Nie tylko dla programistów. Nie musisz kodować, by zrobić karierę w branży gier
Wbrew niektórym przekonaniom - praca w gamedevie (ogół firm pracujących przy produkcji i dystrybucji gier), nie jest zarezerwowana wyłącznie dla tych, którzy potrafią programować. Jeżeli kodowanie nie jest twoją najmocniejszą stroną, to nic straconego, nadal możesz stać się częścią niesamowitego zespołu fachowców i dołączyć do fascynującej przygody, jaką jest proces powstawania gry.
Wystarczy że zamiast ścieżki kariery IT, w zależności od posiadanych umiejętności, wybierzesz jedną z pośród alternatywnych możliwości, jakie dostępne są w szerokim wachlarzu ofert sektora elektronicznej rozrywki. Od pracy przy ożywianiu elementów wizualnych, przez tworzenie fascynujących, wciągających narracji, po sztukę projektowania dźwięku - w branży gier rola każdego specjalisty ma znaczenie. Najbardziej pożądaną cechą jest... kreatywność, ale przydadzą się także zdolności pomagające w zarządzaniu, w komunikacji, czy w marketingu. Czujesz się gotowy, by rozpocząć nową misję w życiu? Sprawdź, jakie propozycje pracy czekają na ciebie po drugiej stronie ekranu.
Branża gier rozwija się dzięki kreatywności i innowacjom technologicznym, zawody związane z grafiką i projektowaniem są kluczowymi dla ożywiania wirtualnych światów gier. Dla tych, którzy chcą dołączyć do branży gier bez znajomości programowania, skupienie się na projektowaniu grafiki może być odpowiednim rozwiązaniem. Edukacja w odpowiednich dziedzinach, takich jak sztuki piękne, projektowanie graficzne czy animacja, zapewni solidne podstawy. Jednak nie oznacza to, że osoby samo kształcące się na podstawie tutoriali i metody: prób i błędów, nie mogą również odnieść sukcesu - wręcz przeciwnie - wystarczy odpowiednie zaangażowanie oraz stałe doskonalenie swoich umiejętności.
Prace artystów i projektantów zaczynają się od pierwszych szkiców koncepcyjnych, przez modelowanie 3D, aż po animację. 3D Animator (postaci, zwierząt itd.), 2D/3D Artist (poziomów, środowiska itd.), Illustration Manager, UI Designer, Technical Artist - to właśnie ci ludzie są odpowiedzialni za tworzenie elementów wizualnych gry, w tym postaci, środowisk i elementów interfejsu użytkownika. Ich praca ma fundamentalne znaczenie dla budowania atmosfery w grze, bezpośrednio wpływa na doświadczenia/odbiór gracza i jego dalsze zaangażowanie w produkcje.
Czynny udział w procesie tworzenia gier, w roli artysty lub projektanta, wymaga czegoś więcej, niż tylko umiejętności technicznych (znajomość stylów i narzędzi), wymaga głębokiego zrozumienia narracji i mechaniki rozgrywki. Kluczowa staje się współpraca z innymi działami, dlatego na tych stanowiskach tak ważna jest komunikacja. Specjaliści muszą ściśle kooperować z autorami fabuły, programistami czy inżynierami dźwięku, aby zapewnić poziom doznań wizualnych odpowiadający pozostałym założeniom projektowym gry.
Efekty wizualne mają ogromne znaczenie, ale nie są aż tak istotne dla każdego odbiorcy, ani także tak samo bardzo potrzebne dla każdej gry - w końcu niektóre tytuły potrafią przyciągać zupełnie innymi elementami - np. historią. Narracja ożywia całą grę, przekształcając ją, ze zwykłego zestawu zasad i wyzwań, we wciągające doświadczenie.
Jak bardzo to ważne można zauważyć na przykładzie gier nastawionych głównie lub wyłącznie na wieloosobową zabawę np. strzelanki FPS, bijatyki, czy nawet wyścigi! Wszędzie tam, pomimo zręcznościowego charakteru rozgrywki, pojawia się, mniej lub bardziej rozbudowana historia, na której opiera się wykreowany świat oraz występujący w nim postaci.
To idealne miejsce pracy dla osób, które nie mają doświadczenia w programowaniu, za to z ogromną pasją potrafią opowiadać historie. Oni wszyscy mogą spróbować swoich sił na takich stanowiskach, jak: World Designer, System Designer, Gameplay Designer, Quest Designer, Narrative Designer, Gamer Writer, czy Creative Director. Wspomniane zawody projektantów zajmują się dokładnym tworzeniem fabuły gry, budowaniem historii świata, a w tym rozwoju postaci, czy struktur dialogów. Współpracują ze sobą, by stworzyć spójne i jak najbardziej wciągające doświadczenie dla graczy.
