Skargi na awarie procesorów Intela 13 i 14 generacji znalazły kolejne potwierdzenie
Twórcy gier MMO, studio Alderon Games twierdzą, że ich testy wykazały “blisko 100% udział awarii" w kilku modelach procesorów CPU.
Alderon Games to twórcy m.in. gry MMO Path of Titans. Firma ta właśnie zapowiedziała, że wymienia wszystkie swoje serwery, bazujące na Intelach 13 i 14 generacji na takie oparte o układy AMD i namawia firmy hostujące serwery gry by uczyniły to samo. Deweloper stwierdził bowiem znaczącą liczbę problemów ze stabilnością, której jak do tej pory nie udało się naprawić żadną aktualizacją.
Założyciel studia, Matthew Cassells napisał, że studio zauważyło też tysiące awarii na komputerach graczy - za sprawą swojego narzędzia do generowania raportów. Jego zdaniem, procesory mogą nawet uszkodzić dyski SSD oraz pamięci. Według doświadczeń jego zespołu, 100 procent spośród awaryjnych układów traciło z czasem swoje zdolności, doprowadzając w końcu do trwałego uszkodzenia. Ale są też inne głosy - twórca narzędzia RAD Game Tools dla Unreal Engine twierdzi, że “tylko mały procent" procesorów może stać się ofiarą awarii.
Twierdzenia, że modele Intela i9-13900K i i9-14900K psują pamięci oraz dyski i tym samym doprowadzają serwery, na których są oparte, do całkowitej awarii, są sporym zwrotem akcji w sytuacji, która trwa od kwietnia. Wtedy to sam Intel zaczął badać sprawę crashy w grach, na komputerach domowych, w których zamontowane były owe procesory. Intel podał jednak wtedy jako przyczynę płyty główne, w których zastosowano niewłaściwe ustawienia overclockingu. Jednak Youtuber Level1Techs wskazał pewną nieścisłość w tej analizie i jej wyniku - wyjaśnienie odnoszące się do płyt głównych nie może dotyczyć awarii w sprzęcie serwerowym, które niejako z założenia jest ustawiane w bardziej konserwatywny sposób.
Na początku poprzedniego tygodnia jeden z twórców Warframe napisał na forum gry, że prawie wszystkie awarie tego tytułu, jakie zarejestrowano, miały swoją przyczynę w sterownikach dla procesorów Intela 13. i 14. generacji. Zauważa on też, że problemy, które pojawiały się na maszynach pracowników studia tworzącego grę zniknęły jak tylko zainstalowano na nich najnowszą aktualizację BIOS-ów - mimo, że według informacji Intela, aktualizacja ta nie miała mieć nic wspólnego z przyczynami awarii.