Polish Gamers KIDS 2022 - wyniki badań

​Można powiedzieć, że pokolenie graczy wideo wychowane w latach dziewięćdziesiątych powoli traci status tego pierwszego. Wyrasta już kolejna generacja graczy.

Ani się obejrzeliśmy, a gry wideo przestały być rozrywką skierowaną głównie do młodych osób. Średnia wieku wśród graczy stale rośnie. To w dużej mierze efekt tego, że osoby, które "wychowały się na grach" (te urodzone w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku), starzeją się, nie porzucając przy tym jednej ze swoich ulubionych rozrywek z dzieciństwa. Równocześnie rośnie nam kolejne pokolenie graczy. Obecnie większość dzieci nie widzi swojego czasu wolnego pozbawionego gier wideo.

Potwierdza to badanie przeprowadzone przez agencję Purr Media wspólnie z Polish Games Observatory. Jego nazwa to "Polish Gamers KIDS 2022. Jaś i Małgosia w świecie gier". Przedmiotem opracowania były dzieci w grupie wiekowej 9-15. Pierwszy wniosek zawarty w raporcie jest następujący: gry wideo są ważne lub bardzo ważne dla 72 proc. dziewcząt i aż 88 proc. chłopców. Zaledwie 12 proc. dziewcząt uważa je za nieistotne. W przypadku chłopców wynik ten to 6 proc.

Reklama

87 proc. dziewcząt w wieku 9-12 lat gra lub ogląda rozgrywkę innych osób. W przedziale 13-15 lat jest ich nieco mniej, bo 80 proc. Wśród chłopców oba te wyniki są wyższe. W przedziale 9-12 lat mówimy o 91 proc. badanych, a w grupie 13-15 lat - o 93 proc. ankietowanych.

Rosnąca generacja graczy wideo korzysta z tej formy rozrywki inaczej, niż osoby wychowane w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. Nic dziwnego, skoro możliwości są dziś znacznie większe niż wtedy. 64 proc. dziewcząt i 66 proc. chłopców gra na smartfonie lub tablecie. 30 proc. dziewcząt i 52 proc. chłopców - na pececie. 24 proc. dziewcząt i 47 proc. chłopców - na konsoli do gier.

Przy grach przeglądarkowych bawi się odpowiednio 21 i 20 proc. ankietowanych. Co ciekawe, spory odsetek badanych nie gra (lub nie tylko gra), tylko ogląda, jak grają inni. Poczynania streamerów śledzi 26 proc. dziewcząt i 44 proc. chłopców.

Niestety gry wideo zyskują popularność kosztem innej, święcącej triumfy w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych rozrywki - gier planszowych. O ile w przedziale 9-12 lat aż 41 proc. dzieci gra w planszówki, a 35 proc. na konsoli do gier, o tyle w grupie 13-15 lat sytuacja odwraca się - 28 proc. gra w planszówki, a 46 proc. na konsoli.

Czy wyniki badania "Polish Gamers KIDS 2022. Jaś i Małgosia w świecie gier" zwiastują koniec analogowych gier - zarówno planszowych, jak i wszelkich innych? Czy gry wideo przejmą całkiem przejmą pałeczkę i współcześni nastolatkowie będą przy nich spędzać lwią część czasu wolnego? Miejmy nadzieję, że nie. Gry wideo to świetna i niekiedy także pouczająca rozrywka, ale od zawsze popieramy różnorodność.

I sami też - jako osoby, które mają już mgliste wspomnienia z okresu, kiedy same były nastolatkami - ją praktykujemy. Gramy na konsoli, ale też w karty czy na planszy. Nie tylko online, ale i przy domowym stole. Sugerujemy wszystkim rodzicom, aby zachęcali swoje pociechy do tego samego. Może im to wyjść tylko na dobre.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama