​Kolejny film zaciera granice fotorealizmu w grach wideo

Debiut nowej wersji silnika graficznego Unreal Engine w połączeniu z premierą nowych super wydajnych kart graficznych GeForce RTX 4090 pozwala zatrzeć kolejne granice w branży gier wideo. Fotorealizm jest bliżej, niż nam się wydaje.

Pustynia jak z bajki. Oto nowe możliwości i szanse w branży gier wideo

Firma MAWI pokusiła się o stworzenie krótkiego, lecz imponującego demo obrazującego z pozoru prostą rzecz, a mianowicie pustynny krajobraz. Do tego celu wykorzystano możliwości, które oferuje silnik graficzny Unreal Engine w wersji 5.1, by skomponować niesamowicie realistyczną szatę wizualną.

Demo uruchomione zostało przez kanał działający w serwisie YouTube jako "Digital Dreams". Klip przedstawia ponad 8 minut eksploracji dzikich pustynnych terenów. Dzięki technologii Nanite i Lumen, czyli funkcjom dostępnym w najnowszej wersji wspomnianego silnika Unreal Engine, udało się skomponować niesamowicie realistyczny film, znacząco zbliżający nas do fotorealizmu.

Reklama

Oprócz szczegółowości na bardzo wysokim poziomie zadbano o kapitalne cienie wody, piasku, kamieni i otoczenia włącznie z szatą roślinną środowiska, w którym obcujemy. Elementy na pierwszym, jak i na drugim planie również udało się odwzorować w kapitalny sposób. Na szczególne wyróżnienie zasługuje nocna, klimatyczna aura, która zdaje się, że wyciska maksimum możliwości z całego klipu, o czym poświadczać mogą regularne spadki klatek na sekundę, pomimo tego, że demo działa na bardzo mocnym sprzęcie.

Nanite i Lumen - nowe technologie Unreal Engine 5.1

A skoro mowa już o sprzęcie, to podzespoły, jakie posłużyły do uruchomienia tego dema, składają się z: najwydajniejszej karty graficznej na rynku GeForce RTX 4090 i procesora AMD Ryzen 9 7950X. Dodatkowo jak wspomnieliśmy, dzieło oparto o nowe technologie Nanite oraz Lumen.

Ten pierwszy aspekt wymiernie wpływa na jakość grafiki, bazując na ogromnej szczegółowości geometrii architektury. Budowle, obiekty i przedmioty renderowane są w czasie rzeczywistym z milionów osobno modelowanych wielokątów. Przykładowo jeden przedmiot może składać się z setek tys. wielokątów.

To właśnie dzięki Nanite udaje się twórcom zrekonstruować obiekty wyróżniające się niesamowitą szczegółowością, zbliżoną do tej, który możemy znaleźć w wysokobudżetowych animacjach i filmach.

Lumen również oferuje zaawansowane technologicznie efekty i odpowiada za tzw. refleksy świetlne tworzone z wykorzystaniem ray tracingu. Dzięki temu możemy uzyskać kapitalny, miły, połyskliwy i jeszcze realistyczniejszy efekt wody. Lumen odpowiada także za inne aspekty związane z oświetleniem i w łatwiejszy sposób pozwala twórcom na konfigurację i kontrolę światła.

Fotorealizm to temat coraz powszechniejszy w grach?

Klip umieszczony w serwisie Digital Dreams stanowi tylko przykład tego, jak połączenie wydajnego sprzętu z nowymi technologiami Unreal Engine 5.1 może wpłynąć na jakość aspektów graficznych. W niektórych przykładach mamy do czynienia w tym aspekcie bardziej z rewolucją niż z ewolucją.

Nie da się jednoznacznie stwierdzić, jak blisko dzieli nas od fotorealizmu w grach wideo. Warto jednak dodać, że producenci gier wideo coraz częściej sięgają po możliwości wspomnianego silnika graficznego UE. Jednym z takich dzieł jest Fortnite, który w grudniowej aktualizacji otrzymał opisane wcześniej funkcje Nanite oraz Lumen.

Na platformie YouTube pojawiło się w ostatnim czasie więcej klipów przedstawiających Unreal Engine w pełnej krasie. Na bazie tego wszystkiego można pokusić się o stwierdzenie, że już w najbliższych latach branża gier doczeka się w nowych produkcjach grafiki, która mocno zatrze granice fikcji i rzeczywistości.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Unreal Engine 5
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama