Ostrzeżenie o mikrotransakcjach trafi na pudełka z grami
PEGI, organizacja przyznająca grom wydawanym w Europie kategorie wiekowe, ogłosiła wprowadzenie nowej ikonki do asortymentu oznaczeń. Nowy obrazek znajdzie się na pudełku z grami, które oferują transakcje cyfrowe.
Jak zapewne dobrze wiedzą wszyscy gracze w Polsce, gdzie także funkcjonuje system Pan European Game Information, poza samą kategorią wiekową na odwrocie pudełka zawsze widnieją także stosowne ostrzeżenia, każde okraszone ilustracją: przemoc, wulgaryzmy, strach, seks, narkotyki, hazard, dyskryminacja i interakcje sieciowe.
Teraz do tego zacnego grona dołączają właśnie transakcje cyfrowe, symbolizowane dłonią trzymającą kartę kredytową. Wydaje się, że oznaczenie trafi na większość gier, ponieważ oznacza nie tylko opcjonalne zakupy wirtualnej gotówki czy kart, lecz także bardziej klasycznych dodatków DLC.
"Zakupy w aplikacji" już teraz są dzisiaj jednym z najczęściej stosowanych oznaczeń PEGI, ale dotychczas dostępnym wyłącznie dla opisów produkcji rozprowadzonych drogą cyfrową. Teraz konsumenci zobaczą podobną informację na pudełkach w sklepach.
"Informowanie rodziców z góry o istnieniu jakiejś formy opcjonalnych zakupów to ważny pierwszy krok. PEGI przekaże takie wieści już przy zakupie, by rodzice mogli zdecydować czy i w jaki sposób chcą monitorować wydatki ich dzieci" - wyjaśnia Simon Little, szef PEGI.
Jak dodano w oficjalnym komunikacie, z przeprowadzonej w maju ankiety wynika, że już dwoje z pięciorga dzieci wydaje pieniądze na transakcje cyfrowe. Jeśli rodzice się na to godzą, to zdecydowana większość (ponad 8 na 10), w jakiś sposób kontroluje wydatki.
Te sposoby kontroli to najczęściej pytanie o pozwolenie (w 60 procent przypadków), tygodniowy lub miesięczny limit (31 proc.), narzędzia kontroli rodzicielskiej (28 proc.), czy też korzystanie z kart płatniczych (20 proc.). Nowe oznaczenie ma pomóc.
Nowe ilustracje pojawia się we wszystkich grach oferujących możliwość zakupu cyfrowych dóbr za prawdziwe pieniądze, pod koniec obecnego roku.
"Oferty sprzedaży wewnątrz gier stały się bardzo popularnym fenomenem, więc istotne jest zapewnienie jakiegoś poziomu informacji dla konsumentów, zarówno na wydaniach cyfrowych, jak i fizycznych" - dodaje Little.