Federalna Komisja Handlu ukarała Razera za gamingowe maseczki RGB Zephyr

Karę nałożono za “zwodniczą reklamę i dezinformację, które stanowiły zagrożenie dla zdrowia publicznego".

Federalna Komisja Handlu (FTC) ogłosiła w tym tygodniu propozycję ugody w sprawie przeciwko Razerowi, w ramach której firma technologiczna zapłaci 1 171 254,33 dolarów za wprowadzające w błąd oświadczenia dotyczące maski Zephyr RGB. Razer sprzedawał to urządzenie jako oferujące możliwości podobne do tych, które oferuje maseczka klasy N95.

W dniu 21 października 2021 r. Razer rozpoczął sprzedaż maski Zephyr i filtrów zamiennych do niej. Zgodnie z wnioskiem FTC Razer kontynuował sprzedaż maski do stycznia 2022 r., a filtrów do lipca 2022 r.

Reklama

Według Federalnej Komisji Handlu, kiedy Razer ogłaszał Zephyra w 2021 roku, zapowiadał, że maska korzysta z "wymiennych filtrów klasy N95", oraz że Zephyr jest "zarejestrowany przez FDA i przetestowany laboratoryjnie pod kątem 99 procent skuteczności filtracji antybakteryjnej" i oferuje "większą ochronę w porównaniu ze standardowymi maskami jednorazowymi / tkaninowymi oraz filtruje powietrze zarówno wdychane, jak i wydychane, aby chronić Ciebie i innych wokół Ciebie". Witryna Razera informowała również, że maska "nie została przetestowana pod kątem wirusa COVID-19, ale oferuje tę samą funkcjonalność i odpowiednią ochronę dzięki 99-procentowej ocenie BFE".

Skarga FTC, złożona w amerykańskim sądzie okręgowym Centralnego Okręgu Kalifornii, zawiera dowody - od oświadczeń online dyrektora generalnego Razera po posty na kontach Razera w mediach społecznościowych i na stronie internetowej firmy, opisujące Zephyra jako oferujący możliwości te same co produkty ochronne klasy N95. Posty takie miały się pojawiać od co najmniej stycznia 2021 roku. FTC stwierdziła jednak, że Razer nigdy nie poddał Zephyra testom National Institute for Occupational Safety and Health ani US Food and Drug Administration, a co za tym idzie - że maska nigdy nie otrzymała certyfikatu N95.

W miesiącach przed premierą Zephyra maskę przetestowała firma Intertek. Najlepsze wyniki dla urządzenia wykazały, że osiągnęło ono maksymalny poziom PFE "wynoszący 83,2% przy wyłączonych wentylatorach i 86,3% przy włączonych wentylatorach". Liczby te są znacznie niższe niż minimalny poziom PFE 95% wymagany dla produktów ochronnych klasy N95.

Skarga FTC przeciwko Razerowi zawiera również informację, że Razer kontynuował promocję Zephyra pomimo opinii konsultantów podkreślających brak certyfikacji i ochrony maski. "Stosowanie przez nich wprowadzających w błąd reklam i dezinformacji stanowiło zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa publicznego" - czytamy w skardze.

13 stycznia 2022 roku, po naciskach ze strony recenzentów i globalnego dyrektora PR Razera, firma publicznie wycofała się ze swoich twierdzeń. W mailu do klientów stwierdziła, że chociaż filtry Zephyr zostały "przetestowane pod kątem 95-procentowej skuteczności filtracji cząstek stałych (PFE) i 99-procentowej skuteczności filtracji bakterii (BFE), urządzenie samo w sobie nie jest środkiem medycznym ani certyfikowanym jako maska klasy N95. Mail ten jednak ani słowem nie wspomina, że nabywcy mają prawo do pełnego zwrotu poniesionych środków, a tym samym swoje pieniądze odzyskało zaledwie 6 procent nabywców z terenów Stanów Zjednoczonych.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Razer | COVID-19
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy