Kerbal Space Program: Wywiad z twórcą gry
Kerbal Space Program to gra symulacyjna, w której można budować i wysyłać swoje rakiety w przestrzeń kosmiczną. W tym roku twórcy tego unikatowego projektu, dzięki któremu każdy może stworzyć swój własny program kosmiczny, obchodzą 10-lecie powstania gry. Udało nam się porozmawiać z przedstawicielem studia Squad, które stoi za powstaniem KSP. Na nasze pytania odpowiedział Nestor Gomez, szef produkcji w Squad.
Jak powstaje koncepcja takiej gry, jak Kerbal Space Program? Czy na samym wstępie założyliście, że tworzycie grę, która po latach będzie posiadać ponad 70 tys. modów w Steam Workshop i setki tysięcy fanów zrzeszonych na forach, czy to wszystko zaczęło powstawać i ewoluować z czasem?
Nestor Gomez, szef produkcji w Squad: - Od samego początku naszą ideą było umożliwienie graczom tworzenie i pilotowanie własnych wynalazków podczas pomagania kerbalom w eksploracji kosmosu. Moim zdaniem na sukces KSP złożyło się kilka czynników. Jednym z nich było umożliwienie graczom rozszerzania gry poprzez instalowanie modów. Kolejnym była nasza społeczność, która jest bardzo wyjątkowa i aktywna. Zawsze zdumiewało nas to, co społeczność potrafi zrobić z narzędziami, które tworzymy dla nich - my i modderzy. Ostatnim składnikiem było ciągłe wsparcie gry przez te ostatnie 10 lat. Staraliśmy się aktualizować grę, dodawać ciekawą zawartość dla graczy i słuchać opinii naszej społeczności. Powiedziałbym, że wzrost był organiczny i mieliśmy szczęście, że wszystkie te czynniki stały się częścią mieszanki.
Jakie macie plany na dalszy rozwój Kerbal Space Program? Czy myśleliście na przykład nad wersją gry czy dodatkowym trybem, który pozwoliłby bawić się i uczyć młodszym graczom?
- KSP2 jest obecnie najważniejszym celem dla wszystkich w osób zaangażowanych w KSP. Jeśli chodzi o przyszłość, to jestem bardzo podekscytowany nowymi przygodami, w jakie wpakują się nasi kerbalowi przyjaciele. KSP ma szeroką gamę graczy, wielu z nich jest bardzo młodych, ale inni to bardzo doświadczeni gracze. Osobiście uważam, że w ramach serii KSP jest miejsce na gry skierowane do młodszej publiczności.
Czy członkowie waszego zespołu deweloperskiego sami grają w Kerbal Space Program?
- Niektórzy członkowie zespołu grają w KSP po pracy, ale nie wszyscy. Duża część zespołu była fanami KSP zanim stała się częścią zespołu programistów. Kilku z nich lubi bawić się modami, więc doświadczenie, jakie otrzymują grając poza pracą, jest inne niż w codziennej pracy. Jednocześnie ważne jest, aby grać także w inne gry i widzieć, co tworzą inni i cieszyć się innymi doświadczeniami.
Co czujecie, gdy czytacie/słuchacie historii takich jak ta przedstawiona przez Arsenio, który po zagraniu w Kerbal Space Program postanowił kształcić się w tym kierunku i aktualnie pracuje w NASA?
- Przez lata poznaliśmy kilka historii sukcesów graczy KSP, którym udało się dołączyć przemysłu kosmicznego. Uwielbiamy te historie i na 10. rocznicę chcemy zaprezentować bardzo wyjątkowy film poruszający ten temat. Kiedy prezentowaliśmy po raz pierwszy KSP, to zdecydowanie nie było częścią naszego planu, ale jesteśmy bardzo szczęśliwi, że nasza gra jest używana jako narzędzie do uczenia się i budzenia ekscytacji eksploracją kosmosu. Dodatkowym skutkiem jest to, że kilku inżynierów, pracujących w agencjach kosmicznych i firmach, kocha KSP, co było pomocne przy próbie skontaktowania się z niektórymi z tych organizacji.
Czy widzicie jakieś nowe możliwości w zakresie rozwoju Kerbal Space Program jeszcze bardziej w kierunku czegoś więcej niż tylko gra? Czy dostrzegacie np. możliwości współpracy z uczelniami czy firmami tworzącymi podzespoły do kosmicznych wahadłowców?
- Mamy już wersję edukacyjną o nazwie KerbalEdu, ale edukacja jest zdecydowanie czymś, co chcielibyśmy dalej eksplorować. Wiemy, że KSP jest już używane w klasach jako narzędzie do nauki i zapoznaliśmy się ze wspaniałymi historiami na ten temat, dlatego zdecydowanie widzimy możliwości rozwoju KSP w obszarze edukacji.
Nad czym aktualnie pracujecie? Czy skupiacie się w stu procentach na rozwoju Kerbal Space Program, czy możemy spodziewać się w przyszłości także innych gier od Squad?
- Obecnie Squad koncentruje się głównie na dostarczeniu aktualizacji 1.12, naszej ostatniej dużej aktualizacji do KSP. Wsparcie będzie oczywiście kontynuowane, ale obecnie nie planujemy dodawać nowych treści. Po wydaniu update’u 1.12, Squad skupi się na pracy nad KSP2, aż do momentu jego wydania. Od jakiegoś czasu pomagamy już zespołowi KSP2, ale cieszymy się, że w przyszłości będziemy mogli skupić się w 100% na pracy nad KSP2.