Stworzenie gry AAA może kosztować nawet... miliard dolarów

Gry takie jak Call of Duty czy Grand Theft Auto już teraz pożerają setki milionów dolarów w procesie produkcji.

W minioną środę brytyjski urząd antymonopolowy (CMA) zablokował fuzję Microsoftu oraz Activision, motywując swoją decyzję troską o stan przemysłu grania w chmurze. Pomijając oczywiste reperkusje dla obu firm, uzasadnienie decyzji ujawniło kilka ciekawych faktów na temat rosnących kosztów produkcji gier AAA.

W wielostronicowym uzasadnieniu CMA ujawniło, że najwięksi wydawcy donoszą, że ich flagowe pgry mogą kosztować nawet około miliarda dolarów. Produkcje realizowane obecnie i planowane na 2024 lub 2025 rok już mają budżety przekraczające 200 milionów dolarów, a w przypadku Call of Duty budżet wynosi nawet 300 milionów. Nowe Grand Theft Auto 6, które obecnie jest we wczesnej fazie rozwoju, może pochłonąć około 250 milionów. Skąd więc bierze się kwota miliarda dolarów? Chodzi tu o sumaryczne koszta, po doliczeniu wydatków na marketing. 

Reklama

Dla przykładu, jedno z dużych studiów zaraportowało, że produkcja gry kosztowała je 660 milionów dolarów, natomiast marketing pochłonął 550 milionów. Liczby te pokazują znaczący wzrost w porównaniu z wydatkami jeszcze pięć lat temu, kiedy większość tego typu produkcji pochłaniała “zaledwie" od 50 do 150 milionów dolarów.

Orzeczenie CMA ujawnia jeszcze jeden ciekawy raport - chodzi o rosnące wymagania dotyczące tworzenia gier z serii Call of Duty. Activision informuje w nim, że tworzenie kolejnych gier z serii wiąże się z produkcją takiej ilości zawartości, że wydawca nie jest w stanie polegać na sile roboczej jednego studia. Przy jednej, wydawanej co roku grze z serii pracuje ok. 1,5 studia, a to z kolei wiąże się z outsourcingiem prac na zewnątrz - i sytuacja ta zdaniem przedstawicieli Activision prędko nie ulegnie zmianie.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: GTA 6
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy