PlayStation 5 Pro - wyciekły kolejne dane nowej konsoli. Rewolucja?
Oficjalna zapowiedź PlayStation 5 Pro wciąż przed nami, ale na światło dzienne trafiają coraz to nowe pogłoski. Jeśli sprawdzą się te najnowsze, które obiegły właśnie sieć, nowa wersja konsoli Sony będzie stanowiła prawdziwą rewolucją w dziedzinie wydajności.
Informacje o PlayStation 5 Pro od Sony wciąż przeciekają, a najnowsze doniesienia rzucają światło na znaczące ulepszenia jej procesora graficznego. W marcu wyciekły dokumenty, które nieoficjalnie potwierdzają istnienie PS5 Pro, znanej również pod kodową nazwą "Trinity". Zawierają one informacje o imponujących 33,5 teraflopach mocy obliczeniowej oraz nowatorskim rozwiązaniu do skalowania obrazu. To ponad trzykrotny wzrost w stosunku do obecnej wersji PlayStation 5, która może się pochwalić "zaledwie" nieco ponad 10 teraflopami.
Przedstawione specyfikacje techniczne wskazują na zastosowanie najnowszej architektury RDNA 3 od AMD. To znaczący skok wydajnościowy względem obecnego modelu PS5. Chociaż procesor został tylko delikatnie ulepszony - przewiduje się wzrost taktowania o około 10% przy zachowaniu tej samej architektury Zen 2 - to karta graficzna będzie już znacznie wydajniejsza.PlayStation 5 Pro ma oferować zdecydowanie wyższą wydajność ray tracingu. Planowane bazowe taktowanie GPU wynosi 2,18 GHz, z możliwością podkręcenia do 2,35 GHz - to wzrost o 8% w porównaniu do bieżącego modelu. Poprawiono również strukturę pamięci podręcznej: pamięć L1 została podwojona, z 128 KB do 256 KB, a pamięć L0 z 16 KB do 32 KB. Dzięki temu PS5 Pro ma zaoferować jeszcze płynniejsze i bardziej szczegółowe efekty wizualne przy zachowaniu wysokiej wydajności.Szczególnie interesującą funkcją jest PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR). Jest to nnowacyjna technika skalowania obrazu oparta na uczeniu maszynowym. To rozwiązanie ma na celu rekonstrukcję szczegółów obrazu z niższych rozdzielczości. W efekcie pozwoli to na uzyskanie jakości zbliżonej do natywnej 4K przy jednoczesnym zmniejszeniu obciążenia procesora graficznego. Zastosowanie uczenia maszynowego w tej technologii może radykalnie zmienić sposób, w jaki gry są renderowane na konsolach.
Ponadto PlayStation 5 Pro ma obsługiwać funkcje DirectX 12 Ultimate, takie jak mesh shaders (rozwiązanie, które znacząco modernizuje i usprawnia proces przetwarzania geometrii), hybrydowe MSAA i sprzętowe wsparcie dla zmiennej częstotliwości odświeżania obrazu (variable rate shading).
Sony może oficjalnie ujawnić PlayStation 5 Pro podczas tegorocznej prezentacji PlayStation Showcase (jej data nie została jeszcze ogłoszona), kończąc tym samym okres spekulacji i wycieków. Znacząca poprawa wydajności w porównaniu do standardowego modelu PlayStation 5 oraz wprowadzenie zaawansowanych technologii mogą wprowadzić nową jakość w grach wideo. A przynajmniej w ich warstwie technicznej.