Gracze wolą starsze gry od nowości

W ostatnim raporcie opublikowanym przez Newzoo, renomowaną firmę analityczną zajmującą się branżą gier wideo, pojawiły się interesujące wnioski dotyczące zachowań konsumentów w 2023 roku. Dane pochodzą z aż 37 krajów.

Według zgromadzonych danych, aż 60 proc. całkowitego czasu poświęconego na gry przypada na tytuły, które mają na swoim koncie co najmniej sześć lat. Ten trend wyraźnie pokazuje, że gracze coraz częściej sięgają po dobrze im znane i lubiane serie, zamiast kupować nowości.

Analiza przeprowadzona przez Newzoo ujawnia, że pomimo wzrostu przychodów branży gier wideo do 93,5 miliarda dolarów (w przeliczeniu blisko 400 miliardów złotych) w 2023 roku tylko niewielka liczba twórców i wydawców uszczknęła dla siebie większy kawałek tego. Z raportu wynika, że zaledwie 66 tytułów odpowiada za 80 proc. całkowitego czasu poświęconego na rozgrywkę w analizowanym okresie. Co więcej, dominującą pozycję na rynku zajmują gry typu live service oraz te należące do już istniejących marek, co teoretycznie utrudnia debiut nowym produkcjom.

Reklama

Warte uwagi jest to, że pięć starszych tytułów - Fortnite, GTA 5, League of Legends, Minecraft i Roblox - stanowiło 27 proc. całego czasu spędzonego na graniu w 2023 roku. Takie statystyki pokazują, że kultowe tytuły nadal dominują, stanowiąc niemałą barierę do pokonania dla nowych projektów.

Ponadto nawet wśród gier uznanych za nowe - czyli mających dwa lata lub mniej - dużą część stanowią coroczne kontynuacje, w tym serii takich jak FIFA (od ubiegłego roku EA Sports FC) czy Madden, które razem odpowiadają za 23 proc. całości.

Na liście dziesięciu najczęściej ogrywanych gier według Newzoo Fortnite zajmuje pierwsze miejsce na każdej platformie, co pokazuje jego niesłabnącą popularność wśród graczy. Interesujące, że na liście zdominowanej przez tytuły multiplayerowe znalazła się tylko jedna gra single player - Starfield.

Newzoo podkreśla w swoim raporcie, że w obecnym krajobrazie branży gier twórcom coraz trudniej będzie powiększać bazę fanów. Sukces wydaje się być zarezerwowany dla tytułów, które mogą pochwalić się silnymi strategiami podtrzymywania zainteresowania poprzez regularne, wartościowe aktualizacje i rozbudowaną zawartość. Wydaje się, że przyszłość rynku gier wideo będzie kształtowana nie tylko przez innowacyjność, ale również przez umiejętność podtrzymywania zaangażowania wokół już istniejących tytułów.

Poniżej listy gier, które mogły liczyć na największe zaangażowanie graczy w 2023 roku, w podziale na platformy:

PC (37 rynków):

  1. Fortnite
  2. Roblox
  3. Minecraft
  4. Counter-Strike 2 i GO
  5. The Sims 4
  6. Call of Duty: Modern Warfare 2/3/Warzone 2.0
  7. League of Legends
  8. Valorant
  9. Grand Theft Auto V
  10. Rocket League

PlayStation (37 rynków):

  1. Fortnite
  2. Grand Theft Auto V
  3. Call of Duty: Modern Warfare 2/3/Warzone 2.0
  4. EA Sports FC 24
  5. Roblox
  6. Rocket League
  7. Minecraft
  8. Tom Clancy's Rainbow Six: Siege
  9. Apex Legends
  10. Fall Guys

Xbox (37 rynków):

  1. Fortnite
  2. Call of Duty: Modern Warfare 2/3/Warzone 2.0
  3. Grand Theft Auto V
  4. Minecraft
  5. Roblox
  6. Tom Clancy's Rainbow Six: Siege
  7. Rocket League
  8. Starfield
  9. Apex Legends
  10. FIFA 23

Switch (USA i Wielka Brytania):

  1. Fortnite
  2. The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom
  3. Super Mario Bros. Wonder
  4. Mario Kart 8
  5. Minecraft
  6. Pokémon Scarlet/Violet
  7. Fall Guys
  8. Animal Crossing: New Horizons
  9. Hogwarts Legacy
  10. Super Smash Bros. Ultimate
INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy