Nowa generacja konsol: Intel przekształci samochody w mobilne platformy gamingowe

W świecie, w którym nowe technologie zmieniają się szybciej niż pogoda za oknem, przenikając niemal do każdego aspektu codziennego życia, Intel podejmuje odważny krok, wprowadzając układ A760A – specjalny procesor zaprojektowany z myślą o samochodach. Podczas konferencji AI Cockpit Innovation Experience w Shenzhen amerykański gigant zaprezentował swój najnowszy wynalazek, który ma na celu przekształcenie samochodów w pełnoprawne centra rozrywki, zdolne do uruchamiania wysokobudżetowych gier (tzw. AAA) w możliwe najwyższej jakości, niczym potężne gamingowe setupy PC.

Gry w samochodzie? To nie science-fiction

Intel nie idzie na kompromisy - ich nowy układ graficzny (GPU) jest stworzony, aby dostarczać graczom doświadczeń, które do tej pory zarezerwowane były dla właścicieli stacjonarnych konsol i komputerów w domach. Moduł GPU A760A wraz z gotowym zestawem podzespołów w specjalnym boxie rozmiarowo przypominającymi komputer typu barebone, za to nie tylko obsługuje zaawansowaną grafikę, ale także jest gotowy na pełną gamę funkcji interaktywnych, jak m.in.: sterowanie gestami, rozpoznawanie głosu czy obsługa kamer.

Rozrywka na miarę przyszłości - osiem ekranów w rozdzielczości 4K

Intel obiecuje, że nowy układ umożliwi obsługę nawet ośmiu ekranów w rozdzielczości 4K, co pozwoli na stworzenie niesamowitych wrażeń wizualnych. Takie rozwiązanie nie tylko zrewolucjonizuje cyfrową rozrywkę w samochodach, ale także otworzy drzwi do całkowicie nowych możliwości w dziedzinie produkcji inteligentnych pojazdów, w przypadku których multimedia już w tym momencie stają się integralną częścią podróży.

Reklama

AI bez połączenia z chmurą - nowa jakość w samochodowej rozrywce

Wiceprezes Intela, Jack Weast, podczas prezentacji podkreślił, że układ A760A będzie zdolny do obsługi zaawansowanych funkcji AI bez potrzeby korzystania z chmury. Wszystkie zadania obliczeniowe będą realizowane bezpośrednio przez procesory zamontowane w samochodzie, co zapewni płynność działania i dostęp do zaawansowanych technologii bez jakichkolwiek opóźnień.

Współpraca z Epic Games - Unreal Engine w twoim samochodzie

Jednym z najciekawszych aspektów nowego układu Intela jest partnerstwo z potęgą branży elektronicznej rozrywki, firmą Epic Games. Dzięki tej współpracy, Unreal Engine - jeden z najpopularniejszych silników do tworzenia gier - może zostać zaimplementowany do samochodowego środowiska. Oznacza to, że kierowcy i pasażerowie będą mieli dostęp nie tylko do najwyższej jakości gier, ale także multimedialnych systemów, jakie do tej pory można było oglądać w samochodach pojawiających się na srebrnym ekranie, w filmach science-fiction.

Samochody staną się nowym polem bitwy producentów procesorów?

Intel nie jest jedyną firmą, która widzi potencjał w rozwoju rozrywki samochodowej. Tesla, BMW i Apple już teraz eksperymentują z różnymi formami interaktywnych rozwiązań w swoich pojazdach.

Dla przykładu, według doniesień Bloomberga, firma z Cupertino opracowała układ o niesamowitej mocy, który miałby napędzać elektryczny samochód producenta iPhone’ów. Według ujawnionych informacji układ jest prawie ukończony, a jego wydajność można porównać do czterech procesorów M2 Ultra, które są obecnie jednymi z najpotężniejszych chipów w ofercie amerykańskiego koncernu. Aby zrozumieć skalę tego osiągnięcia, warto wspomnieć, że pojedynczy chip M2 Ultra, zbudowany z 134 miliardów tranzystorów, napędza najbardziej zaawansowane urządzenia Apple, takie jak Mac Studio i Mac Pro.

