Dlaczego w Avowed nie można romansować?
Romantyczne wątki stały się niemal standardem w RPG-ach. Gry takie jak Baldur’s Gate 3, Dragon Age: Straż Zasłony czy Cyberpunk 2077 pozwalają na budowanie rozbudowanych relacji między postaciami, które często stają się kluczowym elementem narracji. Jednak w Avowed romansów brak. Gracze zaczęli się zastanawiać: dlaczego? Poznaliśmy odpowiedź na to pytanie.
W skrócie:
- Obsidian celowo zrezygnował z romansów w Avowed, koncentrując się na innych aspektach relacji między postaciami.
- Twórcy nie chcieli, aby towarzysze tracili swoją osobowość, podporządkowując się graczowi w ramach romansu.
- Gra zawiera pewne elementy relacyjne, ale są one subtelne i nie są "systemem do śledzenia".
Reżyserka gry, Carrie Patel, wyjaśniła, dlaczego Obsidian zdecydował się pójść inną drogą. Jej zdaniem dobrze napisane relacje międzyludzkie nie muszą zawsze prowadzić do romantyzmu, a jego wprowadzenie wymagałoby ogromnej uwagi, aby nie spłycić postaci towarzyszy.
Patel zaznaczyła, że tworzenie dobrych romansów w grach nie jest łatwe. NPC-e powinni zachować swoją unikalną osobowość i cele, niezależnie od tego, czy gracz zdecyduje się na romantyczną ścieżkę, czy nie.
Obsidian chciał uniknąć tego problemu i skupił się na realistycznym budowaniu relacji, które nie muszą kończyć się romantycznym związkiem.
Jednym z głównych powodów rezygnacji z romansów było także przekonanie, że silne relacje między postaciami nie muszą być romantyczne. "Potrzebna jest równie dobrze napisana ścieżka platonicznej przyjaźni" - dodała Patel. "Nie chcemy, aby romans był jedynym sposobem na zbudowanie głębokiej więzi z postaciami". Dzięki temu towarzysze w Avowed nie są "nagrodami" dla gracza, a pełnoprawnymi bohaterami z własnym życiem i motywacjami.
Co ciekawe, Avowed zawiera pewien system relacji między postaciami, ale nie jest on bezpośrednio komunikowany graczowi. Patel ujawniła, że jedna z postaci może nawiązać z graczem szczególną więź, jeśli ten będzie regularnie z nią rozmawiać i wykazywać zainteresowanie.
Nie ma jednak żadnych ikon, wskaźników czy "licznika sympatii". Wszystko dzieje się organicznie, bez mechanicznego "zaliczania" poziomów znajomości, jak ma to miejsce w niektórych grach. "Nie chcieliśmy, aby gracze traktowali relacje jako system do maksymalizacji" - wyjaśniła Patel. "To coś, co ma się wydarzyć naturalnie i może zaskoczyć gracza".
W The Outer Worlds - RPG-u autorstwa Obsidian - jeden z najlepszych wątków postaci to historia Parvati Holcomb, która odkrywa swoją aseksualność i próbuje poradzić sobie z uczuciami. Scena, w której główny bohater pomaga jej zdobyć się na odwagę w relacji, stała się jednym z najbardziej cenionych momentów w grze.
Obsidian obecnie pracuje nad sequelem The Outer Worlds, a także rozwija Avowed, więc w przyszłości możemy zobaczyć bardziej rozbudowane systemy relacji - choć być może nie w klasycznej formie romansów.
Obsidian już wcześniej eksperymentował z różnymi podejściami do relacji w grach. W Pillars of Eternity 2: Deadfire studio wprowadziło romanse, ale zamiast jednowymiarowych opcji "zakochaj się lub nie" postacie miały skomplikowane uczucia i różne reakcje w zależności od sytuacji.