Koniec wieloletnich spekulacji?
Przez lata w internecie krążyły opowieści o cichej wojnie między Bethesdą a Obsidianem. I fani mieli ku temu solidne podstawy. Po pierwsze, wielu uważa Fallout: New Vegas za najlepszą i najbardziej złożoną odsłonę serii 3D, co rzekomo miało uwierać Bethesdę. Po drugie, i znacznie ważniejsze, w grę wchodziły pieniądze. Kontrakt między studiami miał prostą klauzulę: jeśli średnia ocen gry w serwisie Metacritic osiągnie co najmniej 85 punktów, Obsidian otrzyma sowitą premię.
Historia potoczyła się niemal jak w filmie. Gra zatrzymała się na wyniku 84, a jeden punkt procentowy zadecydował o tym, że studio... nie zobaczyło ani centa z dodatkowych pieniędzy. Ten fakt przez lata napędzał narrację o złej krwi, wyzysku i cichej rywalizacji, która miała uniemożliwić powstanie kontynuacji New Vegas.
Howard ucina plotki
Teraz Todd Howard w wywiadzie dla PC Gamera postanowił przedstawić swoją wersję wydarzeń. Kategorycznie zaprzeczył, by między studiami kiedykolwiek istniał jakikolwiek konflikt. Twierdzi, że to Bethesda wyszła z inicjatywą stworzenia New Vegas.
"Byliśmy świeżo po premierze Fallouta 3 i wiedzieliśmy, że zaraz zaczynamy robić Skyrima" - wyjaśnia Howard. "Znaliśmy dobrze ludzi z Obsidianu, kochamy ich pracę, więc po prostu zapytaliśmy: 'Hej, chcielibyście to zrobić?'".
Howard odniósł się też do plotek, jakoby sukces New Vegas był solą w oku Bethesdy. "Przecież właśnie o to ich poprosiliśmy, prawda? Wykonali po prostu niesamowitą robotę" - stwierdził, dodając, że to zdrowo dla marki, gdy fani mają różne ulubione części. To narracja, która kompletnie zmienia odbiór tej relacji (choć o niefortunnej klauzuli w umowie dyplomatycznie nie wspomniał).
New Vegas ożywa na ekranie
Drugi sezon serialu Amazona zabierze widzów właśnie na pustynię Mojave i do samego New Vegas. Scenografia zrobiła na Toddzie Howardzie tak ogromne wrażenie, że postanowił podzielić się tym widokiem z oryginalnymi twórcami. "Ogromny szacunek dla ekipy z Obsidianu. Zaprosiliśmy ich na plan, żeby to zobaczyli" - powiedział, chwaląc przy okazji ostatnie dokonania studia.
Trzeba przyznać, że Obsidian to jedna z najpłodniejszych firm w branży. W ciągu ostatnich trzech lat studio wydało Grounded, Pentiment, Avowed, a także - ostatnio - The Outer Worlds 2. To tempo, którego wiele innych studiów może im tylko pozazdrościć). Tym bardziej, że jakość wszystkich tych produkcji jest co najmniej wysoka.
Zaproszenie twórców New Vegas na plan, gdzie ich wizja ożywa w nowym medium, to piękny, symboliczny gest. Pokazuje, że niezależnie od dawnych umów i fanowskich teorii, szacunek dla artystycznego wkładu Obsidianu w uniwersum Fallouta pozostaje niezmienny (przynajmniej w oficjalnych komunikatach). A może to po prostu dobrze przemyślany PR przed premierą drugiego sezonu?
Czy wiesz, że...
Fallout: New Vegas, jedna z najbardziej kultowych odsłon serii, powstała w zaledwie 18 miesięcy. Ten niezwykle krótki cykl produkcyjny do dziś jest podawany jako przykład efektywności studia Obsidian Entertainment.











