The Wayward Realms ogłoszone zostało w 2021 roku jako pełnoprawna gra fantasy RPG z szerokim otwartym światem. Dzieło jest owocem pracy wizji Teda Petersona i Juliana LeFaya, współtwórców oryginalnych gier z serii The Elder Scrolls, czyli Areny i Daggerfall. Niestety w tym roku branża pożegnała LeFaya, który przegrał walkę z ciężką chorobą, jednak przez kilka wcześniejszych lat wiernie dokumentował wszystkie swoje koncepcje, które mają zostać wdrożone do zapowiedzianej gry.
The Wayward Realms od samego początku tworzone było z użyciem silnika Unreal Engine 5. Twórcy podjęli radykalną, ale jak twierdzą, ważną i ekscytującą decyzję. Postanowili całkowicie odejść od UE 5, by skupić się na budowie własnego autorskiego silnika. "Ten krok daje nam kontrolę i elastyczność niezbędne do zapewnienia wrażeń, jakich oczekiwaliście. Przejście na własny silnik to ważny krok i choć daje nam możliwość stworzenia znacznie lepszej gry, oznacza to również, że nie uda nam się osiągnąć celu, który wyznaczyliśmy sobie na koniec roku. Naszym nowym celem jest udostępnienie gry naszym sponsorom na Kickstarterze w czerwcu przyszłego roku, a następnie udostępnienie jej w ramach publicznego wczesnego dostępu kilka miesięcy później" - przekazali fanom w osobnym komunikacie.
Autorski silnik ma pozwolić twórcom na osiągnięcie jeszcze lepszej optymalizacji podczas rozgrywki. The Wayward Realms docelowo ma działać w 30 FPS-ach nawet na 10-letnich laptopach posiadających zintegrowany układ graficzny. Co więcej, RPG będzie kompatybilne z Nintendo Switchem. Gra pozwoli też na integrację z modyfikacjami tworzonymi przez społeczność.
The Wayward Realms zaoferuje nie tylko pełny otwarty świat, ale postawi przed graczami szereg dylematów i wyborów z jasnymi konsekwencjami. Głównym punktem zaczepienia deweloperów ma być również realistyczne podejście do tego typu rozgrywki. Z zapowiedzi wyczytać możemy, że OnceLost Games stawia na kompleksowość zabawy opartą na ciągłym ewoluującym doświadczeniu i fabule. "Wielkie miasta z setkami, a może i tysiącami NPC-ów, gęste, mroczne, niebezpieczne lasy, gigantyczne pasma górskie, rozległe bagna i mokradła, bezkresne oceany i wiele więcej, ożywione dzięki dynamicznemu, proceduralnemu generowaniu".