Nie wszyscy gracze dysponują wystarczająco mocny sprzętami, by sprostać wymaganiom technicznym i uruchomić długo oczekiwaną produkcję na poziomie detali, który pozwoliłby docenić ogrom pracy, jaki włożyli projektanci narracji w konstruowanie scenariusza oraz graficy w zilustrowanie go i tchnięcie życia (wprowadzenie w ruch). Jednak każdy już usłyszy dźwięki towarzyszące poszczególnym animacjom, muzykę w tle zmieniającą się w zależności od sytuacji i otoczenia, czy wreszcie dialogi czytane przez lektora/aktorów dubbingujących. W związku z tym równie kluczowym aspektem sukcesu każdej gry są także efekty audio.
Parametry komputerów mogły pozwalać na rozgrywkę w najniższych ustawieniach graficznych, przez co na ekranie królowała "pikseloza", ale wtedy nikt się tym specjalnie nie przejmował, a po latach nikt nawet nie pamięta. Za to wszystkim osobom na hasło Unreal Tournament przypomną się: towarzysząca od samych menusów, świetna, chiptune’owa muzyka skomponowana przez Alexandra Brandona i Michiela van den Bosa oraz wypowiadane podczas rozgrywki charakterystycznie zmodulowanym głosem amerykańskiego aktora, Freda Tatasciore’a, hasła: "First Blood", "Headshot", "Monster Kill", "Godlike".
Produkcja Epic Games nie jest odosobnionym przypadkiem - podobnie sprawa ma się z Mortal Kombat i, towarzyszącą fanom od początków serii doskonałą, muzyką Dana Fordena, wspieraną mrocznym śmiechem i głosowymi wstawkami w stylu: "Finish Him", "Fatality", "Test your might" autorstwa Steve’a Ritchie’ego.
Z kolei jeśli od 1993 roku (Fifa International Soccer) chociaż raz w życiu uruchomiliście jakąkolwiek z piłkarskich odsłon EA Sports, to możecie: nie pamiętać, ile najwięcej meczów pod rząd przegraliście z bratem; możecie nie przypomnieć sobie, jaką najlepszą kartę wylosowaliście w trybie Ultimate Team; ale wybudzeni ze snu o trzeciej nad ranem, na pytanie o "FIFĘ", na pewno wyrecytujecie doskonale znane hasło z czołówki gry: "EA Sports: It’s in the game", któremu głosu użyczył dziennikarz, Andrew Anthony.
Wciągające wrażenia dźwiękowe mają znaczenie dla sukcesu każdej gry wideo - kariera na stanowiskach sound/audio designera jest niezwykle ekscytująca. Specjaliści w tej dziedzinie są odpowiedzialni za tworzenie elementów dźwiękowych, które wypełniają światy gier unikalnymi doznaniami - od subtelnych dźwięków w tle, które zwiększają realizm, po epickie ścieżki dźwiękowe, które napędzają narrację. Wystarczy wspomnieć o wielokrotnie nagradzanym The Last of Us Part II, w którym dbałość zespołu dźwiękowego o szczegóły znacząco przyczyniła się do zwiększenia immersji (zanurzenia w świat gry).
Produkcja Naughty Dog nie jest jedyną tak dopracowaną w ich portfolio - kolejnym przykładem może być przygodowa seria Uncharted, do której świetną ścieżkę napisał uznany kompozytor, Greg Edmonson. Oczywiście na projektach studia Sony przykłady się nie kończą - jest całe mnóstwo zasługujących na odsłuch ścieżek dźwiękowych, jak choćby genialna muzyka Nobuo Uematsu do legendarnej serii RPG Squaresoftu/Square Enix Final Fantasy, niesamowita praca Yoko Shimomury przy Kingdom Hearts, wprawiające w zachwyt doświadczenia dźwiękowe z uniwersum Halo stworzone przez Martina O’Donnella, czy wreszcie wyprodukowane przez Jessicę Curry, przyjemne dla uszu, melodie z Everybody’s Gone to the Rapture. To tylko wierzchołek muzycznej góry lodowej, bo zapadających w pamięci - pojedynczych utworów i kompletnych ścieżek - jest znacznie więcej, ale to temat na osobny artykuł.
