Dlaczego Wiedźmin i Cyberpunk 2077 mają tak dobre questy?
To nie przypadek, a efekt świadomej filozofii. Dlaczego gry CD Projekt RED mają tak dobrze skonstruowane i wciągające questy, opowiedział Paweł Sasko, główny projektant questów w Cyberpunk 2077.
W rozmowie z PC Gamerem podczas Game Developers Conference 2024 Paweł Sasko, główny projektant questów w Cyberpunk 2077, ujawnił, jak zespół podchodzi do tworzenia niezapomnianych przygód, które gracze pokochali zarówno w Wiedźminie 3, jak i w Cyberpunku 2077.
Sekret? Sasko podkreśla, że kluczowym elementem jest wybór wyłącznie najlepszych spośród najlepszych pomysłów. "Dobry projektant questów akceptuje tylko 5-10% swoich pomysłów" - wyjaśnia, sugerując, że wysoka selektywność jest wskaźnikiem kompetencji w zespole. To oznacza, że ponad 90% pomysłów zostaje odrzuconych, aby zapewnić, że tylko najbardziej angażujące i oryginalne pomysły trafiają do finalnej wersji gry.
Proces selekcji w CD Projekt Red jest rygorystyczny. Projektanci questów prezentują swoje pomysły zespołowi, co pozwala na wyłonienie tych najbardziej obiecujących. Sasko opisuje idealną propozycję jako zwięzłą, składającą się z czterech zdań, które jasno komunikują esencję pomysłu. To podejście wymaga od zespołu kreatywności i zdolności do syntetyzowania skomplikowanych koncepcji w prostą formę.
Sasko również rozwiewa mit, że tylko duży budżet może generować wartościowe treści. W rzeczywistości wiele z najbardziej cenionych przez graczy zadań pobocznych w Cyberpunk 2077 i Phantom Liberty było realizowanych przy stosunkowo niskich kosztach. "Można stworzyć niesamowite rzeczy, pracując z ograniczeniami" - mówi, podkreślając, że innowacyjność często rodzi się z potrzeby radzenia sobie z ograniczeniami budżetowymi.
Ta filozofia pracy nad zadaniami pobocznymi w CD Projekt Red pokazuje, że zaangażowanie w jakość i selektywność mogą prowadzić do tworzenia jednych z najlepszych questów, z jakimi mieliśmy do czynienia w grach wideo. Przez odrzucenie większości pomysłów i skupianie się na tych, które naprawdę się wyróżniają, CD Projekt RED dostarcza gry, które nie tylko stanowią jedne z najlepszych w swoim gatunku, ale także definiują je poniekąd na nowo.
Wiedźmin 3: Dziki Gon i Cyberpunk 2077 to gry, które zdecydowanie wyróżniają się różnorodnością i jakością questów na tle konkurencji. Można powiedzieć, że CD Projekt RED stworzył w tym obszarze zupełnie nową jakość. Miejmy nadzieję, że co najmniej tak dobrze wypadną zadania w kolejnych produkcjach polskiego studia, w tym te, które zobaczymy w czwartej części serii Wiedźmin, nad którą Redzi - jak wiadomo - pracują już od pewnego czasu.
Wiedźmin 3: Dziki Gon ukazał się w maju 2015 roku i sprzedał się w imponującym nakładzie przeszło 50 milionów egzemplarzy. Cyberpunk 2077 od grudnia 2020 roku, kiedy to trafił do sklepów, rozszedł się w liczbie ponad 25 milionów kopii.