Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów bada sprawę rynku gier w Polsce

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) rozpoczął dochodzenie w sprawie możliwych praktyk antykonkurencyjnych stosowanych przez platformy dystrybucji cyfrowej gier wideo, takie jak PlayStation Store i Steam.

W związku z rosnącą popularnością cyfrowej dystrybucji gier UOKiK podejrzewa, że największe platformy mogą stosować praktyki ograniczające konkurencję. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wyjaśnił, że gracze coraz rzadziej kupują gry w pudełkach, a coraz częściej wybierają cyfrowe kopie, co może sprzyjać praktykom monopolistycznym.

Kontrola UOKiK została przeprowadzona w siedzibie jednej ze spółek z grupy Sony oraz u dwóch twórców i wydawców gier wideo w Polsce. Badane są między innymi ograniczenia w sprzedaży gier i zawartości dodatkowych na konkurencyjnych platformach, ingerencje w ceny i politykę rabatową twórców i wydawców, a także ograniczanie dostępu do rynku innym dostawcom usług cyfrowych.

Reklama

Jeśli zebrany materiał dowodowy potwierdzi podejrzenia, UOKiK rozpocznie postępowanie antymonopolowe i postawi zarzuty konkretnym podmiotom. Wówczas może nałożyć karę pieniężną w wysokości do 10% obrotu przedsiębiorcy. Menadżerom odpowiedzialnym za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję grozi kara do 2 mln zł.

Jakie mogą być skutki postępowania UOKiK-u? Firmy, które zostaną ukarane, mogą zostać zmuszone do zmiany swoich polityk biznesowych. Może to obejmować zmiany w sposobie ustalania cen, polityki rabatowej, a także wprowadzanie bardziej przejrzystych zasad współpracy z innymi podmiotami na rynku. Skutkiem miałaby być poprawa konkurencyjności i zapewnienie uczciwych warunków dla wszystkich (nomen omen) graczy na rynku.

Postępowanie UOKiK może wpłynąć na cały rynek gier wideo. Jeśli najwięksi gracze na rynku będą zmuszeni do zmiany swoich praktyk, może to otworzyć drzwi dla mniejszych firm i zwiększyć konkurencję. To z kolei może prowadzić do większego wyboru i lepszych cen dla kupujących.

Nagłośnienie sprawy może zwiększyć świadomość konsumentów na temat antykonkurencyjnych praktyk. Klienci mogą stać się bardziej czujni i świadomi swoich praw. To z kolei może prowadzić do większej liczby zgłoszeń dotyczących nieuczciwych praktyk. Zwiększona świadomość może również skłonić konsumentów do korzystania z bardziej przejrzystych i uczciwych platform dystrybucji gier.

Z uwagą będziemy śledzić rozwój tej sprawy. Jeśli tylko pojawią się jakiekolwiek nowe informacje dotyczące działań UOKiK-u, na pewno opublikujemy je w serwisie. Czyżbyśmy wkrótce zobaczyli nowy obraz platform sprzedających cyfrowe wersje gier, takich jak PlayStation Store, Microsoft Store czy Steam?

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Steam
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy