Spis treści:
- DualSense - haptyka zmienia zasady gry
- Dwa tryby graficzne - trudny wybór
- Dysk SSD i koniec z czekaniem
- Precyzja myszy czy klimat pada?
- STALKER 2: Heart of Chornobyl (PS5) - werdykt
- Dla kogo jest STALKER 2: Heart of Chornobyl (PS5)?
- Dla kogo nie jest STALKER 2: Heart of Chornobyl (PS5)?
W skrócie
- Port STALKER 2 na PS5 oferuje dwa tryby graficzne – wydajności i jakości, zapewniając graczom wybór między płynnością animacji a wysoką jakością detali.
- Adaptacyjne triggery i haptyka kontrolera DualSense znacząco podnoszą immersję, wprowadzając nowe doznania podczas rozgrywki.
- Szybki dysk SSD PlayStation 5 skraca czasy ładowania, co pozwala na bardziej dynamiczne i mniej frustrujące przechodzenie przez grę.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Historia tej produkcji to gotowy scenariusz na osobny dreszczowiec. Studio GSC Game World zapowiedziało tytuł jeszcze w 2010 roku, by później wielokrotnie zawieszać i wznawiać prace, a ostatecznie wydać go na komputery osobiste i konsole Xbox w 2024 roku. Gracze z obozu "niebieskich" czekali najdłużej. Czy było warto? Kontakt z grą nie pozostawia wątpliwości - otrzymaliśmy dzieło, które nie tylko dorównuje pierwowzorowi, ale w pewnych aspektach zapewnia doznania wręcz intensywniejsze.
Nie będę tutaj analizował fabuły ani podstawowych mechanik znanych z wersji pecetowej. Skupię się na tym, co kluczowe dla użytkownika PlayStation 5: optymalizacji, kulturze pracy sprzętu i odpowiedzi na pytanie, czy kontroler Sony rzeczywiście zmienia sposób, w jaki chłoniemy ten brudny, postapokaliptyczny świat.
DualSense - haptyka zmienia zasady gry
Często traktujemy unikalne funkcje kontrolera DualSense jako marketingową ciekawostkę, o której zapominamy po godzinie zabawy. W przypadku STALKER-a 2 sytuacja wygląda zgoła inaczej. Haptyczne sprzężenie zwrotne i adaptacyjne spusty (triggery) pełnią tu istotną funkcję narracyjną. Twórcy wykorzystali potencjał pada, by zbudować niemal fizyczną więź między graczem a jego wirtualnym arsenałem.

Każda broń stawia inny opór pod palcem. Pistolet wymaga minimalnej siły, karabin - zdecydowanego nacisku, natomiast wystrzał z karabinu snajperskiego to potężne szarpnięcie, odczuwalne w całych dłoniach. Te z pozoru drobne niuanse budują napięcie; pociągnięcie za spust (R2) staje się świadomą, fizyczną decyzją, a nie tylko kliknięciem myszy.
Pozytywnie zaskakuje również wykorzystanie wbudowanego w kontroler głośnika. Komunikaty radiowe, trzaski licznika Geigera i szepty towarzyszy dobiegają bezpośrednio z naszych rąk. Daje to wrażenie, jakbyśmy faktycznie trzymali w dłoniach stare, trzeszczące urządzenie komunikacyjne.

Dwa tryby graficzne - trudny wybór
Optymalizacja gier na silniku Unreal Engine 5 bywa loterią, lecz GSC Game World stanęło na wysokości zadania. Wersja na PS5 ma dwa tryby graficzne, choć dla większości graczy wybór będzie oczywisty.
Tryb wydajności celuje w 60 klatek na sekundę i skutecznie utrzymuje ten pułap. Niezależnie od tego, czy przedzieramy się przez gęsty las, czy walczymy z grupą bandytów w ruinach, płynność pozostaje nienaganna. Spadki animacji zdarzają się sporadycznie i w ferworze walki są niemal niezauważalne.

Tryb jakości zwiększa rozdzielczość tekstur, poprawia cienie i wzbogaca efekty cząsteczkowe. Ceną za te wizualne fajerwerki jest jednak blokada na 30 klatkach na sekundę. Różnica w ostrości obrazu bywa widoczna, ale powrót do niższej płynności po zobaczeniu gry w 60 klatkach jest bolesnym doświadczeniem.
Dla entuzjastów dynamicznych strzelanin tryb wydajności będzie jedyną słuszną opcją. Graficzni puryści mają alternatywę, ale w grze wymagającej refleksu wyższa responsywność wygrywa z ładniejszym cieniem na ścianie.

Dysk SSD i koniec z czekaniem
STALKER 2 to gra trudna, naprawdę rzadko wybaczająca błędy. Zgony są tu częste, a więc i loadingi pojawiają się często. Na szczęście szybki dysk SSD w PlayStation 5 eliminuje ten problem - powrót do świata żywych zajmuje zaledwie kilka sekund.
Błyskawiczne wczytywanie zmienia podejście do rozgrywki. Jesteśmy bardziej skłonni do eksperymentowania i podejmowania ryzyka, gdyż porażka nie skaże nas na minuty bezczynnego patrzenia w ekran ładowania. Płynność przechodzenia między życiem a śmiercią znacząco poprawia rytm zabawy.

Precyzja myszy czy klimat pada?
To odwieczny dylemat przy przenoszeniu strzelanek na konsole. Mysz i klawiatura zapewniają niepodważalną precyzję, podczas gdy celowanie gałką analogową bywa wolniejsze i mniej dokładne (co widać szczególnie w chaotycznych starciach). Jednak to, co tracimy na precyzji, odzyskujemy z nawiązką w klimacie dzięki wspomnianym funkcjom DualSense.
STALKER 2: Heart of Chornobyl (PS5) - werdykt
Studio GSC Game World przygotowało solidny port, który zadowoli zarówno weteranów serii, jak i nowicjuszy. Stabilne 60 klatek na sekundę w trybie wydajności oraz genialne wykorzystanie możliwości pada DualSense sprawiają, że zwiedzanie Zony z perspektywy kanapy jest niezwykle satysfakcjonujące. Drobne kompromisy graficzne nie psują odbioru całości.

Dla kogo jest STALKER 2: Heart of Chornobyl (PS5)?
Dla miłośników gęstego, postapokaliptycznego klimatu i trudnych, wymagających strzelanek, którzy cenią immersję budowaną przez fizyczne bodźce. To pozycja obowiązkowa dla osób lubiących eksplorację niebezpiecznych światów bez prowadzenia za rękę.
Dla kogo nie jest STALKER 2: Heart of Chornobyl (PS5)?
Gracze szukający lekkiej, niezobowiązującej rozrywki na kwadrans mogą odbić się od poziomu trudności. Tytuł nie przypadnie też do gustu osobom, które nie tolerują 30 klatek w trybie jakości, a jednocześnie wymagają najwyższych możliwych detali wizualnych.

PS. Poniższa ocena dotyczy jakości konwersji STALKER 2: Heart of Chornobyl na PlayStation 5. Jednak samą grę oceniliśmy podobnie, na 80/100. Pełną recenzję znajdziesz tutaj.
- znakomite wykorzystanie funkcji kontrolera DualSense
- stabilne 60 klatek na sekundę w trybie wydajności…
- … lub jeszcze piękniejsza grafika (w 30 FPS-ach)
- gęsta atmosfera potęgowana przez dźwięk 3D i głośnik w padzie
- błyskawiczne czasy ładowania
- brak szerszych możliwości konfiguracji grafiki
- tryb jakości zablokowany na 30 klatkach na sekundę