Z kolei układ Tesli FSD (Full Self-Driving) ma 12 procesorów ARM i łącznie 6 miliardów tranzystorów. Jednak pojazd Apple, przynajmniej na razie, nadal pozostaje w sferze marzeń i spekulacji (podobno pochłonął już 10 mld dol.), a FSD Muska, pomimo upływu czasu, udostępniania kolejnych aktualizacji, według opinii użytkowników, nadal nie spełnia wszystkich oczekiwań. W tym miejscu pojawia się Intel ze swoją pierwszą oddzielną jednostką przetwarzania grafiki (dGPU) - Intel Arc Graphics for Automotive, która ma szanse przynieść prawdziwą rewolucję, nie tylko w sferze autonomicznej jazdy, ale także przenosząc gry AAA do samochodów, co do tej pory było domeną gamingowych komputerów zlokalizowanych w zaciszach domowych.

Ciemne chmury nad Intelem

Pomimo wielkich ambicji, Intel aktualnie stoi przed sporym wyzwaniem. Krytyka dotycząca wydajności procesorów graficznych Arc oraz problematyczne procesory 13. i 14. generacji stawiają firmę w nie do końca jasnym świetle. W kwietniu 2024 roku pojawiły się pierwsze doniesienia o problemach z najnowszymi procesorami Intela, które zaczęły budzić niepokój użytkowników. Problemy związane z napięciem i częstotliwością działania procesorów prowadziły do przegrzewania się układów, co negatywnie wpływało na ich wydajność, szczególnie w połączeniu z płytami głównymi z chipsetami serii 600 i 700. Intel szybko zareagował, odkrywając, że przyczyną problemów jest wadliwy algorytm mikrokodu odpowiedzialny za nieprawidłowe żądania napięcia.

Aby zaradzić sytuacji, firma zapowiedziała poprawki oraz rozszerzoną, dwuletnią gwarancję na procesory 13. i 14. generacji, co ma na celu zwiększenie zaufania klientów. Mimo to, wskaźniki zwrotów w Europie rosną, co stanowi wyzwanie dla Intela, zwłaszcza w kontekście stabilnej sytuacji konkurencyjnego AMD, które cieszy się minimalnym wskaźnikiem zwrotów na poziomie zaledwie jednego procenta. Dla konsumentów poszukujących niezawodnych rozwiązań technologicznych, ta różnica może być kluczowa przy wyborze nowoczesnych rozwiązań.

Pomimo bieżących trudności Intel przygotowuje się jednocześnie na wielkie wydarzenie Intel Innovation, które odbędzie się we wrześniu 2024 roku. To może być moment, kiedy świat nowych technologii wzbogaci się o nową generację procesorów Intel Core do komputerów stacjonarnych. Nowe układy, oparte na architekturze Arrow Lake, mają być kompatybilne z nowym gniazdem LGA-1851 dla płyt głównych na chipsetach Z890 i pozwalać firmie na kontynuację uczestnictwa w "wyścigu zbrojeń".

Procesor Intel Core Ultra 7 265KF z najnowszej linii chipów zrobił furorę w testach wydajności przeprowadzonych za pomocą Geekbench 6, ustanawiając nowe standardy w branży. Wyposażony w 20 rdzeni i 20 wątków, z bazowym taktowaniem 3,9 GHz i maksymalną prędkością 5,5 GHz w trybie boost, procesor uzyskał imponujące wyniki, szczególnie w testach jednordzeniowych, gdzie zdobył 3 219 punktów. Wynik ten znacząco przewyższa poprzednie modele, jak Core i9-14700K. Jednak w testach wielordzeniowych różnica nie była już tak znacząca, a przewaga nad konkurencją wyniosła zaledwie 1%. Intel stoi przed wyzwaniem, aby sprostać konkurencji ze strony AMD, zwłaszcza w kontekście nadchodzącej serii Ryzen 9000 "Zen 5", której wyniki mogą znacząco wpłynąć na rywalizację na rynku procesorów.

Czy Intel zdoła przebić się przez trudności i zrewolucjonizować rynek rozrywki samochodowej? Czas pokaże.

Przyszłość mobilnej rozrywki już za zakrętem

Choć Intel nie ujawnił jeszcze nazw koncernów samochodowych, które zdecydują się na użycie nowego układu w swoich pojazdach, zdradził, że pierwsze efekty współpracy będzie można obserwować już w 2025 roku. Wygląda na to, że kierowcy powinni coraz szybciej oswajać się z myślą, że auta już przestały być tylko środkami transportu z punktu A do punktu B, a wkrótce staną się także mobilnymi centrami rozrywki z prawdziwego zdarzenia, oferującymi wrażenia, które dotychczas były dostępny tylko w domowych salonach.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Intel | AMD
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy