Tom Clancy's Rainbow Six: Siege
- Apex Legends
- Fall Guys
Xbox (37 rynków):
- Fortnite
- Call of Duty: Modern Warfare 2/3/Warzone 2.0
- Grand Theft Auto V
- Minecraft
- Roblox
- Tom Clancy's Rainbow Six: Siege
- Rocket League
- Apex Legends
- FIFA 23
Switch (USA i Wielka Brytania):
- Fortnite
- Minecraft
- Super Smash Bros. Ultimate