Koszty produkcji gier Call of Duty ujawnione – astronomiczne budżety
Czy zdajecie sobie sprawę, ile kosztuje stworzenie jednej z najbardziej rozpoznawalnych serii gier wideo na świecie? Niedawno ujawnione informacje rzuciły nieco światła na gigantyczne wydatki związane z produkcją gier marki Call of Duty. Osiągane sumy są nie tylko rekordowe, ale również zbliżają się do budżetów hollywoodzkich superprodukcji.
Zespół Game File ujawnił, że koszty produkcji trzech gier z serii Call of Duty stanowią jedne z najwyższych w całej historii przemysłu gier. Patrick Kelly z Activision, w odpowiedzi na ujawnione dokumenty, przedstawił szczegółowe dane dotyczące budżetów:
- Call of Duty: Black Ops III (data premiery: 2015 rok) - koszt produkcji: 450 milionów dolarów
- Call of Duty: Modern Warfare (data premiery: 2019 rok ) - koszt produkcji: 640 milionów dolarów
- Call of Duty: Black Ops Cold War (data premiery 2020 rok) - koszt produkcji: 700 milionów dolarów
Powyższe kwoty dotyczą wyłącznie rozwoju gry, a więc nie obejmują ogromnych wydatków przeznaczanych na marketing. Szacuje się, że po uwzględnieniu kosztów promocji całkowity suma produkcji każdej z tych gier mogłaby swobodnie przekroczyć miliard dolarów.
Koszty tworzenia wysokobudżetowych gier (AAA) stale rosną. Wpływa na to kilka czynników, jak:
- Nowoczesne technologie - realistyczna grafika, zaawansowana fizyka i szczegółowe animacje wymagają zatrudnienia wysoko wyspecjalizowanych zespołów specjalistów.
- Rozbudowane międzynarodowe zespoły - największe gry są rozwijane przez setki, a czasem tysiące ludzi na całym świecie.
- Czas produkcji - dopracowanie szczegółów i testowanie gier zajmuje lata, co generuje dodatkowe koszty.
- Rywalizacja na rynku - aby przyciągnąć graczy, producenci inwestują krocie w marketing i innowacyjne rozwiązania, które dodatkowo podnoszą koszty całego procesu.
Pomimo ogromnych budżetów, seria Call of Duty wciąż generuje dla Activision imponujące przychody. Wymienione wyżej tytuły sprzedały się w następujących nakładach:
- Call of Duty: Black Ops III - 43 miliony egzemplarzy,
- Call of Duty: Modern Warfare - 41 milionów egzemplarzy,
- Call of Duty: Black Ops Cold War - 30 milionów egzemplarzy.
Do tego dochodzą niemałe dochody z mikrotransakcji, które w przypadku tej serii stanowią istotną część dodatkowych zysków.
Podane przez Activision dane są jednymi z najwyższych oficjalnie ujawnionych budżetów gier w historii w branży elektronicznej rozrywki. Do tej pory tylko kilka tytułów mogło zbliżyć się do wspomnianych produkcji pod względem kwot. Są to takie tytuły, jak:
- The Last of Us Part II - 220 milionów dolarów,
- Horizon Forbidden West - 212 milionów dolarów,
- Skull and Bones - rzekomo 850 milionów dolarów (niepotwierdzone informacje),
- GTA VI - szacunkowo od 1 do 2 miliardów dolarów (również nieoficjalne dane).
Dzisiejsze gry wideo to już nie tylko forma rozrywki, ale prawdziwe superprodukcje, których budżety dorównują największym filmowym hitom. Czy trend ten będzie się utrzymywał? Wszystko wskazuje na to, że tak - zarówno fani, jak i inwestorzy oczekują coraz bardziej spektakularnych doświadczeń, a twórcy gier nie boją się podejmować ogromnego ryzyka, licząc na jeszcze większe zyski.
Call of Duty to przykład serii, która wyznacza nowe standardy zarówno pod względem kosztów produkcji, jak i osiąganych zysków. Czy w przyszłości pojawią się tytuły, które będą mogły konkurować pod względem tak rekordowych sum? Biorąc pod uwagę kierunek, w jakim zmierza branża elektronicznej rozrywki, ze sporą dozą prawdopodobieństwa, to tylko kwestia czasu.