Reklama

Quizeirro Sprawdź swoją wiedzę i zmierz się z innymi. Google Play

Twoja własna planszówka w Empiku? To możliwe

​Najpierw tematyka. Następnie zasady gry i cały mechanizm. Stworzenie gry planszowej od podstaw to świetna zabawa i wielkie wyzwanie. Czy warto je podjąć? Oczywiście. Podczas tegorocznej edycji Festiwalu Gier Planszowych ogłoszono wydarzenie, które jest szansą na sukces dla wyjątkowo kreatywnych graczy: konkurs na rodzinną grę planszową. Zwycięski projekt zostanie wydany nakładem Grupy Wydawniczej Foksal oraz wypromowany w sieci sklepów Empik.

Jak się zabrać do stworzenia własnej gry?

Reklama

Dobra passa planszówek trwa, a stale powiększające się grono graczy ochoczo testuje nowe produkcje, które pojawiają się na rynku. Co, jeśli z gracza chce się awansować na twórcę gier? Na początku warto przetestować planszówki, które z powodzeniem radzą sobie na rynku i sprawdzić w czym tkwi sekret ich sukcesu.

Twórca kilkudziesięciu gier planszowych, pracujący w wydawnictwie Lucky Duck Game, jest zarazem jurorem w ogłoszonym niedawno konkursie na rodzinną grę planszową "Stwórz grę i wskocz na półkę Empiku". Zależnie od tego, którą ścieżkę działania wybiorą uczestnicy konkursu, punktem wyjścia do prac nad tego rodzaju projektem jest gruntowne przemyślenie tematu, rozrysowanie schematu gry i prześledzenie rozwiązań stosowanych przez innych twórców. Kolejnym krokiem jest stworzenie prototypu gry wraz z jej mechaniką. Jego tworzenie będzie nie tylko doskonałą zabawą, wyzwaniem i logiczną łamigłówką, ale też okazją do twórczej i kreatywnej pracy, która może przełożyć się na wygraną.

Pierwsze testy

Klucz do sukcesu projektanta to ciągłe testowanie opracowywanej gry. Warto grać dużo i często, gdzie tylko się da i z jak największą grupą osób. To od innych graczy można uzyskać cenne rady i uwagi, dowiedzieć się co poprawić, jakie są mocne strony projektu. Testy wykażą błędy i "dziury" w mechanice. Doświadczenie twórców gier wskazuje, że nierzadko konieczne jest wprowadzanie dziesiątek poprawek, aby efekt był nie tylko zadowalający, ale i zachwycający. Gdy gra zostanie już przetestowana, a wszystkie konieczne zmiany będą wprowadzone, warto zabrać się za przygotowanie instrukcji oraz estetycznej wersji prototypu. Gracze przykładają dużą wagę do graficznego opracowania gry. Warto zaopatrzyć się w wydruk planszy na grubszym papierze, w ciekawe i solidnie wykonane pionki i żetony oraz przyciągające wzrok opakowanie. Specjaliści radzą, by o spisanie instrukcji i zasad gry poprosić inną osobę. Często zdarza się, że twórca wie o swojej grze wszystko i nieświadomie zdradza w instrukcji za dużo lub pomija fakty istotne dla graczy.

Najważniejsze, by stworzyć jasne i przejrzyste reguły gry, które będą logiczne, będą oddziaływać na siebie i wynikać jedne z drugich.

Konkurs na rodzinną grę planszową

Ekspert radzi, by projektując tego rodzaju grę mieć świadomość, że musi ona pogodzić dwa światy. Twórca powinien znaleźć takie elementy, które przyciągną uwagę najmłodszych i będą jednocześnie atrakcyjne dla rodziców. Nie bez znaczenia jest aspekt rywalizacji. Dzieci chcą konkurować z mamą i tatą, dlatego dobrze, żeby w grze znalazła się pewna dawka losowości. Warto jednak pamiętać, że w przypadku gry rodzinnej lepiej, by o wyniku nie decydował wyłącznie rzut kostką, ale też decyzje graczy. Konkurs na rodzinną grę planszową to doskonała okazja dla tych, którzy na rynku gier nie znaleźli dotąd tej idealnej, w którą chętnie by zagrali z najbliższymi.

Warto się spieszyć, bo tylko do 14 grudnia można nadsyłać gry wraz z pudełkiem i wszystkimi potrzebnymi elementami, które powalczą o zwycięstwo w konkursie organizowanym przez Grupę Wydawniczą Foksal, któremu partneruje Empik. Zgłoszone propozycje będzie oceniało jury w składzie: Michał Herman (Grupa Wydawnicza Foksal), Filip Miłuński (Lucky Duck Games) i Maciej Wrzosek (Empik). Ogłoszenie wyników konkursu nastąpi 20 lutego 2019. Główną nagrodą w konkursie jest wydanie zwycięskiej gry, promocja tytułu w Empiku oraz gaża autorska.

Dowiedz się więcej na temat: Empik

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje