W latach 2006-2009 Apple wypuściło 54 tytuły korzystające z tzw. clickwheela - okrągłego kontrolera dotykowego. Poza dedykowanymi tytułami stworzonymi przez Apple jak Reversi i Vortex, nie brakowało kultowych perełek, jak m.in.: Sonic the Hedgehog, Bomberman, Tetris, Pac-Man, czy Bejeweled. Jakby tego było mało w całkiem rozbudowanej bibliotece znalazły się także zaskakujące produkcje np. na licencjach filmowych, w tym CSI: Miami czy Pirates of the Caribbean: Aegir's Fire. Uruchamianie wymienionych gier na sprzęcie kompaktowych rozmiarów z jeszcze mniejszym wyświetlaczem i kółkiem do sterowania brzmi dosyć absurdalnie. Jednak okazało się, że ta magia działała!
Gry odzyskane
Po oficjalnym pożegnaniu z iPodem w 2022 roku wydawało się, że gry odejdą razem z nim. Zniknęły ze sklepu, a ze względu na zabezpieczenia Apple i zastrzeżone formaty, znajdujące się na dyskach użytkowników pliki nie były wcale łatwe do skopiowania.
Jednak społeczność fanów nie pozwoliła odejść w niepamięć temu kawałkowi cyfrowej historii. Rok temu na GitHubie ruszył iPod Clickwheel Games Preservation Project, którego celem było odtworzenie całego katalogu gier.
Na przestrzeni miesięcy udało się zgromadzić niemal wszystkie tytuły. Właściwie do przywrócenia pozostała tylko jedna brakująca pozycja - Real Soccer 2009 od Gameloftu. To właśnie ten tytuł o mało nie przekreślił całego wysiłku.
Ta ostatnia gra była naprawdę trudna do zachowania - jakby ciążyła nad nią jakaś klątwa. Kilka osób próbowało mi pomóc i za każdym razem coś szło nie tak albo pojawiała się nagła awaria, która uniemożliwiała dokończenie procesu. Podczas prób wykonania kopii zapasowej plików gry padł jeden dysk twardy Maca i dwa dyski iPoda
Największą przeszkodą w odzyskaniu gier był zaawansowany system zabezpieczeń Apple. W celu obejścia ograniczeń, trzeba było użyć specjalnej wirtualnej maszyny, która symulowała stare środowisko i pozwalała udostępniać gry dalej.
Jakby tego było mało twórcy projektu musieli także toczyć boje z wyeksploatowanymi dyskami iPodów, które potrafiły odmawiać posłuszeństwa w trakcie odzyskiwania plików - do tego stopnia, że każdy backup miał stanowić ryzykowną operację. Na szczęście ostatecznie wszelkie trudności udało się przezwyciężyć i w tym momencie cała kolekcja (wszystkie 54 gry) jest ponownie dostępna na GitHubie, a część trafi także na platformę Archives.org.
Historia zatoczyła "koło"
Apple już dawno przerzuciło wszystkie mobilne siły na iPady i iPhone'y, ale mały, niepozorny gadżet, jakim był iPod, nie przestał istnieć w pamięci milionów użytkowników. Dzięki pasjonatom udało się przywrócić jego unikalną bibliotekę gier i ocalić kawałek cyfrowej historii, który mógł na zawsze zniknąć.
Ma to spore znaczenie nie tylko z powodu możliwości cofnięcia się do pięknych czasów, kiedy po drodze do szkoły lub w trakcie przerwy w pracy wbijało się kolejne rekordy w ulubionych pozycjach. To także kolejny przykład na to, jak ulotne mogą być cyfrowe treści i jakie znaczenie ma inicjatywa Stop Killing Games, która stara się wywrzeć nacisk na organy legislacyjne, by wprowadziły ochronę dla konsumentów, którzy z dnia na dzień mogą bezpowrotnie stracić dostęp do dóbr, za które zapłacili.












