Steam z rekordem. W 2019 roku na platformie opublikowano ponad 8,3 tysiąca gier
Steam mimo spowolnienia w tempie przyrostu nadal może zaliczyć 2019 rok do udanych dzięki rekordowi w opublikowanych na platformie grach.
Początek roku to dobry czas na różne podsumowania. Ciekawymi statystykami podzielił się serwis SteamSpy, z których wynika, że w ubiegłym roku na Steam zadebiutowało 8415 gier co dla platformy Valve jest wzrostem i jednocześnie pewnym rekordem, ponieważ dla porównania w 2018 roku trafiło na nią 8167 tytułów. Chociaż gier regularnie przybywa to zgodnie z danymi na Steam nastąpiło spore zmniejszenie tempa przyrostu premierowych produkcji zaś sklep swój największy progres w tym zakresie odnotował w 2014 roku kiedy katalog zwiększył się z 557 do 1609 produktów. Spadek względem 2018 roku widać w przypadku liczby posiadanych gier bowiem w minionych dwunastu miesiącach wyniosły one łącznie 127,200,000 sztuk (242,100,000 w analogicznym czasie).
Warto zaznaczyć, iż zaprezentowana przez SteamSpy liczba posiadanych tytułów dotyczy nie tylko płatnych wersji, ale również tych rozdawanych za darmo czy po prostu będących w ofercie w ramach free-to-play. Co ciekawe średnio o dolara wzrosły cen gier oferowanych przez Steam co sugeruje, że Valve wypuszcza mniej tańszych propozycji niż jeszcze kilka lat wcześniej. Jednocześnie nie wolno zapominać, że popularna platforma to miejsce, które deweloperzy lubią zalewać swoimi czasem nietypowymi, ale przy okazji kiepskimi jakościowo grami.
Oczywiście Valve stara się regularnie walczyć ze wspomnianym procederem m.in. poprzez odpowiednie dostosowanie reguł. co powinno przyczynić się do lepszej wykrywalności np. łamiących podstawowe zasady produkcji. Niedawno wyniki swojego plebiscytu zaprezentowało Valve. Grą Roku 2019 na Steam zostało Sekiro: Shadows Die Twice, chociaż w pozostałych kategoriach niemałą popularnością mimo kilku dobrych lat na karku nadal cieszy się Grand Theft Auto V, aczkolwiek tutaj sukcesu należy upatrywać nie tylko w podstawowym trybie GTA Online, ale także modyfikacji role-play umożliwiającej wcielanie się graczom w stworzone przez nich postaci. Wśród wyłonionych zwycięzców nie zabrakło również DayZ czy A Plague Tale: Innocence.
Mimo spowolnienia w tempie przyrostu Steam nadal pozostaje liderem, jeśli chodzi o cyfrowy sklep z grami natomiast wojna z Epic Games Store oferującemu darmowe tytuły czy konkurencyjne wyprzedaże, jak również stosującemu mocną politykę produktów na wyłączność raczej poważnie nie zaszkodziła Valve. Oczywiście wiele pokaże 2020 rok i postrzeganie platformy Epic przez wielu graczy, którym postępowanie firmy jeśli chodzi o przejmowanie gier na wyłączność nie do końca przypadło do gustu.
Marcin Jeżewski - ITHardware.pl