Ponad pół dekady temu narodziła się Unitra
W latach 60-tych ubiegłego wieku w naszym kraju nastąpił mały rozwój technologiczny. Wówczas telewizory coraz częściej zaczynały być niezbędnym urządzeniem w polskich domach, choć nadal głównym źródłem informacji były przekazy radiowe czy bijąca rekordy popularności wówczas prasa. W 1961 roku powstała marka Unitra, a dokładniej Zjednoczenie Przemysłu Elektronicznego i Teletechnicznego UNITRA.
W skład Unitry wchodziło mnóstwo różnych przedsiębiorstw zajmujących się produkcją sprzętu audio. Po 14 latach od powstania, w skład Unitry wchodziło 27 przedsiębiorstw przemysłowych, 21 organizacji przemysłowych oraz 12 mniejszych oddziałów.
Pokazuje to, jak wielkim tworem była Unitra i jak wielki wpływ miała na powstający wówczas w naszym kraju sprzęt. Najbardziej popularne były radia marki Unitra, zestawy audio Unitra ZM1006, telewizory "Helios", wzmacniacz Unitra WSH-205 oraz wiele, wiele więcej odbiorników.
Po upadku komunizmu w 1989 roku i przemianach polityczno-społecznych, marka Unitra nie upadła, ale również nie zajmowała się produkcją sprzętu audio. Unitra istniała w roli inicjatora wydarzeń związanych z biznesem i kulturą. Okazuje się, że teraz nadchodzi wielka szansa na aktywne wskrzeszenie marki. Odpowiada za to współzałożyciel studia produkcji gier CD Projekt Red - Michał Kiciński.
Nadchodzi reaktywacja Unitry!
Wraz z Kicińskim współpracuje ściśle także dwóch innych inicjatorów wskrzeszenia. Mowa o Danielu Kostrzewie i Adrianie Krupowiczu. Kiciński w tym projekcie pełni rolę inwestora strategicznego. Biznesmen i jeden z najważniejszych ludzi w polskim środowisku gamingowym zdecydował się opowiedzieć publicznie o motywach, które skłoniły go do wskrzeszenia Unitry.
To kultowa marka, która jest symbolem 30 lat produkcji urządzeń audio-wideo w Polsce. Chyba w każdym polskim domu było urządzenie z logo tej marki. Jako osoba z antykomunistycznej rodziny i jako przedsiębiorca, nie mam specjalnie sentymentu do czasów PRL, ale wspominam, że radio Unitra Radmor 5102, gdy pojawiło się u nas w mieszkaniu, było prawdziwym powiewem nowoczesności. Po raz pierwszy, dzięki niemu, miałem szansę doświadczyć dźwięku bardzo przyzwoitej jakości
Daniel Kostrzewa, członek zarządu Unitry powiedział kilka słów na temat tego, co jest celem na przyszłość dla nowej-starej firmy. Założenia wydają się być bardzo klarowne.
Wizją Unitry jest popularyzacja urządzeń audio HI-FI jako odpowiedź na przebodźcowanie wszechobecną, natarczywą technologią. Wierzymy, że współczesny świat potrzebuje czegoś trwalszego niż zalew szybko psującej się, nienaprawialnej elektroniki. Dlatego naszą uwagę kierujemy w stronę wysokiej jakości urządzeń audio, z których Unitra słynęła, a w szczególności złotej ery dźwięku i urządzeń HI-FI z lat 70., kiedy w Europie produkowaliśmy wysokiej jakości urządzenia, często działające do dziś
Pierwsze produkty "nowej" Unitry mają trafić na półki sklepowe już jesienią tego roku. Twórcy zarzekają się, że nie jest to swego rodzaju gra na sentymencie Polaków i próba skoku na pieniądze. Jakość sprzętu według deklaracji będzie bardzo wysoka, a sprzęt Unitry nie będzie odbiegał od innych tego typu produktów dostępnych na rynku. Zapowiadana trwałość sprzętu może być faktycznie jednym z najlepszych argumentów do tego, by sięgnąć po polski sprzęt audio. Jak będzie w rzeczywistości? O tym dowiemy się już w najbliższych miesiącach.











