Roblox zmienia zasady. Czy dzieci będą w końcu bezpieczne?
Roblox ogłosił zmiany w polityce bezpieczeństwa dla dzieci poniżej 13. roku życia. Decyzja zapadła po licznych oskarżeniach, które zarzucają platformie niedostateczną ochronę młodych graczy przed nieodpowiednimi treściami i nadużyciami.
W skrócie:
- Roblox wprowadza obowiązek uzyskania zgody rodziców na dostęp do funkcji czatu dla dzieci poniżej 13. roku życia oraz na grę w niektóre tytuły dla dzieci poniżej 9. lat.
- Firma zapowiada także nowe rodzicielskie konta, które umożliwią zarządzanie ustawieniami bezpieczeństwa i monitorowanie aktywności dziecka.
- Zmiany te pojawiają się po licznych oskarżeniach o narażanie dzieci na kontakt z nieodpowiednimi treściami i niebezpiecznymi użytkownikami.
Roblox, czyli jedna z najpopularniejszych platform do gier na świecie, zmienia swoje zasady, by lepiej chronić najmłodszych użytkowników. W odpowiedzi na liczne oskarżenia o niewystarczające zabezpieczenia firma wprowadza surowsze kontrole, szczególnie dla dzieci poniżej 13. roku życia. Nowe zasady obejmują obowiązkową zgodę rodziców na korzystanie z funkcji czatu, a także dostęp do gier, które mogą zawierać treści takie jak umiarkowana przemoc czy dosadny humor.Zmiany są wynikiem rosnącej fali krytyki skierowanej w stronę Robloksa, który oskarżano o narażanie młodych graczy na nieodpowiednie treści, w tym grooming (proces manipulacyjnego uwodzenia dzieci przez dorosłych) oraz treści o charakterze pornograficznym. Niedawny raport Bloomberga ujawnił, że w 2023 roku firma zgłosiła ponad 13 tysięcy przypadków wykorzystywania dzieci na swojej platformie, a kilkadziesiąt osób zostało aresztowanych po kontaktach z małoletnimi w grze. Na domiar złego raport firmy Hindenburg Research, opublikowany w sierpniu, oskarżył Roblox o nie tylko bagatelizowanie problemu, ale i o manipulowanie statystykami dotyczącymi liczby użytkowników.Roblox publicznie odpiera te zarzuty, twierdząc, że niektóre z doniesień są "mylące" bądź "przesadzone", jednak postanowił wprowadzić zmiany w swojej polityce bezpieczeństwa. Od teraz dzieci poniżej 13. roku życia będą potrzebowały zgody rodziców na dostęp do czatu, a dzieci poniżej 9. roku życia nie będą mogły grać w gry o umiarkowanej przemocy bez rodzicielskiego pozwolenia. Te ograniczenia będą automatycznie znoszone wraz z osiąganiem kolejnych progów wiekowych, chyba że rodzice zdecydują się utrzymać je dłużej.
Co więcej, Roblox planuje wprowadzić w przyszłym miesiącu nowe rodzicielskie konta, które umożliwią dorosłym monitorowanie aktywności ich dzieci oraz zarządzanie ustawieniami bezpieczeństwa. Rodzice będą mogli z poziomu własnych urządzeń kontrolować dostęp do funkcji i widzieć, z kim ich dzieci się kontaktują oraz w jakie gry grają. To kolejny krok w ramach zobowiązania firmy do stworzenia jednego z najbezpieczniejszych środowisk online dla najmłodszych graczy.Te zmiany nie są jednak pierwszymi podjętymi przez Roblox w 2024 roku. W lipcu firma wprowadziła nowe wytyczne dla twórców, wymagające dokładniejszego oznaczania gier według typów treści, a nie jedynie na podstawie kategorii wiekowych. Twórcy muszą teraz bardziej precyzyjnie opisywać, jakie treści mogą pojawić się w ich grach.Roblox od lat zmaga się z krytyką dotyczącą bezpieczeństwa, a wielu ekspertów i rodziców uważa, że firma nie robi wystarczająco dużo, by chronić dzieci. W 2021 roku platforma People Make Games oskarżyła platformę o wykorzystywanie młodych twórców, często poniżej 18. roku życia, którzy zarabiali pieniądze na tworzeniu gier w ramach platformy, a firma nie zapewniała im odpowiednich zabezpieczeń. Sytuacji nie poprawiła też wypowiedź Stefano Corazzy, prezesa Robloks, który w 2024 roku wywołał kontrowersje, mówiąc, że zatrudnia niepełnoletni. Później co prawda zaprzeczył, ale niesmak pozostał. które mają miliony graczy.
