Unknown 9: Awakening to katastrofa. Fatalna sprzedaż, masowe zwolnienia
Reflector Entertainment ogłosiło zwolnienia 18% swojej załogi, tłumacząc decyzję zmianą w fazie rozwoju projektów. Studio, odpowiedzialne za Unknown 9: Awakening, podkreśla, że wspiera zwolnionych pracowników w poszukiwaniu nowej pracy.
W skrócie:
- Reflector Entertainment zwolniło 18% zespołu, bo ich role nie pasowały do obecnych potrzeb studia. Wsparcie obejmuje pakiety odpraw i pomoc zawodową.
- Decyzja zapadła miesiąc po premierze Unknown 9: Awakening, które zadebiutowało w październiku i otrzymało mieszane recenzje (łagodnie rzecz ujmując).
- Zwolnienia dotknęły głównie zespołów zajmujących się narracją, marketingiem, kontrolą jakości oraz warstwą artystyczną.
Zaledwie miesiąc po premierze swojej pierwszej gry Reflector Entertainment wprowadza radykalne zmiany w strukturze firmy. Studio będące własnością Bandai Namco od 2020 roku ogłosiło zwolnienie 18% pracowników. Decyzja ta jest tłumaczona wejściem w nową fazę rozwoju, w której - jak twierdzi studio - część ról przestała być potrzebna.
Premiera Unknown 9: Awakening miała być początkiem wielkiej serii, obejmującej gry, podcasty, książki i komiksy. Produkcja została jednak dość mocno skrytykowana przez recenzentów i graczy, a następnie okazało się, że... prawie nikt w nią nie gra. Studio oficjalnie nie podało, czy sprzedaż gry spełniła ich oczekiwania, ale nieoficjalnie mówi się o fatalnych wynikach.
Zwolnienia dotknęły głównie działy związane z narracją, marketingiem, kontrolą jakości oraz warstwą artystyczną. Wśród osób, które musiały odejść, znalazła się m.in. Anna Karina Bermudez, projektantka narracji, oraz Manou Deneuvel, menedżerka marki. Obie osoby potwierdziły swoje odejście na LinkedInie.
W oficjalnym oświadczeniu studio zapewniło, że zadba o wsparcie zwolnionych pracowników. Pomoc obejmuje odprawy, a także dostęp do pomocy emocjonalnej, medycznej i zawodowej. Taki ruch może świadczyć o chęci zachowania dobrego wizerunku firmy w branży.
Reflector Entertainment miało być jednym z kluczowych elementów strategii Bandai Namco w rozwijaniu transmedialnych produkcji. Przejęcie studia w 2020 roku było postrzegane jako odważny krok, mający wzmocnić portfolio japońskiego giganta. Premiera Unknown 9 została jednak przesunięta z lata na październik 2024 roku - i to już wskazywały na problemy w produkcji.
Nie wiadomo, jakie będą dalsze kroki firmy. Bandai Namco, które dotychczas unikało komentarzy na temat sprzedaży gry i jej odbioru, może stanąć przed wyzwaniem redefinicji swojej strategii wobec Reflector Entertainment. Warto jednak zauważyć, że takie zwolnienia często zwiastują albo koncentrację na jednym projekcie, albo przygotowania do zamknięcia studia.