Odrzucono technologię szacowania wieku na podstawie analizy twarzy

Federalna Komisja Handlu (FTC, Federal Trade Commission) Stanów Zjednoczonych zdecydowała o zablokowaniu nowatorskiej technologii szacowania wieku użytkownika na podstawie analizy geometrii twarzy.

Technologia opracowana przez Entertainment Software Rating Board (ESRB) we współpracy z brytyjską firmą Yoti oraz agencją marketingową SuperAwesome (wcześniej należącą do Epic Games, producenta Fortnite) miała na celu wspieranie egzekwowania ustawy o ochronie prywatności dzieci w internecie - COPPA. COPPA wymaga od usług internetowych uzyskania zgody rodzicielskiej dla użytkowników poniżej 13. roku życia.

FTC ostatecznie odrzuciła wniosek o zastosowanie technologii szacowania wieku na podstawie analizy twarzy jako metody uzyskiwania zgody rodzicielskiej zgodnie z COPPA. Decyzja ta została podjęta jednogłośnie. Nie zamyka to jednak drzwi przed przyszłymi próbami wdrożenia podobnych rozwiązań, pod warunkiem rozwiania obaw dotyczących prywatności.

Reklama

Głównym punktem spornym stał się sposób działania proponowanej technologii. Analiza twarzy, nawet jeśli miała być ograniczona do oceny geometrii twarzy, budziła skojarzenia z kontrowersyjnym rozpoznawaniem twarzy, które w ostatnich latach stało się przedmiotem intensywnej debaty dotyczącej prywatności i swobód obywatelskich.

W obliczu rosnących obaw ESRB broniło swojego projektu, podkreślając, że technologia będzie przeznaczona głównie dla dorosłych chcących udzielić zgody rodzicielskiej, a nie dla dzieci. Zapewniało również, że system nie będzie tworzył ani przechowywał zdjęć użytkowników, lecz jedynie analizował geometryczne cechy twarzy.

Nie wiadomo, czy ESRB i współpracujące firmy zamierzają ponownie zgłosić swoją technologię do oceny przez FTC. Możliwe, że w przyszłości zostanie ona przeprojektowana tak, aby lepiej chronić prywatność użytkowników, na przykład poprzez unikanie bezpośredniej analizy biometrycznej.

Decyzja FTC stanowi ważny punkt w debacie na temat równowagi między innowacjami technologicznymi a ochroną prywatności, szczególnie w kontekście najmłodszych użytkowników internetu. W miarę jak technologie biometryczne stają się coraz bardziej zaawansowane, kluczowe staje się znalezienie sposobów na ich etyczne i bezpieczne wdrożenie.

Federalna Komisja Handlu (FTC, Federal Trade Commission) to niezależna agencja rządowa Stanów Zjednoczonych, założona w 1914 roku. Jej głównym zadaniem jest ochrona konsumentów oraz promowanie konkurencji. FTC zajmuje się egzekwowaniem przepisów antymonopolowych, zapobieganiem nieuczciwym praktykom handlowym, ochroną prywatności konsumentów w Internecie oraz nadzorem nad reklamą i marketingiem. 

FTC ma uprawnienia do prowadzenia dochodzeń, składania pozwów przeciwko firmom i osobom naruszającym prawa konsumentów, a także do wydawania regulacji dotyczących praktyk handlowych, tak jak to miało miejsce w opisanym powyżej przypadku.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy