Historia sukcesu Riot Games - League of Legends
League of Legends to jedna z najpopularniejszych gier sieciowych na świecie oraz królowa gatunku MOBA. Codziennie na serwerach Ligi Legend bawią się setki miliony graczy, a grono to stale się zwiększa mimo, że gra posiada już trzynaście lat. Jak wyglądała jej droga na szczyt?
Aby zacząć rozmowę o League of Legends, najpopularniejszej grze MOBA na świecie, najpierw musimy wyjaśnić na jakie są założenia tego gatunku. Skrót rozwija się jako Multiplayer Online Battle Arena i, jak sama nazwa wskazuje, jest to gra sieciowa dla wielu graczy, którzy spotykają się na wirtualnej arenie zwanej potocznie mapą. Zazwyczaj składa się ona z trzech alejek (linii), a każda z nich definiuje rolę gracza w pojedynku np. zawodnik górnej alejki. Pomiędzy liniami mapę porasta las, który jest również ważnym obszarem. W klasycznym trybie rozgrywki w meczu rywalizują ze sobą dwie pięcioosobowe drużyny, każda z nich dysponuje swoją “bazą", którą muszą chronić przed oponentami, a do pomocy mają trzy wieże na każdej alejce. Cel rozgrywki jest banalnie prosty - zniszczyć bazę przeciwników.
Jako prekursora tego gatunku uznaje się tryb gry stworzony przez społeczność w produkcji Warcraft 3 jeszcze we wczesnych latach 2000. Modyfikacja cieszyła się bardzo dużą popularnością, ale dostęp do niej był bardzo utrudniony. Trzeba było kupić tytuł Blizzarda, następnie korzystać z opornego i zawodnego interfejsu wyszukiwarki serwerów społeczności lub zewnętrznych serwisów, co było mało intuicyjne dla nowych graczy. Przez to, że “gra" nie była grą samą w sobie, jedynie modyfikacją innego tytułu, cierpiała z powodów technicznych jak brak systemu wyszukiwania i dobierania graczy o tym samym poziomie umiejętności, czy brak możliwości dołączenia do gry po przypadkowym rozłączeniu.
Dlatego też Brandon “Ryze" Beck i Marc “Tryndamere" Merrill, koledzy ze studiów interesujący się biznesem oraz grami komputerowymi, w 2005 roku obserwując sukces DOTA wpadli na pomysł aby stworzyć samodzielną grę gatunku MOBA. Rok później pozyskali półtora miliona dolarów dofinansowania i założyli studio Riot Games. Zatrudnili dwie osoby, które partycypowały przy tworzeniu modyfikacji Warcrafta 3 i rozpoczęli prace. Na efekty trzeba było czekać aż cztery lata, ale w końcu 27 października 2009 roku światło dzienne ujrzała oficjalna wersja League of Legends. Produkcja od razu podbiła serca graczy oraz krytyków, a wśród najczęstszych komplementów padały słowa o projekcie bohaterów, dostępność i ogromny powiew świeżości gatunku MOBA. Ponadto League of Legends posiadało zdecydowanie niższą barierę wejścia, jednocześnie nie zniżając barierki określającej wybitnych graczy, ściągając na swoje serwery istne tłumy. Zgodnie ze słowami studia, zaledwie półtora roku później mogli pochwalić się 15 milionami aktywnych graczy z całego świata.
Ogromna pula graczy rosła w zastraszającym tempie, a wraz z nimi zaczęły się tworzyć poziomy zaawansowania i poletka do rywalizacji. Właściciele Riot Games widząc rosnącą potrzebę wyłonienia najlepszych graczy w 2011 zorganizowali pierwsze Mistrzostwa Świata i to była kolejna decyzja, która później okazała się strzałem w dziesiątkę. Od tamtego czasu, co roku odbywają się tzw. Worldsy, gdzie możemy oglądać najlepszych zawodników z całego świata, a zeszłoroczną edycję w szczytowym momencie oglądało ponad 70 milionów osób.
Riot Games szybko zdało sobie sprawę z potencjału utworzenia struktur sportu elektronicznego. Amerykańskie studio przez minioną dekadę własnymi siłami stworzyło ligi w dwunastu równych regionach (np. jak Europa, Ameryka Północna, czy Chiny) oraz kilkadziesiąt lig krajowych - w Polsce od 2018 roku funkcjonuje Ultraliga, posiadająca dwie dywizje. Ponadto w 2022 roku powstały rozgrywki Baltic Playground, organizowane przez agencję GAM3RS_X, która daje szansę rozpoczęcia esportowej przygody i awansowania w strukturach. Przypomina to drabinę, po której zawodnicy mogą się sukcesywnie wspinać i jeśli będą wystarczająco dobrzy, w zaledwie kilka lat mogą pokonać drogę “od zera do legendy". Legendy Ligi Legend.