Praca "dźwiękowca" wymaga połączenia umiejętności technicznych, kreatywności i głębokiego zrozumienia opowiadania historii za pomocą nut, głosów, brzmień - tworzenia unikalnych efektów, edycji i obróbki lektorskiej, współpracy z kompozytorami w zakresie implementacji z grą. Jednocześnie to kolejny dowód na to, że nie trzeba być programistą, aby mieć swój wkład w branżę gier.
Obsługa klienta w branży gier to kolejny istotny obszar, który nie wymaga umiejętności kodowania, ale nadal jest niezbędny dla osiągnięcia sukcesu danej produkcji. Budowanie silnej społeczności wokół tytułu jest równie istotne, jak sam jego rozwój. Social Managerowie odgrywają zasadniczą rolę w komunikacji gracz-twórca i odwrotnie twórca-gracz. Ta praca obejmuje zarządzanie platformami mediów społecznościowych, forami i innymi kanałami komunikacji w celu nawiązania kontaktu ze społecznością, zbierania opinii czy informowania o aktualizacjach, poprawkach i innych wydarzeniach.
To zawód wymagający sprawnych umiejętności interpersonalnych, empatii i głębokiego zrozumienia odbiorców, co przekłada się na łatwość w radzeniu sobie z trudnościami, cierpliwość czy dogłębną znajomość produktu. Tego rodzaju wsparcie jest bardzo potrzebne, często to pierwsza linia w rozwiązywaniu problemów, naprawianiu relacji i ogólnej opieki nad użytkownikami. Szybka, ale przede wszystkim skuteczna reakcja na obawy graczy znacząco przyczynia się do utrzymania zadowolenia na odpowiednio wysokim poziomie, co jest kluczem do długoterminowego powodzenia gry.
Kontrola nad projektem gry od koncepcji do momentu premiery wymaga połączenia artystycznej wizji i skrupulatnego planowania - w tej roli doskonale odnajdują się Project Managerowie i Producenci. Specjaliści ci dbają o to, aby proces tworzenia gier przebiegał sprawnie, terminowo i w ramach ustalonego budżetu. Ich praca polega na koordynacji działań kluczowych działów, rozwiązywaniu problemów, zapobieganiu ich eskalacji czy utrzymywaniu motywacji i koncentracji zespołu na celu końcowym. Ponadto do obowiązków kierowników projektów i producentów należy zarządzanie procesem produkcji projektu - stworzenie realistycznego harmonogramu projektu i zapewnienie osiągnięcia wszystkich kamieni milowych.
Role te wymagają wyjątkowego połączenia umiejętności analitycznych, komunikacyjnych, znakomitej organizacji czasu pracy, kreatywnego myślenia, znajomości Excela oraz narzędzi do zarządzania projektami, umiejętności komunikacyjnych, doskonałej organizacji czasu pracy, kreatywnego myślenia. To wszystko sprawia, że są dostępne dla szerokiego grona profesjonalistów, nie tylko tych z wykształceniem informatycznym.
Udana kariera w branży gier bez znajomości programowania jest całkowicie wykonalna, szczególnie w obszarze promocji gier i Public Relations. Ma on fundamentalny wpływ na tworzenie wizerunku gry, angażowanie społeczności i zapewnianie, że gra znajdzie swoją grupę docelową. Niezbędne są umiejętności skutecznej komunikacji, kreatywność w projektowaniu kampanii i zrozumienie trendów rynkowych.
Specjaliści w tej dziedzinie mają za zadanie konstruować fascynujące narracje wokół gier, które mogą znacząco wpłynąć na ich sukces. To bardzo odpowiedzialna i jednocześnie satysfakcjonująca praca - dobrze zaprojektowane kampanie i odpowiednio zarządzany PR potrafią zdziałać cuda, z gry o której nikt nie słyszał zrobić hit roku.
Od jakiegoś czasu przez branżę gier na całym świecie (także w Polsce) przetacza się potężna fala zwolnień. To jednak nie zmienia faktu, że kariera w tym sektorze należy do jednych z bardziej ekscytujących zajęć. Jeśli tylko gry są twoją pasją, a w rubryce "drugie imię" zwykle nieprzypadkowo wpisujesz: "zaangażowanie", to niezależnie od tego, czy posiadasz choćby najmniejsze zdolności związane z IT - powinieneś spróbować znaleźć dla siebie miejsce w gamedevie.