Steam otrzyma istotną funkcję? Zbawienie dla graczy z limitami internetu

Najnowsza wersja beta Steama zawiera wczesną wersję funkcji, która pozwoli przenosić gry pomiędzy komputerami.

Twórca SteamDB Pavel Djundik zamieścił na Twitterze wpis na temat swojego nowego odkrycia w kliencie Steam z wersji beta. Jego odkrycie, potwierdzone potem przez inne osoby, które przeanalizowały kod, sugeruje, że Valve pracuje nad klientem typu peer-to-peer. Nazwa ta może Wam się kojarzyć - i dość słusznie - z programami takimi jak eMule czy Kaaza, które pozwalały dystrybuować pliki pomiędzy komputerami korzystającymi z danego programu, z pominięciem centralnego serwera. Taka sama ma być rola nowego klienta Steam, z tym, że ograniczona do sieci domowej.

Reklama

Wielki powrót połączeń p2p?

Innymi słowy, gry, które znajdują się na jednym urządzeniu w Waszej sieci LAN, mogą zostać w ten sposób przesłane na inne - komputer lub na przykład Steam Decka - bez konieczności łączenia się z serwerami Steam. Najwyraźniej producent coraz bardziej chce umożliwić graczom dystrybucję posiadanych przez siebie gier bez konieczności ponownego ich pobierania.

Zbawienie dla posiadaczy limitów internetu

Jeśli jesteście szczęśliwymi posiadaczami sieci o wysokiej prędkości pobierania, w dodatku bez limitu transferu danych, taka opcja pewnie Was nie zainteresuje. Jeśli jednak macie wolny internet albo limit - jak w przypadku wielu sieci komórkowych - możliwość przesłania sobie gry z komputera na Steam Decka bez naruszania tego limitu będzie dla Was z pewnością zbawienna. 

Wszyscy doskonale wiemy, że niektóre nowe gry są prawdziwymi behemotami, jeśli chodzi o rozmiary pobieranych plików i miejsce zajmowane na dysku. W wielu przypadkach do rozmiarów oryginalnej gry trzeba jeszcze doliczyć kilkanaście gigabajtów różnych aktualizacji. 

Jeśli więc omawiana funkcja rzeczywiście trafi do Steam, oszczędzi wielu osobom konieczności pobierania setek gigabajtów danych w ciągu miesiąca. Z punktu widzenia Valve to również oszczędność na utrzymywaniu serwerów oraz redukcja ewentualnych problemów z prędkością przesyłu danych.

Czekamy na pełne wsparcie

Funkcja p2p w kliencie Steam jest zdecydowanie nowa i nie było po niej śladu w kodzie aż do najnowszej aktualizacji klienta w wersji beta. Nie jest to więc żadna stara, acz zapomniana funkcja. Mam więc nadzieję, że Valve naprawdę rozważa jej dodanie i nie porzuci po miesiącu testów. 

Według osób, które analizowały kod nowej funkcji, ona już działa tylko jeszcze niezbyt stabilnie. Jedyny sposób by ją aktywować to uruchomić klienta Steam w wersji beta w trybie developerskim, przez dopisanie parametru “-dev" do skrótu, otwarcie konsoli i ustawienie za jej pomocą zmiennych "@PeerContentClientMode" i "@PeerContentServerMode" na komputerach, które mają pełnić daną rolę. Jednak w wielu przypadkach próby uruchomienia klienta w tym trybie skutkują sporą losowością przy próbie nawiązania połączenia - raz się to udaje, raz nie. Pamiętajcie więc, że wszelkie próby uruchomienia tej funkcji na swoich maszynach podejmujecie na własne ryzyko.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Steam | Valve
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama