Polish Gamers KIDS 2022 - wyniki badań

​Można powiedzieć, że pokolenie graczy wideo wychowane w latach dziewięćdziesiątych powoli traci status tego pierwszego. Wyrasta już kolejna generacja graczy.

Ani się obejrzeliśmy, a gry wideo przestały być rozrywką skierowaną głównie do młodych osób. Średnia wieku wśród graczy stale rośnie. To w dużej mierze efekt tego, że osoby, które "wychowały się na grach" (te urodzone w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku), starzeją się, nie porzucając przy tym jednej ze swoich ulubionych rozrywek z dzieciństwa. Równocześnie rośnie nam kolejne pokolenie graczy. Obecnie większość dzieci nie widzi swojego czasu wolnego pozbawionego gier wideo.

Potwierdza to badanie przeprowadzone przez agencję Purr Media wspólnie z Polish Games Observatory. Jego nazwa to "Polish Gamers KIDS 2022. Jaś i Małgosia w świecie gier". Przedmiotem opracowania były dzieci w grupie wiekowej 9-15. Pierwszy wniosek zawarty w raporcie jest następujący: gry wideo są ważne lub bardzo ważne dla 72 proc. dziewcząt i aż 88 proc. chłopców. Zaledwie 12 proc. dziewcząt uważa je za nieistotne. W przypadku chłopców wynik ten to 6 proc.

Reklama

87 proc. dziewcząt w wieku 9-12 lat gra lub ogląda rozgrywkę innych osób. W przedziale 13-15 lat jest ich nieco mniej, bo 80 proc. Wśród chłopców oba te wyniki są wyższe. W przedziale 9-12 lat mówimy o 91 proc. badanych, a w grupie 13-15 lat - o 93 proc. ankietowanych.

Rosnąca generacja graczy wideo korzysta z tej formy rozrywki inaczej, niż osoby wychowane w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. Nic dziwnego, skoro możliwości są dziś znacznie większe niż wtedy. 64 proc. dziewcząt i 66 proc. chłopców gra na smartfonie lub tablecie. 30 proc. dziewcząt i 52 proc. chłopców - na pececie. 24 proc. dziewcząt i 47 proc. chłopców - na konsoli do gier.

Przy grach przeglądarkowych bawi się odpowiednio 21 i 20 proc. ankietowanych. Co ciekawe, spory odsetek badanych nie gra (lub nie tylko gra), tylko ogląda, jak grają inni. Poczynania streamerów śledzi 26 proc. dziewcząt i 44 proc. chłopców.

Niestety gry wideo zyskują popularność kosztem innej, święcącej triumfy w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych rozrywki - gier planszowych. O ile w przedziale 9-12 lat aż 41 proc. dzieci gra w planszówki, a 35 proc. na konsoli do gier, o tyle w grupie 13-15 lat sytuacja odwraca się - 28 proc. gra w planszówki, a 46 proc. na konsoli.

Czy wyniki badania "Polish Gamers KIDS 2022. Jaś i Małgosia w świecie gier" zwiastują koniec analogowych gier - zarówno planszowych, jak i wszelkich innych? Czy gry wideo przejmą całkiem przejmą pałeczkę i współcześni nastolatkowie będą przy nich spędzać lwią część czasu wolnego? Miejmy nadzieję, że nie. Gry wideo to świetna i niekiedy także pouczająca rozrywka, ale od zawsze popieramy różnorodność.

I sami też - jako osoby, które mają już mgliste wspomnienia z okresu, kiedy same były nastolatkami - ją praktykujemy. Gramy na konsoli, ale też w karty czy na planszy. Nie tylko online, ale i przy domowym stole. Sugerujemy wszystkim rodzicom, aby zachęcali swoje pociechy do tego samego. Może im to wyjść tylko na dobre.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Przejdź na