Jaka jest różnica między kwalifikacjami a kompetencjami?

W niezwykle dynamicznym środowisku zawodowym, gdzie konkurencja na rynku jest coraz większa, ogromne znaczenie odgrywają poszczególne kwalifikacje pracowników, jak i ich kompetencje. Jednak czym dokładnie się one różnią? Dlaczego mają takie znaczenie? Co więcej, rozróżnienie ich będzie niezwykle pomocne w lepszym zrozumieniu, jakie wymagania pojawiają się na danym stanowisku, a dzięki temu uda się lepiej przygotować do rekrutacji.

  • Kompetencje zawodowe to nic innego jak zestaw umiejętności oraz wiedzy, które są niezbędne do wykonywania danej pracy. Można je doskonalić i rozwijać przez cały czas.
  • Ukończenie danego szkolenia, kursu lub studiów, czyli mierzalne osiągnięcia osoby stanowią kwalifikacje zawodowe.
  • Kwalifikacje potwierdzają wiedzę i umiejętności techniczne danej osoby, natomiast kompetencje są pokazują jak zdobyte umiejętności są wykorzystywane w praktyce.

Kompetencje zawodowe - czym są?

Kompetencjami zawodowymi określą się między innymi zestaw konkretnych umiejętności, wiedzy oraz postaw, które okazują się być niezbędne do odpowiedniego wykonywania swoich zadań w pracy. Mogą to być zarówno określone umiejętności techniczne, takie jak obsługa specjalistycznego sprzętu czy znajomość konkretnych programów komputerowych lub też umiejętności programowania w językach C++, czy Java, jak również i umiejętności miękkie. Czyli na przykład umiejętność pracy w zespole, komunikatywność, samodzielność, odpowiedzialność czy zdolność do rozwiązywania problemów lub pracy pod presją czasu. Warto zdawać sobie przy tym sprawę, że kompetencje zawodowe mogą być rozwijane i doskonalone przez całe życie zawodowe np. poprzez praktykę lub też edukację. Co więcej, kompetencje są też kluczowym elementem, który pracodawcy biorą pod uwagę podczas rekrutacji nowych pracowników.

Jesteś zainteresowany pracą IT w Rzeszowie? Sprawdź, co oferują pracodawcy, a potem odpowiednio przygotuj się do rozmowy.

Kwalifikacje - potwierdzenie umiejętności danego kandydata

Kwalifikacje zawodowe to zazwyczaj formalny dowód na ukończenie określonego poziomu edukacji, kursu albo specjalnego szkolenia. Inaczej mówiąc, są to mierzalne osiągnięcia danej osoby, które można przedstawić w formie dyplomów, certyfikatów, stopni naukowych lub licencji zawodowych. Co więcej, kwalifikacje wskazują, że dana osoba może pochwalić się określoną wiedzę teoretyczną lub też nabywała konkretne umiejętności techniczne, czego dowodem jest chociażby egzamin.

Przykłady kwalifikacji:

  • Stopień magistra inżynierii,
  • Certyfikat z zarządzania projektami (np. PMI, PRINCE2) lub potwierdzający umiejętności obsługi danego narzędzia.
  • Licencja zawodowa (np. w przypadku lekarzy, prawników czy farmaceutów).

Dlaczego jedne i drugie są tak ważne?

Obecnie w większości przypadków na rynku pracy coraz częściej wymaga się od kandydatów nie tylko solidnych kwalifikacji, ale również rozwiniętych kompetencji - bez tego niekiedy ciężko jest zdobyć pracę. A zatem kwalifikacje sprzyjają zatrudnieniu, potwierdzając tym samym formalną wiedzę i umiejętności techniczne. Natomiast kompetencje to aspekt, bez którego nawet przy odpowiednich kwalifikacjach będzie ciężko dostać pracę. Obecnie cenione są zwłaszcza umiejętności miękkie, ponieważ to one często pokazują, jak pracownik działa, czy wpasuje się w kulturę organizacyjną oraz, w jaki sposób będzie współpracować z zespołem oraz klientami.

Wpisz w wyszukiwarkę “zarobki w it" i dowiedz się na jakie zarobki możesz liczyć pracując w branży technologicznej!

Jaka jest różnica między nimi?

Skoro już wiesz dokładnie, czym są kompetencje i kwalifikacje, to pozwoli Ci zrozumieć, jaka jest między nimi różnica. A zatem kwalifikacje dostarczają informacji danemu pracodawcy na temat tego, co dana osoba wie i jakie szkolenia przeszła, natomiast kompetencje pokazują, jak ta osoba może stosować swoją wiedzę i umiejętności w praktyce. A przy okazji często także informują, jakie ma predyspozycje do efektywnej pracy i współpracy.

Jak je rozwijać?

Rozwój kwalifikacji często wymaga dodatkowego formalnego szkolenia, takiego jak kursy, studia podyplomowe czy certyfikacje branżowe. Kompetencje, zwłaszcza te miękkie, można rozwijać poprzez różnorodne doświadczenia zawodowe, szkolenia interpersonalne, coaching, mentoring oraz poprzez świadome uczestnictwo w projektach wymagających pracy zespołowej, liderowania czy zarządzania konfliktami.

Interesuje Cię praca w Grajewie? Sprawdź oferty na Pracuj.pl

Podsumowanie

Jeśli więc chcesz osiągnąć sukces zawodowy, musisz stawiać na rozwijanie kompetencji oraz podnoszenie kwalifikacji. Jedne i drugie są niezwykle ważne w oczach pracodawców, a ich rozwój otwiera drzwi do nowych możliwości i ścieżek kariery.

artykuł sponsorowany
materiały promocyjne
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy