Czy GTA 6 to zagrożenie dla dzieci i dorosłych?
Strauss Zelnick, szef Take-Two Interactive, zapewnia, że Grand Theft Auto 6 nie spowoduje wzrostu agresywnych zachowań. W odpowiedzi na powracającą debatę dotyczącą przemocy w grach wideo stwierdził, że "rozrywka nie tworzy zachowań, tylko je odzwierciedla".
W skrócie:
- Zelnick twierdzi, że gry nie powodują przemocy, lecz jedynie opowiadają historie o istniejących zjawiskach społecznych.
- GTA od trzech dekad jest w centrum kontrowersji związanych z brutalnością w grach.
- Badania naukowe, m.in. Uniwersytetu Oksfordzkiego, nie wykazały związku między agresją a graniem w brutalne gry.
Dyskusja na temat wpływu gier na agresję nie jest nowa. Od lat 90. media i politycy oskarżają gry o zachęcanie do przemocy, a GTA często znajduje się w centrum tej debaty. W latach 90. gry takie jak Mortal Kombat i Doom wzbudziły tyle kontrowersji, że doprowadziły do przesłuchań przed amerykańskim Kongresem i powstania systemu ocen ESRB.
W późniejszych latach temat powracał wielokrotnie. W 2019 roku prezydent Donald Trump stwierdził, że gry mogą być odpowiedzialne za masowe strzelaniny, a w 2023 roku prezydent Francji Emmanuel Macron obarczył winą za zamieszki media społecznościowe i gry wideo (później przeprosił za te słowa).
Seria Grand Theft Auto od początku budziła kontrowersje. GTA 3 (2001) zrewolucjonizowało gry, przechodząc z widoku top-down (z lotu ptaka) do otwartego, trójwymiarowego świata. Gracze mogli wcielić się w przestępcę i swobodnie eksplorować miasto. To przyczyniło się do powstania burzy medialnej.
GTA San Andreas (2004) było celem polityków i organizacji społecznych, którzy zarzucali grze promowanie przestępczości i brutalności. W GTA 5 (2013) najbardziej kontrowersyjna okazała się scena tortur, która wzbudziła dyskusję o granicach w grach wideo.
Mimo kontrowersji, żadne badania nie potwierdziły, że gry wideo prowadzą do wzrostu przemocy. W 2018 roku badacze z Uniwersytetu Oksfordzkiego przeprowadzili szeroko zakrojone badanie, które wykazało, że nie istnieje związek między agresywnym zachowaniem nastolatków a czasem spędzonym przy brutalnych grach wideo.
W GTA 6 gracze wcielą się w Lucíę i jej partnera, których historia jest inspirowana Bonnie i Clyde’em. Kojarzący się z Florydą Vice City stanie się tłem dla przestępczej przygody, co zapewne ponownie wzbudzi obawy o wpływ gier na młodych ludzi.
Strauss Zelnick nie martwi się jednak powrotem do debaty o przemocy.
GTA było pierwszą grą wideo, która oficjalnie trafiła na wokandę sądu w USA. W 2003 roku prawnik Jack Thompson próbował pozwać Rockstar Games, oskarżając o "zachęcanie do przemocy" po tym, jak młody chłopak zastrzelił policjanta, rzekomo inspirując się grą. Sąd odrzucił pozew, a Thompson później stracił prawo do wykonywania zawodu.