Unity 6: Nadchodzi rewolucja w produkcji gier?
Czy nowy silnik Unity sprosta oczekiwaniom twórców gier? Premiera Unity 6, najnowszej wersji popularnej platformy do tworzenia gier, zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nią szereg nowości, które mogą odmienić sposób, w jaki powstają gry. Co dokładnie zaoferuje nowy silnik i jak wpłynie na branżę elektronicznej rozrywki? Przyjrzyjmy się bliżej.
Na konferencji Unite 2024 Unity zaprezentowało swoją nową technologię w formie czterominutowego filmu pod tytułem Time Ghost. To, co wyróżnia ten projekt, to imponujące możliwości graficzne i nowoczesne technologie, które podkreślają potencjał Unity 6. Demonstracyjna wersja działała w czasie rzeczywistym na potężnym komputerze wyposażonym w CPU Intela Core i9-14900K oraz GPU NVIDII GeForce’a RTX 4090.
Time Ghost wykorzystuje najnowsze osiągnięcia Unity, w tym systemy graficzne, które pozwalają na realistyczne oświetlenie, kolizje elementów i złożone symulacje środowiskowe. Zespół odpowiedzialny za projekt zastosował Unity Sentis, framework oparty na uczeniu maszynowym, aby w czasie rzeczywistym odwzorować naturalne deformacje tkanin oraz zaawansowane technologię HDRP (High Definition Render Pipeline), która znacząco podnosi jakość wizualną. Efektem jest środowisko pełne najdrobniejszych detali - od realistycznych włosów bohaterów, po składającą się z 12 milionów elementów roślinność, rozproszoną po wirtualnym krajobrazie.
Co nowego znajdziemy w Unity 6? Oto niektóre z kluczowych funkcji, które z pewnością przyciągną uwagę twórców gier:
- Symulacja włosów w czasie rzeczywistym - wspomniany wyżej system został dopracowany, umożliwiając renderowanie obiektów w wysokiej rozdzielczości, automatyczne generowanie poziomów detali (technika LOD - Level of Detail) oraz realistyczne oddziaływanie na warunki atmosferyczne (np. wiatr).
- System kolizji VFX - nowe, stabilniejsze opcje zdarzeń pozwalają na interaktywne efekty, jak np. rozpadające się fragmenty gruzu po zetknięciu z ciałem postaci, co przyczynia się do bardziej chaotycznego, a co za tym idzie bliższego autentycznemu zachowaniu cząstek.
- Środowiska w dużej skali - dzięki wykorzystaniu DOTS ECS (Data-Oriented Tech Stack), silnik jest w stanie obsłużyć miliony elementów roślinności (kwiatów i drzew) a także innych detali, co umożliwia tworzenie rozległych, realistycznych światów w grach.
- Wsparcie dla uczenia maszynowego - narzędzia oparte na ML (machine learning) pozwalają twórcom na automatyzację skomplikowanych procesów, jak m.in. deformacje materiałów tkanin czy symulacje złożonych systemów fizycznych, co skutkuje imponującą jakością i złożonością efektów wizualnych.
Oficjalna premiera Unity 6 zaplanowana została na 17 października 2024 roku. Nowa odsłona popularnego silnika nie tylko wprowadza zaawansowane technologie graficzne, ale także ułatwia proces tworzenia gier wieloosobowych i rozwój gier przeglądarkowych. Planowane są regularne aktualizacje, z czego pierwsza ma pojawić się już w kwietniu 2025 roku. Aktualizacja do Unity 6.1 przyniesie m.in. wsparcie dla gier na składanych smartfonach, jak Samsung Galaxy Z Fold5 czy Pixel 9 Pro Fold.
Jedną z najważniejszych zalet nowej wersji jest obietnica większej stabilności, co jest kluczowe dla twórców pracujących nad wysokobudżetowymi, złożonymi projektami, których produkcja wymaga czasu. Unity zamierza także wspierać ten silnik przez dłuższy okres, co powinno zwiększyć zaufanie wśród deweloperów.
Premiera Unity 6 nie obyła się bez kontrowersji. W 2023 roku firma zapowiedziała zmianę w modelu licencjonowania, która miała polegać na obciążaniu twórców opłatami za każdą instalację gry, która wykorzystuje popularny silnik. Pomysł ten spotkał się z ostrą krytyką, ponieważ opłaty miały dotyczyć również gier, które już zostały wydane, co mogło generować niespodziewane koszty dla wielu deweloperów.
Na szczęście Unity w porę zareagowało na falę niezadowolenia i wycofało się z tego pomysłu, ale wśród części twórców pozostał pewien niepokój dotyczący przyszłych zmian w polityce firmy. W obliczu konkurencji, jaką stanowią Unreal Engine czy darmowe rozwiązania takie jak Godot, Unity powinno starać się odbudować zaufanie, a najnowsza wersja silnika będzie ważnym testem.
Unity 6 z pewnością wprowadzi szereg nowatorskich rozwiązań, które mogą znacząco wpłynąć na sposób tworzenia gier. Jednak to, w jaki sposób zostaną one zaadaptowane przez deweloperów, okaże się dopiero po jego premierze. Wysoka jakość narzędzi, stabilność i regularne aktualizacje mogą skusić wielu autorów do pozostania przy Unity, ale konkurencja na rynku jest silna, wszystko może się zdarzyć.
Czy Unity 6 sprosta wyzwaniom i ponownie zdobędzie zaufanie społeczności? O tym przekonamy się już wkrótce, gdy pierwsze projekty oparte na nowym silniku trafią do rąk graczy.