Clair Obscur to przebój. 500 tysięcy sprzedanych egzemplarzy w 24 godziny
Nie minęły jeszcze pełne 24 godziny od premiery, a debiutancka gra Sandfall Interactive już przekroczyła granicę 500 tysięcy sprzedanych egzemplarzy. Clair Obscur: Expedition 33 - poetyckie, turowe RPG - momentalnie wskoczył do grona największych premier tego roku.
W skrócie:
- Clair Obscur: Expedition 33 sprzedało się w liczbie 500 tysięcy kopii w ciągu pierwszego dnia od premiery. Wynik ten dotyczy wyłącznie sprzedaży detalicznej, nie uwzględnia graczy z Xbox Game Pass.
- Gra spotkała się z bardzo ciepłym przyjęciem - chwalona jest za styl graficzny, turową walkę z paroma ciekawymi innowacjami oraz ton łączący melancholię z absurdem.
- Sandfall Interactive podziękowało graczom w mediach społecznościowych, pisząc, że to "kamień milowy, który przyszedł szybciej, niż mogli się spodziewać".
Francuskie studio Sandfall Interactive postawiło na ambitny projekt. Reaktywny system walki, unikalna estetyka malarska, fabuła osadzona w świecie pogrążonym w dekadencji - Clair Obscur: Expedition 33 od początku zapowiadało się jako coś innego niż kolejne generyczne fantasy RPG.
W dniu premiery gracze ochoczo ruszyli na tytułową ekspedycję. W ciągu pierwszych 24 godzin sprzedano ponad 500 tysięcy egzemplarzy, co czyni Expedition 33 jednym z najmocniejszych debiutów niezależnego RPG w ostatnich latach.
Nie mówimy tu o liczbie graczy z Game Passa. Sandfall wyraźnie zaznaczyło, że chodzi o fizyczną i cyfrową sprzedaż. To tym bardziej imponujące.
Recenzenci zwracają uwagę przede wszystkim na niezwykle wyrazistą oprawę artystyczną. Świat Clair Obscur wygląda jak żywy obraz olejny. Każda lokacja i każda postać zdają się wyjęte z galerii sztuki współczesnej.
Ale za stylizacją kryje się również treść. Gra podejmuje tematy przemijania, żałoby i pamięci, mieszając je z lekką, czasem ironiczną narracją.
Mechanicznie gra opiera się na klasycznych, turowych pojedynkach z elementem aktywnego reagowania - czyli czymś, co fani określają jako "Final Fantasy spotyka Paper Mario". Walka wymaga uwagi, refleksu i dobrych decyzji.
W opinii naszego recenzenta (i nie tylko jego, bo podpisuje się pod jego słowami także pozostała część redakcji) Clair Obscur: Expedition 33 to jedna z najlepszych gier ostatnich miesięcy, a może i lat. W podsumowaniu tekstu czytamy:
"Wady schodzą na dalszy plan, gdy tylko zestawi się je z zaletami. Tych drugich jest tak wiele, że aż do teraz nie mogę uwierzyć, że Clair Obscur: Expedition 33 stworzyło 30-osobowe studio (współczesna technologio, jesteś wspaniała). Autorzy zapowiadali, że tworzą grę AA, tymczasem trudno na którymkolwiek etapie odnieść wrażenie, że to coś niżej niż AAA. To jeden z najlepszych RPG-ów ostatnich lat. Wykonany z niesamowitą wrażliwością i kreatywnością, poruszający do głębi. Sandfall Interactive, jesteście wielcy!"
Autor recenzji wystawił Clair Obscur: Expedition bardzo wysoką notę - 9,5/10.
Sandfall Interactive to studio z siedzibą w Montpellier, założone przez byłych pracowników Ubisoftu. Clair Obscur: Expedition 33 powstawało przez cztery lata, od początku w oparciu o Unreal Engine 5. Twórcy mieli ambicję stworzenia gry, która będzie jednocześnie piękna i odważna narracyjnie. Najwyraźniej im się to udało.