Frictional Games, studio znane z produkcji trzymających w napięciu survival horrorów jak m.in.: SOMA, Penumbra czy Amnesia, razem z wydawcą - firmą Kepler Interactive - oficjalnie zapowiedziało zupełnie nową markę: Ontos. Będzie to thriller utrzymany w klimatach science-fiction, który ukaże się na wszystkich wiodących platformach, w tym PC oraz konsole PlayStation 5 i Xbox Series X|S. Premiera została zaplanowana wstępnie na bliżej nieokreślony moment w 2026 roku. Twórcy nie kryją dumy - ambitny projekt powstawał przez ponad dekadę i ma być duchowym następcą SOMY, ale z wyraźnie poszerzonym zakresem tematycznym.
Zapowiedzi Ontos towarzyszył przekaz Thomasa Gripa, dyrektora kreatywnego i współzałożyciela Frictional Games, który w informacji prasowej wyraźnie zakomunikował skalę przedsięwzięcia i kierunek, w jakim studio postanowiło poprowadzić swój najnowszy projekt.
Po ponad 10 latach prac z niewiarygodną ekscytacją ogłaszamy w końcu Ontos. To zdecydowanie nasz najbardziej ambitny projekt pod względem skali, wartości produkcyjnych i samych założeń tematycznych. Tam, gdzie SOMA poruszała temat świadomości, Ontos stara się zrobić to samo z samą naturą rzeczywistości. Wzniosły cel? Tak. I równie ryzykowny. Jednak mam wrażenie, że udało nam się tego dokonać - grę, która pozwala, bez ogródek, aktywnie zmierzyć się z tajemnicami istnienia. Osobiście nie mogę się doczekać reakcji graczy
Hotel na Księżycu
Akcja gry rozgrywać się będzie w bazie Samsara na Księżycu, przebudowanym hotelu wzniesionym na ruinach nieczynnej kolonii górniczej. To ogromny, otwarty i połączony siecią labiryntów obiekt, w którym przestrzeń wciąż nosi pewne ślady wydarzeń z przeszłości.

Luksusowe kasyna przerobione na laboratoria, teatralne sceny zamienione w miejsca eksperymentów, puste baseny i starożytne jaskinie księżycowe kryjące tajemnicze maszyny. Każdy zakątek opowiadać będzie inną historię, za którą kryć będzie się coś do odkrycia.
Trudne sprawy na poważnie
Gracze wcielą się w Aditi Amani, inżynierkę, która przybywa do Samsary, podążając śladem pozostawionym przez zmarłego ojca i próbując zrozumieć, co naprawdę wydarzyło się, że porzucił wszystko, by stać się kimś na kształt proroka. Jednak szybko okaże się, że to, co miało być krótkim dochodzeniem, przerodzi się w znacznie głębszą podróż.

Osobiste śledztwo przestanie dotyczyć wyłącznie rodziny, a zacznie zahaczać o pytania o tożsamość, sens istnienia i granice ludzkiego poznania. Poznając kolejne fragmenty przeszłości rodziciela, Aditi coraz mocniej zanurzy się w tajemnicze miejsce, gdzie rzeczywistość ulega załamaniu, a prawda jest ukryta pod warstwami kłamstw i iluzji.
Test moralności
Jednym z kluczowych elementów Ontos mają być tzw. eksperymenty - ponure i niepokojące sytuacje, które będą daleko wykraczać poza zwykłe rozwiązywanie zagadek. Każdy z tych momentów będzie stopniowo odsłaniał kolejne warstwy niesamowitego świata i przybliżał do poznania prawdy, jednocześnie zmuszając do podejmowania decyzji balansujących na granicy nauki i moralności.

To próby, które mają prowokować do zadawania pytań o naturę ludzkiej duszy, sens cierpienia i samą strukturę rzeczywistości. Gracze mogą zapomnieć o bezpiecznych i jednoznacznie dobre wyborach. Podjęte decyzje mają dotykać gracza, zostając z nim na dłużej, nawet te najbardziej przemyślane i słuszne mogą prowadzić do bardzo poważnych, czasem wręcz katastrofalnych konsekwencji, których skutki mogą powrócić później i to w najmniej oczekiwany sposób.
Oczy szeroko otwarte
Rozgrywka w Ontos będzie opierać się na eksploracji, uważnym obserwowaniu otoczenia i własnej pomysłowości. Zamiast prostych interakcji gracz zbierać będzie potrzebne przedmioty, obsługiwać skomplikowane urządzenia i pracować na analogowych systemach, które wymagają precyzji i ręcznej konfiguracji. Świat Samsary będzie w pełni interaktywny, co zachęcać ma do dokładnego zwiedzania, a wręcz do otwierania wszystkich drzwi, zaglądania w każdy zakamarek, bo nigdy nie wiadomo, tam nie skrywają się wskazówki prowadzące dalej.
Dużą rolę odgrywać mają też decyzje oparte na interpretacji tego, co gracze zobaczą. Jeden z przykładów ze zwiastuna pokazuje dziwną maszynę zbudowaną z podłączonych myszy, z której wydobywa się ludzki głos. Gracz będzie musiał sam zdecydować, czy faktycznie uwięziono w niej ludzką świadomość, czy to jedynie próba manipulacji. Podobne wybory, wynikające właśnie z obserwacji, kontekstu i rozmów z innymi postaciami, mają regularnie wpływać na przebieg historii.
Gwiazdorska obsada
W obsadzie Ontos znalazł się m.in. legendarny aktor, laureat Złotego Globu, Stellan Skarsgard. Próbkę jego umiejętności można sprawdzić w udostępniony podczas The Game Awards 2025 trailerze, w którym gwiazdor wciela się w enigmatycznego narratora, rozważającego sens istnienia i granice rzeczywistości. Jego głos prowadzić będzie Aditi przez opowieść, w której nauka miesza się z wiarą, a filozofia z technologią.
Niełatwa gra
Ontos nie zapowiada się na kolejną przyjemną grę w kosmicznych okolicznościach wszech świata, którą przechodzi się raz i odkłada na półkę, by zapomnieć. To raczej coś w rodzaju doświadczenia, które ma wystawić gracza na próbę, zmuszając do myślenia i mierzenia się z konsekwencjami własnych decyzji.
Frictional Games ponownie sięga po sprawdzone elementy, jak nieustający niepokój i brak prostych odpowiedzi, stawiając na wybory, których nie da się cofnąć ani łatwo usprawiedliwić. Podczas gdy SOMA potrafiła zachwiać pewnością co do ludzkiego istnienia, Ontos wydaje się pójść o krok dalej i podważyć samą rzeczywistość, w której funkcjonuje życie. Jedno jest pewne - nowa gar twórców Amnesii pozostanie w głowach graczy długo po obejrzeniu napisów końcowych.











