3 wersje Linuxa, które do gier nadają się lepiej niż Windows 11
Na rynku dostępne są trzy dystrybucje Linuxa, które pokonały Windowsa 11 w wydajności w grach, korzystając z oprogramowania kompatybilności Proton.
Wydajność Linuxa w grach przez lata ulegała stopniowej poprawie, ale jak obecnie wygląda sytuacja, gdybyśmy chcieli zrezygnować z systemu Microsoftu? Niemiecki portal ComputerBase sprawdził trzy różne dystrybucje Linuxa i porównał je do Windowsa 11 w różnych benchmarkach. Okazuje się, że wszystkie trzy są w stanie pokonać system Microsoftu. Dodatkowo każda dystrybucja była lepsza od Windowsa, nawet jeśli do uruchamiania gier wykorzystywała oprogramowanie kompatybilności Proton, stworzone przez Valve.
Dystrybucje sprawdzone przez ComputerBase to Arch Linux, Pop!_OS oraz Nobara OS. Arch jest najbardziej "standardowym" Linuxem z całej trójki — jego instalator jest niewielki, ale za to wymaga sporo grzebania w ustawieniach, jeśli chce się wykorzystać wszystkie jego możliwości. Zawiera jednak najlepsze oprogramowanie oraz szybkie aktualizacje. Przy okazji, system napędzający Steam Decka bazuje właśnie na Arch Linux.
Dwie pozostałe dystrybucje są dużo bardziej przyjazne dla początkujących w świecie Linuxa. Domyślna instalacja systemu dodaje mnóstwo aplikacji oraz wtyczek, a kilka z nich powstało z myślą o graczach. PoP!_OS to system oparty na Ubuntu i zawiera Steama, Protona oraz Lutris — managera gier stworzonego na licencji open source. Nobara OS to zmodyfikowana wersja Fedory, zaprojektowana z myślą o graczach i zawiera OBS-a, Wine (emulator Windowsa) oraz nieoficjalne sterowniki Nvidii.
Testy ComputerBase oparte były na platformie wyposażonej w procesor Ryzen 7 5800X oraz Radeona RX 6700 XT. Wykorzystano między innymi Cyberpunka 2077, Forspoken, Ratchet & Clank, Starfielda oraz The Talos Principle II. Wszystkie te gry powstały z myślą o Windowsie i były uruchamiane przez Protona. Niemal za każdym razem wydajność była nieco lepsza niż na Windowsie — najlepiej wypadła Nobara OS, osiągając średnio 100 FPS, na kolejnych miejscach były Arch i POP!_OS - z odpowiednio 99 i 95 FPS-ami. Windows 11 dla porównania miał średnio 94 FPS.
Różnice w liczbie klatek na sekundę pomiędzy każdym systemem były bardzo niewielkie, różnica wynosiła niekiedy mniej niż 8 FPS pomiędzy najszybszym i najwolniejszym systemem. Jedyny wyjątek pojawił się w przypadku Cyberpunka 2077, w którym różnica potrafiła wynieść 17 FPS — i to nie na systemie Microsoftu, a w POP!_OS.
Benchmark ComputerBase udowadnia, jak dobrym systemem do gier stał się Linux. Nawet jeśli "obciążymy" go dodatkową warstwą oprogramowania (Proton), to i tak bije on, lub przynajmniej osiąga bardzo podobne wyniki co najnowszy Windows.