Zmiany wprowadzone przez platformę Roblox są odpowiedzią nie tylko na raporty i doniesienia medialne, ale także na rosnącą presję ze strony organizacji zajmujących się ochroną dzieci w sieci. Takie organizacje, jak brytyjska NSPCC (National Society for the Prevention of Cruelty to Children), wielokrotnie apelowały do firm technologicznych o zwiększenie odpowiedzialności za to, co dzieje się na ich platformach. NSPCC oraz inne organizacje od lat podkreślają, że internetowe przestrzenie, takie jak Roblox, muszą stawiać na pierwszym miejscu bezpieczeństwo dzieci, a moderacja treści powinna być bardziej rygorystyczna.
Organizacje te niejednokrotnie ostrzegały, że otwarte środowiska, w których młodzi użytkownicy mają niekontrolowany kontakt z nieznajomymi, stanowią poważne zagrożenie. Ich przedstawiciele często wskazują na brak wystarczającej liczby moderatorów oraz problemy z monitorowaniem dynamicznie zmieniających się treści, które mogą być niebezpieczne dla dzieci.
Jednym z głównych wyzwań, przed którymi stoi Roblox, jest skala platformy. Codziennie korzysta z niej ponad 50 milionów graczy, więc moderacja treści jest niezwykle trudnym zadaniem. Firma korzysta z zaawansowanych algorytmów sztucznej inteligencji do monitorowania czatów i analizowania zachowań użytkowników, ale systemy te mają swoje ograniczenia. Z uwagi na dynamikę interakcji nie wszystkie nieodpowiednie zachowania są natychmiast wychwytywane. Konieczna jest ciągła praca nad udoskonaleniem narzędzi moderacyjnych.Roblox od dawna próbuje znaleźć równowagę między otwartością platformy a bezpieczeństwem użytkowników. Jak dotąd nie było to łatwe, ponieważ platforma rozwija się w szybkim tempie, przyciągając coraz większą liczbę graczy, ale także osób o złych intencjach. Nowe narzędzia dla rodziców oraz surowsze wytyczne mają pomóc w zwiększeniu bezpieczeństwa. Niemniej wyzwania technologiczne pozostają.
Niezależnie od wprowadzonych zmian, eksperci ds. bezpieczeństwa w sieci podkreślają, że kluczową rolę w zapewnieniu dzieciom bezpiecznego środowiska online odgrywają rodzice. Rozmowy na temat bezpieczeństwa, ustalanie zasad oraz regularne monitorowanie aktywności dziecka w sieci są niezbędne, aby zminimalizować ryzyko kontaktu z nieodpowiednimi treściami czy niebezpiecznymi użytkownikami. Wprowadzenie nowych narzędzi do monitorowania aktywności na Robloksie to krok w dobrym kierunku, ale to od rodziców zależy, jak skutecznie będą one wykorzystywane.
W kontekście tych zmian wielu rodziców będzie miało szansę lepiej zrozumieć, jak działają internetowe platformy gier i jak chronić swoje dzieci przed zagrożeniami, które mogą się na nich pojawić. Zmiany na Robloksie to ważny krok, ale edukacja użytkowników i ich rodzin pozostaje kluczowa.