Silent Hill 3 i 4 – nowe mody zmieniają perspektywę. Zupełnie nowy wymiar horroru
Seria Silent Hill przez lata zdobyła rzeszę fanów dzięki niesamowitej atmosferze, mrocznej fabule oraz rozgrywce, podczas której na każdym kroku odczuwamy ciarki. Wszystkie dotychczasowe odsłony są kojarzone z perspektywą trzecioosobową, ale pewien modder wypróbował zupełnie nowe podejście. W sieci pojawiły się mody, które zmieniają perspektywę w Silent Hill 3 oraz Silent Hill 4: The Room na pierwszoosobową. I nie tylko.
W skrócie:
- Nowe mody dla Silent Hill 3 i 4 w wersji na PC umożliwiają grę z perspektywy pierwszoosobowej oraz z nowoczesną kamerą za plecami postaci.
- Mody pozwalają graczom dokładniej przyjrzeć się teksturom, przeciwnikom i otoczeniu.
- Niektórzy fani krytykują mody za zmianę pierwotnego zamysłu gry, ale twórca modów podkreśla, że jest to jedynie alternatywny sposób gry.
Silent Hill 3 i 4 początkowo korzystały z ustalonych, statycznych kątów kamery (nie licząc fragmentów Silent Hill 4: The Room, które spędzaliśmy w mieszkaniu głównego bohatera, które oglądaliśmy z perspektywy pierwszoosobowej). Od zawsze był to istotny element budowania napięcia i atmosfery. Jednak dzięki modom od ZealotTormunds gracze mogą teraz przeżyć oba koszmary w zupełnie nowy sposób.
Poprzez zmianę perspektywy modyfikacje pozwalają popatrzeć z bliska na każdy detal - czy to na tekstury, czy to na modele przeciwników. Do wyboru są dwa ujęcia: z oczu głównego bohatera/głównej bohaterki lub zza pleców (jak w horrorach typu Dead Space). Oba są warte przetestowania. Można je zobaczyć na krótkiej prezentacji wideo, przygotowanej przez autora.
Wprowadzenie tak dużych zmian nie spotkało się tylko z pozytywnym odbiorem. Niektórzy fani serii obawiają się, że zmiana perspektywy zniszczy oryginalny klimat gier, który opierał się na klaustrofobicznych, ograniczonych widokach. ZealotTormunds uspokaja jednak, że jego mod to jedynie opcja - oryginalna wersja gry nadal istnieje i można ją przechodzić w klasyczny sposób. Jak zauważył modder, współczesne gry, takie jak Alan Wake 2, pokazują, że horror i atmosfera mogą być równie skuteczne przy użyciu kamery za plecami postaci.
Wkrótce gracze mogą się spodziewać również moda do Silent Hill 2, która umożliwi grę z perspektywy pierwszoosobowej. Tymczasem oficjalny remake Silent Hill 2, nad którym pracuje krakowskie studio Bloober Team, zbliża się wielkimi krokami. Premiera tego długo oczekiwanego remake'u planowana jest na 8 października, wyłącznie w wersjach na PC oraz PlayStation 5.
Silent Hill 3 i 4 to jedne z ostatnich gier w serii, które korzystały z klasycznego systemu statycznych kamer (chociaż w tych tytułach były one używane tylko w niektórych sytuacjach), charakterystycznego dla wczesnych survival horrorów. Silent Hill 2 zaprezentuje już nowocześniejszą perspektywę, chociaż twórcy na każdym kroku podkreślają, że zrobili wszystko, aby zachować unikalny charakter oryginału. Fabuła i klimat pozostały te same, co przed laty; zmieniła się głównie oprawa graficzna, a gameplay doczekał się szeregu unowocześnień.