Avowed na Xboksach będzie działać tylko w 30 FPS. Twórcy: "To zabieg artystyczny"
Lubicie grać w 60 klatkach na sekundę? Cóż, w Avowed na Xboksach Series X/S będziecie musieli zadowolić się 30 FPS-ami. Obsidian Entertainment twierdzi, że to celowy zabieg artystyczny, ale czy tak jest w rzeczywistości? Gracze mogą mieć wątpliwości. Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku poprzedniej dużej produkcji wydawanej przez Microsoft - Starfield.
W skrócie:
- Obsidian zdecydował się na 30 FPS w Avowed na Xboksach, aby zaprezentować lepszą grafikę.
- Matt Hansen, dyrektor artystyczny, wyjaśnił, że gra jako tytuł dla jednego gracza nie wymaga 60 FPS-ów.
- Premiera Avowed zaplanowana jest na 18 lutego 2025 roku, w wersjach na PC oraz Xbox Series X/S.
Obsidian Entertainment zbliża się do premiery swojego nowego dzieła - Avowed. Wybór, by ustawić grę na 30 klatek na sekundę, zamiast powszechnych już 60 FPS-ów, wynika nie z ograniczeń technicznych, lecz z artystycznej wizji i potrzeby stworzenia wizualnie imponującego świata. Oczywiście gracze mogą mieć wątpliwości, czy tak jest w istocie, skoro ograniczenie dotyczy tylko Xboksów, a PC już nie. Można się zastanawiać, czy przyczyna nie tkwi w ograniczeniach sprzętowych Xboksów Series X, a nie w wizji artystycznej.
W niedawnej rozmowie na podcaście Iron Lords Matt Hansen, dyrektor artystyczny Obsidian, wyjaśnił, że zespół postawił sobie za cel osiągnięcie 30 klatek na sekundę jako bazowego standardu w Avowed. Podkreślił, że ponieważ jest to gra z perspektywy pierwszej osoby i skoncentrowana na rozgrywce jednoosobowej, 60 klatek na sekundę nie jest tu absolutnie konieczne. Taki wybór pozwala zespołowi na pełne wykorzystanie potencjału Xboksów Series X, w tym stworzenie bardziej złożonych efektów wizualnych.
Decyzja ta zapadła na wczesnym etapie produkcji i Obsidian jest zadowolone z rezultatów. Hansen zaznaczył, że dzięki temu gra działa płynnie, a jednocześnie oferuje bardzo bogaty wizualnie świat. Studio chciało, aby Avowed zachwycało nie tylko fabułą, ale także grafiką. Współczesne produkcje coraz częściej muszą balansować pomiędzy wysoką wydajnością a jakością grafiki. Wybór 30 FPS-ów pozwala Obsidian na przesunięcie akcentów na detale. Powstaje jednak pytanie, czy zespół nie mógł dać, podobnie jak większość deweloperów, wyboru pomiędzy trybem jakości a trybem wydajności?
Hansen przyznał jednak, że zespół wciąż pracuje nad ostatnimi elementami związanymi z wydajnością gry. Dopracowanie tych szczegółów to jeden z ostatnich etapów przed premierą, ale już teraz twórcy są zadowoleni z osiągniętego poziomu.
Premiera Avowed jest jest na 18 lutego 2025 roku w wersjach na PC oraz Xbox Series X/S. Po kilku przesunięciach daty wydania wygląda na to, że najnowsza produkcja Obsidianu w końcu ujrzy światło dzienne. Gra najprawdopodobniej nie ukaże się - ani zaraz po premierze, ani w dalszej przyszłości - na PlayStation 5. Natomiast abonenci usługi Game Pass będą się nią mogli cieszyć od samego początku.