Beyond: Dwie Dusze - ile kosztuje produkcja "filmowej" gry?
Dobre pytanie, prawda? Jakim budżetem trzeba dysponować, żeby zrobić niesamowicie wciągającą grę, w której dodatkowo występują hollywoodzkie gwiazdy?
Okazuje się, że przynajmniej w porównaniu do GTA V, to niewiele, bo jakieś 27 milionów dolarów. To "jedyne" 5 milionów "zielonych" więcej od poprzedniego tytułu tego studia, Heavy Rain. W ostatnim wywiadzie dla francuskiego dziennika "Le Figaro", David Cage, producent w Quantic Dreams, ujawnił, że ich najnowsza produkcja, zaplanowana na PlayStation 3 gra Beyond: Dwie Dusze, kosztowała jedyne 27 milionów dolarów - musicie przyznać, że w dzisiejszych czasach, w szczególności biorąc pod uwagę fakt, iż jest to tytuł "AAA", powyżej podana suma jest rzeczywiście skromniutka.
Według tego, co dziennikarzom "Le Figaro" udało się ustalić, okazuje się, że 20 milionów dolarów z tej sumy wyłożyło Sony. Oczywiście w tym wypadku, sam fakt finansowania gry przez Japończyków nie powinien nikogo dziwić - w końcu Quantic Dream należy do grupy "second party" deweloperów, ale już podana suma, czyli 20 milionów z pewnością wzbudza niemałe emocje.
Co prawda to nieco więcej niż kosztował poprzedni produkt tej firmy, Heavy Rain - przypomnijmy, budżet produkcji wynosił 16,7 milionów dolarów - ale nadal zdecydowanie poniżej średniej kosztów podobnych gier o tym samym poziomie rozbudowania.
Tak jak już wspominaliśmy powyżej, Heavy Rain nie było zbyt drogie w tworzeniu, co nie oznacza, że było złe - wręcz przeciwnie, gra została ciepło przyjęta przez recenzentów i graczy, a samej produkcji udało się wygenerować ponad 100 milionów dolarów zysku.
Dla porównania przypomnimy tylko, że GTA V kosztowało 265 milionów dolarów (produkcja i marketing), a MMO na bazie kultowej serii Star Wars The Old Republic ok. 200 milionów. W przypadku produktu Rockstar inwestycja okazała się bardzo trafiona, tytuł w zaledwie kilka dni zarobił ponad miliard dolarów. Warto jednak pamiętać, że to wyjątek od reguły.
Patrz na te wszystkie sumy, wypada chyba pochwalić Quantic Dream, ich wynik jest wręcz imponujący. W szczególności biorąc pod uwagę hollywoodzką obsadę - występujących w grze Ellen Page i Williama Defoe oraz komponującego ścieżkę dźwiękową, doświadczonego muzyka, Hansa Zimmera.
Beyond: Dwie Dusze jest idealnym przykładem na to, że da się dostarczyć bardzo dobry produkt i nieźle na nim zarobić bez inwestowania w niego fortuny. Podczas gdy wielu deweloperów narzeka na ciągle rosnące koszty produkcji, zwłaszcza teraz, w okresie przejściowym na next-geny, Quantic Dream zdaje się robić swoje i zupełnie nie przejmować biznesowymi trendami. Może więc David Cage powinien zorganizować jakieś szkolenie i podzielić się swoją wiedzą na temat tego, jak utrzymywać w ryzach dostępny budżet?
Premiera Beyond: Dwie Dusze już nie długo, gra pojawi się w sklepach 11 października. Jesteście gotowi?