W skrócie:
- Microsoft w lipcu zwolnił około 200 osób z zespołów King i Xboksa. Ich stanowiska mają wypełnić rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji.
- Firmę krytykują zarówno branżowi weterani, jak i sami gracze. Wielu twórców pracowało wcześniej nad tymi samymi systemami AI, które teraz ich zastąpią.
- Sztuczna inteligencja coraz mocniej wkracza do produkcji gier, wywołując dyskusję o przyszłości kreatywnych zawodów w branży.
AI zamiast ludzi
Branża gier wideo przyzwyczaiła się już do serii zwolnień, zamknięć studiów i cięć, które wstrząsnęły rynkiem w ostatnich dwóch latach. Ostatnie decyzje Microsoftu weszły jednak na nowy poziom. Firma oficjalnie poinformowała pracowników King oraz wybranych zespołów Xboksa, że część stanowisk - w tym projektanci poziomów, badacze UX, scenarzyści i projektanci narracji - nie wróci po zwolnieniach, bo ich rolę przejmą narzędzia oparte na AI.
Twórcy Halo rozczarowani
Anonimowy pracownik studia odpowiedzialnego za Halo przyznał, że programiści są zaniepokojeni kierunkiem zmian. Obawiają się, że Microsoft coraz mocniej polega na generatywnej sztucznej inteligencji i nie zamierza się wycofywać. Wewnętrzna notatka, do której dotarł serwis Mobile Gamer Biz, nie pozostawia wątpliwości: firma chce uprościć struktury i ograniczyć liczbę decydentów w projektach, oddając część obowiązków algorytmom.
Niepokój w branży narasta
Wielu pracowników z King i Xboksa, którzy stracili posady, wcześniej pracowało właśnie nad narzędziami AI. Teraz algorytmy zastąpią ich przy rozwoju gier. Microsoft przekonuje, że minimalizm organizacyjny i prostsza struktura pozwolą szybciej realizować projekty, ale fala krytyki narasta zarówno wśród branżowych weteranów, jak i wśród graczy. Temat wywołał też ożywioną dyskusję na platformie X.
Kreatywność w grach zagrożona?
Nie wiadomo jeszcze, jak mocno AI zmieni krajobraz rynku gier - nie podano dokładnej liczby stanowisk, które całkowicie przejmą algorytmy. Wielu obawia się, że automatyzacja wypchnie z branży nie tylko projektantów poziomów, ale także scenarzystów i autorów oryginalnych pomysłów. Na razie decyzje Microsoftu wywołały lawinę komentarzy i poczucie niepewności wśród pozostałych zespołów. Dyskusja o tym, gdzie leży granica pomiędzy automatyzacją a kreatywnością, rozgorzała na nowo.
Czy wiesz, że...
King - studio znane z Candy Crush Saga - powstało w 2003 roku w Sztokholmie i od 2016 roku należy do Microsoftu. Candy Crush Saga przez ponad dekadę utrzymuje się w czołówce najchętniej pobieranych gier mobilnych na świecie.










