Dlaczego producenci zapowiadają gry z tak dużym wyprzedzeniem?
Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, dlaczego gry takie jak na przykład czy Dragon Age: The Veilguard są zapowiadane na długo przed właściwą premierą? Były producent BioWare, Mark Darrah, postanowił rzucić nieco światła na ten zagadkowy proces w swoim filmie zatytułowanym: „Dlaczego robienie wysokobudżetowych gier twa tak długo?”. Jesteście ciekawi?
Zapowiedzi gier na długo przed ich ukończeniem to nie tylko strategia marketingowa, ale także, w pewnym stopniu, konsekwencja niepewności, z jaką borykają się studia deweloperskie. Mark Darrah wyjaśnia, że producenci często obawiają się, że ich projekty mogą zostać anulowane. Ogłaszając grę z odpowiednim wyprzedzeniem, twórcy starają się zakomunikować, że mają w zanadrzu coś naprawdę wielkiego, chcą w ten sposób zapewnić sobie optymalny czas do przekonania wydawców i graczy.
Jednak wczesne zapowiedzi nie zawsze oznaczają, że gra jest faktycznie rozwijana. Darrah ujawnia, że często kilka osób w studiu może pracować nad koncepcją, a pełny zespół dołącza do projektu na znacznie późniejszym etapie. To tworzy iluzję, że rozwój gry jest bardziej zaawansowany, niż ma to miejsce w rzeczywistości.
Istnieje wiele przyczyn, dla których rozwój gier wysokobudżetowych (AAA) trwa tak długo. Mark Darrah wymienia kilka kluczowych czynników:
Czynniki wpływające na wydłużenie procesu produkcji gry:
- Rozmiar gry - im większa i bardziej skomplikowana gra, tym dłużej trwa jej wyprodukowanie.
- Oczekiwania graczy - fani są coraz bardziej krytyczni i wymagający, co zwiększa presję na twórców.
- Zjawisko crunchu (nadgodziny) - studia starają się przewidywać i eliminować potencjalne problemy na wczesnym etapie.
- Odpowiedni klimat - czasami proces się przedłuża, ponieważ twórcy mają zasoby i czas, aby dopracować każdy detal.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat "growej deweloperki", koniecznie obejrzyj cały film Marka poniżej:
Aktualnie Darrah pełni rolę konsultanta przy długo oczekiwanym projekcie Dragon Age: Veilguard, nowej odsłony kultowej serii RPG Bioware, która ma zadebiutować na rynku jesienią 2024 roku.