YouTube najpopularniejszym serwisem rozrywkowym wśród dzieci. TikTok w tle
YouTube nie ma sobie równych, przynajmniej wśród młodszych odbiorców. Jedno z najświeższych badań rzuca więcej światła na aspekt najpopularniejszych platform społecznościowych i medialnych. Chociaż TikTok zaczyna rosnąć w siłę, nic nie wskazuje na to, by YouTube miał w najbliższych miesiącach stracić swoją pozycję.
Przez wiele lat YouTube wydawał się być serwisem o niezachwianej reputacji i popularności. Na rynku pojawiło się wiele konkurencyjnych platform multimedialnych, społecznościowych i rozrywkowych, które stanęły lub stają w szranki z gigantem. Póki co jednak status witryny prężnie działającej od 2005 roku nie jest zagrożony.
Organizacje Giraffe Insights oraz Precise TV zrealizowały bardzo ciekawe badanie na próbie 2 tys. amerykańskich dzieci znajdujących się w wieku od 2 do 12 lat. "Badanie to analizuje kluczowe platformy medialne i treści oglądane przez dzieci, a zatem gdzie najlepiej do nich dotrzeć [dzieci] i jak je zaangażować" - czytamy.
Przedstawiony raport stanowi analizę badawczą z drugiego kwartału bieżącego 2023 roku. Najpopularniejszą formą cyfrowej rozrywki wśród badanych jest... platforma YouTube. Okazuje się, że aż 9 na 10 dzieci w Stanach Zjednoczonych korzysta z tego typu rozrywki, oglądając filmy w popularnym serwisie.
Nie jest tajemnicą, że od kilku lat wśród młodych ludzi prym wieść zaczyna TikTok, platforma założona w 2016 roku przez chińskiego giganta ByteDance. Od tego czasu TikTok rozrósł się do niebotycznych rozmiarów i jest jedną z najchętniej pobieranych aplikacji na urządzenia mobilne.
Politycy Stanów Zjednoczonych wyrażali w przeszłości bardzo wiele obaw odnośnie losów tego portalu. Twierdzono, że aplikacja wykorzystywana jest do uskuteczniania cyberszpiegostwa i naruszania prywatności wielu Amerykanów. Dane użytkowników miały trafiać w masowych liczbach do chińskich władz - m.in. takie padały oskarżenia.
Okazuje się jednak, że przynajmniej na rynku USA TikTok nadal jest jedną z najpopularniejszych platform multimedialnych i rozrywkowych. Według badania Precise TV i Graffe Insights aż 21% respondentów zadeklarowało, że jest to ich ulubiony tego typu serwis. Oczywiście koronę w tej kategorii dzierży YouTube, który jest topową witryną dla 43% badanych. W dalszej kolejności znajdziemy Facebooka (19%), Instagrama (10%) oraz Snapchata (4%), który wydaje się, że swoje lata świetności ma już za sobą.
Czego najczęściej młodzi odbiorcy poszukują w omawianych serwisach? Jeśli chodzi o YouTube, to jest to przede wszystkim muzyka i wszelkiego rodzaju widowiska, cykliczne programy, miniseriale i teleturnieje (np. które tworzy MrBeast). TikTok prezentuje się w tym aspekcie zgoła odmiennie. Najatrakcyjniejsze dla młodocianych są przede wszystkim żartobliwe filmy, pranki, wyzwania związane z tańcem i poradniki jak wykonać konkretną rzecz.
Raport obrazuje jeszcze kilka ciekawych rzeczy. Jeśli pod uwagę weźmiemy nieco szerszy segment rozrywki angażujący dzieci w wieku 2-12, wykraczający poza konkretne serwisy społecznościowe i multimedialne, to YouTube nadal pozostaje królem tego kryterium, m.in. nad witrynami VOD takimi jak: Netflix, HBO czy Amazon Prime Video.
Wszelkiego rodzaju pochłanianie się w grach wideo również nie jest tak atrakcyjne dla badanych jak oglądanie filmów na YouTube. Jaka jeszcze forma wirtualnej rozrywki potrafi przyciągnąć uwagę dzieci i zatrzymać ich na dłużej? Oglądanie transmisji telewizyjnych, słuchanie radio, oglądanie jak inni grają w gry (np. na Twitchu bądź Kicku) bądź też korzystanie z innych aplikacji dostarczających rozrywkę, poza tymi, które dogłębniej przebadano.
Nic więc nie wskazuje na to, by YouTube tracił na zainteresowaniu młodych ludzi. Ciekawie jedynie zapowiada się bezpośrednia konfrontacja z TikTokiem, który z roku na rok zyskuje na znaczeniu i staje się niezwykle atrakcyjnym przytułkiem dla wielu, coraz częściej także dorosłych ludzi.