Czy praca w branży gier wideo się opłaca?

​Jedno z głównych pytań, które zadają sobie osoby zastanawiające się nad karierą w branży gier wideo, brzmi: "czy to się opłaca?".

Jak zwykle w takich przypadkach, odpowiedź brzmi: "to zależy". Jeśli myślicie o testowaniu wczesnych wersji gier i wyłapywaniu błędów do naprawienia, to nie macie co marzyć o zarobkach przekraczających jakoś zdecydowanie średniej krajowej. Jeżeli jednak pójdziecie w kierunku programowania i animowania, to po kilku latach pracy możecie liczyć na naprawdę godziwe wynagrodzenie. Na jakie dokładnie?

O tym można dowiedzieć się z badania przeprowadzonego przez Polski Gamedev pod koniec 2013 roku (pomimo upływu prawie dwóch lat liczby powinny być wciąż w dużej mierze aktualne). A zatem na jakie zarobki możemy liczyć, pracując w rodzimym przemyśle gier wideo?

Reklama

Średnie miesięczne wynagrodzenie netto w przypadku osób zaczynających pracę w polskim gamedevie (od zera do trzech lat stażu) wynosiło w 2013 roku 3484 zł. Po upływie trzech lat kwota ta wzrastała do 4816 zł, a po sześciu latach aż do 7187 zł. Całościowa średnia to 4458 zł, a mediana - 4000 zł. Co ciekawe, najwięcej zarabiali freelancerzy (7144 zł). Znacznie mniej pracownicy etatowi - od 4266 zł (firmy zatrudniające do 10 pracowników) do 4953 zł (firmy zatrudniające powyżej 50 osób).

Takie zarobki były rzadkością wśród wspomnianych wcześniej testerów, w przypadku których średni miesięczny dochód netto wynosił 2717 zł, a mediana - 2400 zł. Osoby posiadające do trzech lat stażu zarabiały 2139 zł, a te, które wykonywały swoją pracę co najmniej trzy lata, 4162 zł. Znacznie lepiej wypadali na ich tle projektanci gier. Osoba na takim stanowisku zarabiała średnio 3912 zł, a mediana w tej grupie wynosiła 3250 zł. Przy stażu do trzech lat średni miesięczny dochód to 3474 zł, powyżej trzech lat rósł do 4356 zł, a po sześciu latach do 4780 zł.

Jeszcze więcej zarabiali w 2013 roku graficy 3D oraz animatorzy. Ci pierwsi osiągali miesięczny dochód na poziomie 4609 zł (mediana wynosiła 4609 zł). Przy stażu pracy poniżej trzech lat wynagrodzenie wynosiło średnio 3340 zł, po trzech latach - 4558 zł, a po sześciu latach na stanowisku aż 6084 zł. Animatorzy mogli liczyć średnio na 4839 zł (mediana to 4200 zł). Co ciekawe, osoby ze stażem poniżej trzech lat zarabiały więcej niż te w grupie "3-6 lat pracy" (4100 zł do 3592 zł). Świetną średnią osiągali ci, którzy przepracowali w swoim zawodzie więcej niż sześć lat. Wynosiła ona 7575 zł.

Na bardzo dobre zarobki mogli liczyć programiści. Programista silnika zarabiał w 2013 roku średnio 5157 zł miesięcznie (mediana - 4500 zł). Osoby znajdujące się na samym początku kariery (grupa "od 0 do 3 lat stażu") zarabiały już 4301 zł. Ci ze stażem pracy od 3 do 6 lat otrzymywali średnio 4875 zł, a ci z co najmniej sześcioletnim - aż 7660 zł. Z kolei główny programista zarabiał przeciętnie 5669 zł miesięcznie (mediana - 5850 zł). Przy maksymalnie trzyletnim stażu pracy średnie wynagrodzenie wynosiło 4708 zł, w grupie "od 3 do 6 lat stażu" - 5412 zł, a osoby z przepracowanymi co najmniej sześcioma latami otrzymywały przeciętnie 6973 zł.

Oczywiście najwięcej w branży gier wideo zarabia się, będąc członkiem kadry zarządzającej. Średnie miesięczne wynagrodzenie wynosiło w tym przypadku 6862 zł (mediana - 5000 zł). Osoby z maksimum trzyletnim doświadczeniem zarabiały 3967 zł, ale te, które miały w swoim CV od trzech do sześciu lat pracy w zawodzie, otrzymywały już średnio 8000 zł. Co ciekawe, nieco mniejsza średnia (7614 zł) wypadła w grupie osób z ponad sześcioletnim doświadczeniem. Na znakomite pieniądze można było liczyć, będąc menadżerem w firmie zatrudniającej powyżej 50 osób. W tym przypadku średnia wynosiła 9771 zł miesięcznie.

Jak zatem sami widzicie, praca w branży gier wideo może się opłacać, a w przyszłości będzie się prawdopodobnie opłacać jeszcze bardziej. Ten sektor w Polsce wciąż się rozwija, o czym świadczy coraz większa liczba deweloperów, realizowanych projektów oraz międzynarodowych sukcesów (mamy na myśli nie tylko znakomite wyniki trzeciej części Wiedźmina, ale też bardzo dobrą sprzedaż Call of Juarez, Sniper: Ghost Warrior, Dead Island czy Dying Light). Jeśli jednak chce się zarabiać wyraźnie powyżej średniej krajowej (obecnie około 2800 zł netto miesięcznie), należy pójść ścieżką kariery programisty czy grafika. I mocno się wyspecjalizować.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy