Square Enix w tarapatach. Akcje giganta branży gier ostro w dół

Japoński gigant branży gier wideo, Square Enix, zanotował w 11 listopada spadek wartości akcji o ponad 10%. Spowodowało to stratę setek milionów dolarów kapitalizacji rynkowej. Powodem tej sytuacji są najprawdopodobniej mieszane wyniki finansowe, opublikowane w najnowszym raporcie firmy.

W skrócie:

  • Akcje Square Enix spadły o ponad 10%. Wydawca stracił setki milionów dolarów kapitalizacji rynkowej.
  • Raport finansowy za trzeci kwartał 2024 roku pokazał spadek zysku operacyjnego o 27% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
  • Square Enix odnotował również spadek sprzedaży gier premium, budząc tym samym niepokój inwestorów.

Mimo że zysk operacyjny Square Enix za sześć miesięcy kończących się we wrześniu 2024 roku wyniósł 136 milionów dolarów (około 544 milionów złotych) i był o 22% wyższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, to inwestorzy nie są optymistami. Akcje spółki spadły o ponad 10% na zamknięciu notowań na giełdzie w Tokio.

Reklama

Co zaniepokoiło inwestorów?

Japońscy analitycy wskazują na kilka niepokojących danych zawartych w raporcie finansowym Square Enix. Po pierwsze, mimo że zysk operacyjny za sześciomiesięczny okres wzrósł w porównaniu z rokiem ubiegłym, to w trzecim kwartale 2024 roku zanotowano spadek o 27%. Po drugie, spółka odnotowała spadek sprzedaży gier premium. To właśnie te dwa czynniki mogły spowodować wyprzedaż akcji i spadek ich wartości.

Na początku listopada 2024 roku kapitalizacja rynkowa Square Enix wynosiła 4,68 miliarda dolarów. Po opublikowaniu raportu finansowego wartość spółki spadła o około 350 milionów dolarów. Cena akcji nie zawsze idealnie odzwierciedla kondycję finansową firmy, ale jest ważnym wskaźnikiem nastrojów inwestorów. W tym przypadku inwestorzy nie są zbyt optymistycznie nastawieni do perspektyw Square Enix w najbliższej przyszłości.

Final Fantasy 16 poniżej oczekiwań

W raporcie nie podano zaktualizowanych danych na temat sprzedaży Final Fantasy 16. Wcześniej Square Enix przyznał, że gra sprzedaje się poniżej oczekiwań. W pierwszym tygodniu po premierze na PlayStation 5 rozeszła się w 3 milionach egzemplarzy (od tego czasu wydawca nie pochwalił się nowymi wynikami). We wrześniu roku Final Fantasy 16 zadebiutowało na Steamie, ale premiera na PC nie wywołała większego entuzjazmu. Według szacunków, do 11 listopada gra sprzedała się na platformie Valve w około 289 tysiącach egzemplarzy.

Nowa strategia Square Enix

Na horyzoncie widać jednak pewne zmiany - Square Enix zapowiedziało, że zamierza odchodzić od ekskluzywności dla PlayStation na rzecz multiplatformowych wydań, co może pomóc w zwiększeniu sprzedaży w dłuższej perspektywie. Firma już w maju ogłosiła, że planuje agresywnie realizować strategię multiplatformową i zamierza rezygnować z dotychczasowych ekskluzywnych wydań gier na PlayStation. Ostatnim tytułem na wyłączność na PlayStation ma być trzecia część remake’u Final Fantasy 7, która według zapowiedzi będzie jedynym tego typu projektem w najbliższych latach.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Square Enix
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy