Commodore 64 wykorzystany do generowania grafiki przez AI
Sztuczna inteligencja kojarzy nam się raczej z technologią przyszłości, opartej na superszybkich komputerach i serwerach najwyższej klasy. Tymczasem pewien śmiałek udowodnił, że aby z niej korzystać, wystarczy stary sprzęt do grania - Commodore 64.
Nick Bild udowodnił, że sztuczna inteligencja nie wymaga najnowszych technologii ani potężnych serwerów. Zamiast tego, wykorzystał blisko 42-letni komputer Commodore 64 do generowania grafiki za pomocą AI.
Podczas gdy generatywna sztuczna inteligencja zwykle kojarzy się z ogromnym zużyciem energii i nowoczesnymi serwerami, Bild wybrał zupełnie inne podejście. Używając komputera z lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku, udało mu się wygenerować sprite'y 8x8 pikseli w rozdzielczości 64x64 piksele. Choć wyniki nie dorównują możliwościom współczesnych układów graficznych NVIDIA czy AMD, to osiągnięcie pokazuje, że AI może działać nawet na archaicznym sprzęcie.
Proces generowania grafiki na Commodore 64 nie zajął miesięcy ani lat. Wystarczyło 20 minut, aby wygenerować 90 iteracji grafik o rozdzielczości 64 pikseli. To imponujący wynik, biorąc pod uwagę wiek i ograniczenia technologiczne tego komputera.
Powyższe osiągnięcie to tylko ciekawostka, ale sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza w różne dziedziny naszego życia. Także w tworzenie gier wideo, które dzięki AI mają stawać się nie tylko większe i lepsze, ale także szybsze i tańsze w produkcji. Ostatnio na ten temat wypowiedział się prezes Electronic Arts, Andrew Wilson.
Wilson podkreślił rosnące zainteresowanie firmy wykorzystaniem sztucznej inteligencji do przyspieszenia tworzenia gier. Podczas sesji pytań i odpowiedzi po briefingu finansowym omówił plany EA dotyczące wdrażania AI w przyszłych projektach.
Prezes "Elektroników" zaznaczył, że AI już teraz wspiera rozwój gier, przywołując przykład serii EA Sports FC, w której sztuczna inteligencja umożliwia szybsze tworzenie realistycznych stadionów i bardziej zróżnicowanych animacji. Przykładowo dzięki AI czas produkcji stadionów skrócił się z 6 miesięcy do 6 tygodni, a liczbę sposobów biegu udało się zwiększyć z 36 do 1 200.
Wilson przewiduje, że w przyszłości ponad połowa procesów w rozwoju gier będzie usprawniona dzięki generatywnej AI, co pozwoli na tworzenie większych i bardziej złożonych światów. EA planuje wykorzystać sztuczną inteligencję do tworzenia bogatszych historii i większej liczby postaci.