Gothic: Twórca kultowej serii RPG zachwycony polskim larpem!
Tegoroczną edycję larpa nawiązującego do Gothica odwiedziło niemal 200 uczestników. Zdjęcia z wydarzenia trafiły do sieci i obiegły świat, wywołując zachwyt u zagorzałych fanów kultowej serii RPG. Wśród nich znalazł się m.in. Kai Rosenkranz, kompozytor muzyki do gry, który nie krył podziwu na widok tak profesjonalnego przeniesienia najważniejszych aspektów gry do rzeczywistości.
Pierwsza odsłona serii Gothic produkcji Piranha Bytes zadebiutowała 15 marca 2001 roku. Na przestrzeni lat na rynku pojawiły się łącznie cztery pełnoprawne gry, ale największą popularność marce przyniosły przygody Bezimiennego bohatera przedstawione w drugiej części, wydanej w 2002 roku.
Gothic w Polsce zapracował na status legendarnego RPG. Za dowód na oddanie polskich fanów niech posłuży udostępniony w ubiegłym roku dodatek do Gothica 2 zatytułowany Kroniki Myrtany: Archolos.
Rozszerzenie oferuje rozgrywkę na wysokim poziomie, jakościowo tak dobrym, że spokojnie mogłoby konkurować z niejednym pełnopłatnym tytułem, a warto mieć na uwadze, że można je pobrać całkowicie za darmo, do uruchomienia potrzebna jest podstawowa wersja gry Gothic 2.
W DLC Kroniki Myrtany: Archolos do dyspozycji graczy oddano ok. 200 losowych wydarzeń i 170 rozbudowanych zadań, ponad 100 zupełnie nowych elementów wyposażenia, dziesiątki NPC-ów, zróżnicowane miejscówki (góry, lasy, plaże, kopalnie, małe i duże miejscowości), co przekłada się na jakieś 60 godzin rozgrywki, podczas których z pewnością nikt nie będzie narzekał na nudę.
Od pierwszych chwil spędzonych w wirtualnym świecie czuć, że twórcy włożyli mnóstwo pracy w przygotowanie dodatku. Zadbali nawet o aspekt dźwiękowy, zatrudniając do prac nad voice actingiem takie gwiazdy polskiego kina, jak m.in.: Cezary Żak (Albyn), Artur Barciś (Bodowin), Olga Borys (Vlada/Alena), Mirosław Zbrojewicz (Roderich) czy Michała Klawitera (Marvin). Aż trudno uwierzyć, że ma się do czynienia z fanowską produkcją, a nie wysokobudżetowym tytułem.
Niezwykłe poświęcenie zespołu The Chronicles of Myrtana Team docenili gracze, głosując na polski dodatek w plebiscycie Najlepsze mody 2021 roku wg użytkowników Mod DB, co pozwoliło mu osiągnąć pierwsze miejsce na liście. Jak bardzo dopracowana jest gra można zweryfikować także po ocenach na popularnej platformie Steam, gdzie na 10 tys. ocen 99% jest pozytywnych.
Kolejnym potwierdzeniem na to, że polscy miłośnicy Gothica tworzą wyjątkową społeczność może być także poświęcenie, z jakim od lat przypominają o hicie sprzed lat, organizując m.in. cykliczne gry terenowe, tzw. larpy (live action role-playing games).
To swego rodzaju rozszerzone sesje RPG w terenie lub coś w rodzaju wielowymiarowego multiscenicznego teatru, w którym każdy może stać się bohaterem, odgrywając wybrane role według własnego spontanicznego pomysłu, a nie przygotowanego wcześniej, wyuczonego scenariusza.
Jedno z takich wydarzeń odbyło się niedawno w Czyżowicach na terenie pięknego rancza, które posłużyło za tło do niezwykłej przygody dla ponad 200 uczestników zabawy, którzy mogli poczuć się, jakby na moment przekroczyli bramę do zupełnie innego, ale dobrze znanego wymiaru. Niesamowite doznanie!
Organizatorzy dostosowali fragmenty otoczenia, elementy ubioru i ekwipunku z dbałością o najdrobniejsze szczegóły. Efekty możecie podziwiać na załączonych zdjęciach - robią ogromne wrażenie.
Tak wyjątkowej grafiki nie zobaczycie w żadnym tradycyjnym RPG-u, ani najbardziej wymagającej gry VR - tego rodzaju doznania dostępne są wyłącznie podczas larpów!
Wspomniane fotografie z larpa trafiły do sieci i nie przestają zachwycać ludzi na całym świecie. Wieści na temat organizowanego na terenie naszego kraju przedsięwzięcia związanego z Gothiciem szybko rozeszły się po kolejnych serwisach społecznościowych, trafiając m.in. do Kaia Rosenkranza, jednego z twórców gry, kompozytora muzyki do oryginalnego Gothica - zapytany o polską inicjatywę podczas jednej z sesji Q&A dot. nadchodzącego remake’a odpowiedział:
Autorzy przedsięwzięcia postanowili ugościć znanego muzyka, zapraszając go na kolejną, przyszłoroczną edycję wydarzenia. Na ten moment nie wiadomo, jak będzie przebiegać wspomniana wizyta, ale biorąc pod uwagę jak dynamicznie rozwija się projekt Larp Gothic zainteresowani mogą być pewni, że organizatorzy przyszykują dla nich coś wyjątkowego.
Możliwe, że następny event uda się zsynchronizować z premierą odświeżonej wersji gry - Gothic Remake - nad którą w pocie czoła pracuje studio Alkiminia Interactive wspierane wspomnianego wcześniej kompozytora Kaia Rosenkranza oraz grupę THQ Nordic.
Podczas trwających w ubiegłym tygodniu targów Gamescom w Kolonii twórcy Gothica odkryli nieco informacji na temat stanu produkcji. Tytuł pojawi się na platformach PC, PlayStation 5 oraz Xbox Series X. Właściciele starszych systemów elektronicznej rozrywki Sony i Microsoftu będą musieli zaktualizować sprzęt, by móc zagrać.
Producenci twierdzą, że nadchodzący remake ma pozostać maksymalnie bliski oryginałowi pod względem ducha i klimatu (m.in. podobny system walki czy AI), ale ze względu na ponad 20-letnią przepaść technologiczną, wprowadzone zostaną nowe elementy umożliwiające dostosowanie produkcji do współczesnych standardów (w tym np. rozbudowane mechaniki dot. alchemii i przyrządzania posiłków).
Poszczególne lokalizacje na mapie świata Gothica mają zostać niezmienione, ale pojawią się także zupełnie nowe miejscówki. Podobna sytuacja ma się w przypadku dialogów - możliwe, że pojawi się kilka nowych linii, ale stare teksty pozostaną w niezmienionej formie.
W prace nad projektem zaangażowano ponownie aktorów sprzed lat także fani (przynajmniej ci anglojęzyczni) powinni docenić ukłon twórców. Na ten moment nie wiadomo wiele na temat polskiej edycji oraz wątku kultowych, polskich dialogów, ale jeśli polskiej społeczności udałoby się nawiązać bliższe relacje z twórcami, to kto wie - mogłoby to przerodzić się w długofalową współpracę na wielu płaszczyznach, na której skorzystaliby wszyscy fani kultowej serii RPG.
Wygląda na to, że przyszły rok i kolejne będą obfitować w różnego rodzaju dobra skierowane do miłośników Gothica. Z niecierpliwością czekamy na rozwój wydarzeń w tym temacie.
AZ