NVIDIA uruchamia DLSS 4 – więcej FPS, mniej lagów i grafika jak z filmów
NVIDIA ponownie podnosi poprzeczkę, przesuwając granice możliwości w temacie jakości detali i płynności animacji. DLSS 4 (Deep Learning Super Sampling) to nie tylko ewolucja popularnej techniki, ale prawdziwa rewolucja w renderowaniu obrazu. Dzięki zastosowaniu modeli AI opartych na technologii transformatorowej, DLSS 4 nie tylko poprawia jakość grafiki, ale również radykalnie zwiększa liczbę klatek na sekundę, otwierając przed graczami całkowicie nowe opcje.
W dużym uproszczeniu DLSS to technika napędzana rdzeniami Tensor (procesory NVIDIA z serii RTX), która działa w oparciu o AI - podwyższa wydajność i polepsza obraz, co w praktyce przekłada się na wyższe: prędkości wyświetlanych na ekranie animacji oraz rozdzielczość, przy jednoczesnym braku strat w jakości grafiki.
Przykładowo - po wybraniu w ustawieniach gry rozdzielczości 1080p z uruchomionym trybem DLSS, karta graficzna nie musiała generować obrazu w rozdzielczości 1080p, by go wyświetlić na ekranie monitora. Wystarczyło, że pracowała na niższym poziomie, np. 720p, a do tego by obraz wyglądał, jak wybrany 1080p używała właśnie DLSS. W rezultacie efekty wizualne były takie same, ale dzięki temu zabiegowi ilość klatek na sekundę ulegała znacznej poprawie.
Największą nowością czwartej odsłony jest funkcja Multi Frame Generation, która pozwala na wygenerowanie do trzech dodatkowych klatek na każdą jedną wyrenderowaną przez grę. Efekt? Nieprawdopodobna płynność i responsywność, która sprawia, że każda scena nabiera życia. To jednak dopiero początek - Ray Reconstruction zastępuje tradycyjne denoisery generowanymi przez AI pikselami, co przekłada się na niezwykle realistyczny i szczegółowy obraz.
NVIDIA zrobiła kolejny krok naprzód, udostępniając oficjalny plugin DLSS 4 dla Unreal Engine 5, który znacząco upraszcza integrację tej technologii w grach. Twórcy korzystający z silnika w wersjach od 5.2 do 5.5 otrzymują pełen pakiet narzędzi, obejmujący:
- Multi Frame Generation - niespotykana dotąd płynność animacji,
- Frame Generation - zwiększenie liczby FPS (Frames per Secon - klatki na sekundę) przy zachowaniu naturalności ruchu,
- Ray Reconstruction - podniesienie jakości śledzenia promieni,
- Super Resolution - inteligentne upscalowanie obrazu,
- DLAA (Deep Learning Anti-Aliasing) - eliminacja efektu postrzępionych krawędzi,
Dzięki temu twórcy gier otrzymują niezwykle potężny mechanizm, który pozwala wynieść efekty wizualne i wydajność ich projektów na nieosiągalny dotąd poziom.
NVIDIA doskonale zdaje sobie sprawę z sytuacji rynkowej, dlatego nie przestaje inwestować w rozwój nowych technologii. Nieprzypadkowo Unreal Engine 5 stanowi kluczowy obszar rozwoju amerykańskiej firmy. Według danych, do których dotarł serwis "Tweakdown" w 2024 roku 28 procent nowych gier dostępnych na platformie Steam powstało właśnie na silniku NVIDII, generując 31 procent całkowitych przychodów platformy.
Dla porównania Unity, chociaż odpowiadało za 51 procent premier, osiągnęło jedynie 26 procent przychodów. Oznacza to, że UE5 pozostaje niekwestionowanym wyborem dla twórców wysokobudżetowych produkcji (AAA), z kolei Unity jest opcją dla mniej rozbudowanych lub mobilnych tytułów.
Pierwsze w pełni zintegrowane z DLSS 4 gry zapowiadają niespotykaną dotąd jakość animacji. Lost Soul Aside - projekt nawiązujący do kultowej serii RPG Final Fantasy od Square Enix początkowo tworzony był przez jedną osobę, dzięki zastosowaniu DLSS 4, osiąga poziom 500 FPS.
Chyba nikomu nie trzeba specjalnie przedstawiać Stellar Blade - kontrowersyjnego dzieła studia SiHFT Up, które podbiło serca milionów graczy na cały świecie. Ta dynamiczna gra akcji w długo oczekiwanej wersji na PC z DLSS 4 potrafi osiągnąć wynik 371 FPS’ów.
Z kolei zaprezentowana podczas ostatniego PlayStation State of Play, pozostająca w klimatach arturiańskich legend epicka gra Tides of Annihilation dzięki Unreal Engine 5 i DLSS 4 może działać w 359 FPS’ach.
Oczywiście powyższe osiągnięcia dla wymienionych gier zarejestrowane zostały przy wykorzystaniu możliwości procesora GeForce RTX 5090 w trybie wydajności 4K, co pokazuje ogromny skok jakościowy, jaki niesie za sobą nowa technologia. Jednak to nie powinno nikogo dziwić, bo chociaż DLSS 4 jest dostępne dla wszystkich kart z serii RTX, to już funkcja Multi-Frame Generation jest zarezerwowana wyłącznie do rodziny RTX 50, w tym takich modeli jak:
- NVIDIA GeForce RTX 5090,
- NVIDIA GeForce RTX 5080,
- NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti,
- NVIDIA GeForce RTX 5070.
DLSS 4 to dopiero początek. NVIDIA konsekwentnie udowadnia, że sztuczna inteligencja to przyszłość renderowania gier. Producenci gier otrzymują coraz bardziej zaawansowane narzędzia do tworzenia rzeczywistości w zupełnie nowej jakości, a graczom nie pozostaje nic innego, jak tylko przygotować się na odkrywanie magii nowych wirtualnych światów na wizualnym poziomie, o jakim dotąd mogli tylko marzyć.