Okami - popularna gra osiągnęła sukces, ale jej początki były trudne
Okami to chyba jedna z najbardziej oryginalnych i docenianych gier wideo w historii. Jednak okazuje się, że miała niełatwe początki. Hideki Kamiya, reżyser gry, ujawnił, że jej początkowa sprzedaż była "ogromnym niepowodzeniem". Gdyby gra sprzedawała się lepiej, studio Clover, które ją stworzyło, mogłoby przetrwać.
W skrócie:
- Początkowa sprzedaż Okami była znacznie poniżej oczekiwań. W efekcie zamknięto studio Clover, które je stworzyło.
- Hideki Kamiya przyznał, że gra sprzedała się w początkowym nakładzie 90 tysięcy egzemplarzy - to było duże rozczarowanie.
- Mimo początkowych trudności Okami zyskało status gry kultowej i zostało przeniesione na różne platformy.
W rozmowie z Ikumi Nakamurą na kanale YouTube jej nowego studia Unseen Hideki Kamiya opowiedział o trudnych początkach Okami. Gra zadebiutowała na PlayStation 2 w 2006 roku, ale początkowa sprzedaż wyniosła zaledwie 90 tysięcy egzemplarzy. Kamiya przyznał, że była to ogromna porażka, która przyczyniła się do zamknięcia Clover Studio w następnym roku.
Kamiya i Nakamura wspominali o swoim wspólnym doświadczeniu przy tworzeniu Okami. Nakamura przypomniała sobie imprezę pod koniec prac nad grą, gdy Kamiya powiedział: "To był najgorszy zespół!" Wyjaśnił, że zespół miał być "drużyną marzeń" i Okami miało stać się flagowym tytułem Clover Studio. Jednak różne poziomy zaangażowania pracowników sprawiły, że zespół nie funkcjonował idealnie. Kamiya przyznał, że większy entuzjazm mógłby sprawić, że Okami byłoby jeszcze lepsze.
Kamiya zdradził również, że pierwotnym zamysłem było stworzenie Okami w stylu fotorealistycznym. Jednak ograniczenia techniczne PlayStation 2 sprawiły, że twórcy zdecydowali się na odmienny kierunek artystyczny. Inspiracją dla reżysera gry był remake Resident Evil na GameCube, który zachwycił go swoim realizmem. Ostateczny styl Okami, inspirowany tradycyjną japońską sztuką, zaczął się kształtować, gdy projektant postaci Kenichiro Yoshimura stworzył Celestial Brush.
Okami ukazało się w 2006 roku w wersji na PlayStation 2, ale później zostało przekonwertowane na różne platformy. Gra trafiła na Wii, na którym wykorzystano kontrolery ruchowe, a później na PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox One, Switch i PC w wersji HD. Mimo początkowych trudności Okami zdobyło serca graczy na całym świecie. To zasługa wspomnianego, unikalnego stylu graficznego oraz innowacyjnej mechanice gry.
Kamiya po opuszczeniu Clover założył PlatinumGames, które stworzyło takie tytuły, jak Bayonetta i Nier: Automata. W ubiegłym roku Kamiya opuścił PlatinumGames z powodu "kwestii zaufania". Obecnie nie wiadomo, nad czym pracuje. Ikumi Nakamura, która pracowała z Kamiyą przy Okami, w zeszłym roku ogłosiła swój pierwszy niezależny projekt, Kemuri. Gra nie ma jeszcze daty premiery, ale zapowiada się intrygująco.